دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: نحوه ارزشیابی نمرات دانش‌آموزان نظام جدید تغییر می‌کند تا راه برای افزایش سهم نمرات مدرسه در کنکور هموار شود.

شب امتحان

اين تغييرات از امسال براي دانش‌آموزاني كه وارد پايه دهم مي‌شوند اعمال مي‌شود و در سال‌هاي بعد شامل دانش‌آموزان تازه‌وارد به اين پايه خواهد شد. به اين ترتيب نمرات آنها در طول دوره تحصيلي‌شان، جزو سوابق تحصيلي آنها براي ورود به دانشگاه محسوب خواهد شد. تغيير در شيوه ارزشيابي دانش‌آموزان پايه دهم كه نخستين ورودي‌ها به اين پايه در ساختار نظام آموزشي جديد 6-3-3 هستند، تقريبا بي ‌سروصدا آغاز شده اما آموزش و پرورش حالا جزئياتي از اين ماجرا اعلام كرده است.

معاون شوراي‌عالي آموزش و پرورش با بيان اينكه براساس ماده45 آيين‌نامه آموزشي دوره دوم متوسطه، تأثير ارزشيابي‌هاي مستمر افزايش يافته به همشهري مي‌گويد: «نمره هر درس در نوبت اول از مجموع نمره ارزشيابي مستمر با ضريب يك به‌دست مي‌آيد و نمره ارزشيابي پاياني با ضريب2 محاسبه مي‌شود. در نوبت دوم نيز نمره نهايي براساس نمرات مستمر با ضريب يك و نمره پاياني با ضريب 4محاسبه مي‌شود كه البته جدولي براي اين كار درنظر گرفته شده‌ است.» خلاصه ماجرا اين است كه در شيوه جديد از وزن امتحانات كتبي كم و بر وزن نمرات مستمر اضافه شده‌است. به‌گفته عابديني آيين‌نامه اين كار خرداد امسال به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است. بنابراين كارنامه دانش‌آموزان با توجه به اين تغييرات محاسبه و به آنها ارائه مي‌شود.

  • خداحافظي با حافظه‌محوري

آنچه براي شيوه جديد ارزشيابي تصميم گرفته شده، پاسخي به دغدغه كارشناسان آموزشي مبني بر مرجعيت و نظر معلم به‌عنوان يك فرد متخصص است. سال‌ها اصرار بر اين بود كه بايد به‌تدريج به سمتي برويم كه تأييد معلم از همه‌‌چيز حتي نمره امتحانات كتبي بالاتر باشد.

«حافظه محوري» كه جدي‌ترين انتقادات وارد به نظام آموزشي ماست باعث مي‌شد دانش‌آموزان درس را فقط در شب امتحان بخوانند و موضوع مهمي به نام «آموزش عميق و ماندگار» فراموش شود. آنچه حالا قرار است اتفاق بيفتد در حقيقت اهميت بيشتر قائل شدن به امتحانات ميان ترم است و باعث مي‌شود تلاش دانش‌آموزان براي درس خواندن به جاي محدودشدن به يك‌بار در ترم، به طول ترم گسترش يابد.

  • اجراي قانون سنجش و پذيرش كنكور

معاون شوراي‌عالي آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه آيا بين اين تغيير و سهم نمرات دانش‌آموزان در كنكور رابطه‌اي وجود دارد، مي‌گويد:‌ «با اين روش اعتبار آزمون‌ها و آنچه در نهايت به‌عنوان سوابق تحصيلي در ورود به آموزش عالي به سازمان سنجش ارائه مي‌شود بيشتر مي‌شود.به اين ترتيب زمينه لازم براي ملاك قرار گرفتن سوابق تحصيلي 3سال آخر دوره دبيرستان كه در قانون سنجش و پذيرش دانشجو بر آن تأكيد شده فراهم مي‌شود.»

براساس قانون سنجش و پذيرش دانشجو وزارت آموزش و پرورش موظف به ارائه سابقه تحصيلي دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه است. در ماده يك قانون سنجش و پذيرش دانشجو«سابقه تحصيلي» نمرات دروس 3سال آخر دوره متوسطه است كه امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه‌گيري توسـط وزارت آموزش و پـرورش به‌صورت سراسري، نهايي و استاندارد مطابق مصوبات شوراي‌عالي آموزش و پرورش برگزار شده، تعريف شده است. اما چند سالي است كه اين قانون بنا به دلايل مختلفي كه يكي از آنها استانداردنبودن امتحانات 3سال آخر دوران تحصيل است، اجرا نمي‌شود. مسئولان آموزش عالي معتقدند آزمون‌هايي كه آموزش و پرورش برگزار مي‌كند از اعتبار لازم برخوردار نيست. در نتيجه تأثير سوابق تحصيلي دروس نهايي سال سوم دبيرستان در 25درصد مثبت و دوره پيش دانشگاهي به اندازه 5 درصد محدود شده است.

  • انتقاد‌ها از حافظه محوري

فخرالدين احمدي‌دانش آشتياني، وزير آموزش و پرورش: حافظه‌محوري از چالش‌هاي آموزش فعلي است. توصيه مي‌كنم كه دانش‌آموزان با كشف و حل مسئله مفاهيم علمي را ياد بگيرند و به‌شدت از حافظه‌محوري پرهيز كنند.

علي لاريجاني، رئيس مجلس: اضطراب کنکور از سال های آخر دبیرستان به سال های اول دبیرستان کشیده شده است. باید فشار کنکور را از روی دانش‌آموزان برداشت. نباید ظرف ۴ ساعت آینده دانش‌آموز را رقم زد لذا باید از تمرکز کار کاسته شود.

حجت‌الاسلام ‌محمديان، رئيس سازمان برنامه‌ريزي آموزشي: طبق سند تحول آموزش و پرورش، دانش‌آموزان بايد تفكر و حكمت داشته باشند زيرا نظام آموزشي ما از حافظه‌محوري آسيب ديده است.

مهدي نويد‌ادهم، دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش: به‎دليل تمركز افراطي بر آموزش به‌معناي انتقال دانش و معلومات و محفوظات، از پرداختن به ساحت‎‎هاي ديگر وجود انسان غافل شده‌ايم.

کد خبر 359608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha