محققان صندوق جهانی حیات‌وحش مستقر در سوئیس از برنامه‌ای برای احیای ببر مازندران که حدود نیم قرن پیش منقرض شد، خبر داده‌اند.

تلاش صندوق جهانی حیات وحش برای احیای ببر مازندران

ببرهاي مازندران از بزرگ‌ترين گربه سانان روي زمين بودند اما در دهه 1960منقرض شدند. به گزارش ايرنا، حالا اين محققان درنظر دارند اين‌گونه را با استفاده از ببر سيبري كه يك زيرگونه و به لحاظ ژنتيك شبيه ببر مازندران است، احيا كنند.

يكي از كارهايي كه براي بازگردان‌گونه‌هاي جانوري منقرض شده در حال انجام است، شبيه‌سازي‌ است؛ شبيه‌سازي‌ در ايران نيز از سال 1380به‌طور جدي در پژوهشكده رويان وابسته به جهاد دانشگاهي كشور پيگيري شد. با شروع فعاليت اين پژوهشكده در عرصه شبيه‌سازي‌، ‌ايران در كمتر از 2سال توانست با توليد رده سلول‌هاي بنيادي جنيني هم تراز كشورهاي برتر دنيا كه به اين فناوري دست يافته‌اند، قرار گيرد.

  • از شبيه‌سازي يوز بي‌خبرم

معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره به ايرنا گفت: ممكن است در زمينه شبيه‌سازي‌ پيشنهادهايي داشته باشيم و يا كارهاي تحقيقاتي در جاهايي انجام شود اما هنوز به جمع بندي و تصميم مشخصي در اين زمينه نرسيده‌ايم.

وي اظهار كرد: در واقع روند شبيه‌سازي‌ گونه‌هاي حيات وحش هنوز در دستور كار و برنامه‌هاي اصلي سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار نگرفته است. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: شبيه‌سازي‌ حيات وحش فعلا در حد مباحث تحقيقاتي است و مشكلي در اين روند وجود ندارد اما براي فراتر از آن هنوز تصميمي نگرفته‌ايم.

ابتكار در مورد پيشنهاد مؤسسه رويان به سازمان محيط‌زيست درباره شبيه‌سازي‌ يوزپلنگ گفت: در مورد اينكه رويان پيشنهادي به سازمان داده باشد خبر ندارم، بايد بررسي كنيم. اين در حالي است كه چندي پيش حميد گورابي رئيس پژوهشگاه رويان به ايرنا گفته بود؛ آمادگي شبيه‌سازي‌ يوز ايراني را داريم و صحبت‌هايي در اين زمينه با سازمان محيط‌زيست شده اما عملا تاكنون اقدامي انجام نشده و تحقيقاتي در اين زمينه صورت نگرفته است. ايمان معماريان، دامپزشك حيات وحش درباره شبيه‌سازي‌ ببر مازندران گفت:ببر مازندران به‌طور كامل منقرض شده و هيچ نمونه‌اي از آن وجود ندارد تا براي شبيه‌سازي‌ مورد استفاده قرار گيرد. به‌گفته وي، ببر مازندران نسبت به زير گونه‌هاي ديگر يك زيرگونه مجزايي بود كه منقرض شده بنابراين امكان اينكه بخواهد دوباره همان‌گونه برگردد وجود ندارد.

کد خبر 359605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha