دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - نرجس لاری: وقتی در آینه به‌خودتان نگاه می‌کنید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ تحسین؟ پذیرش؟ رضایت؟ و یا ناامیدی و شرم؟ تصویر بدن یعنی تصویری که ما در ذهنمان از شکل و ریخت بدن خود داریم و احساساتی که نسبت به آن پیدا کرده‌‌ایم.

این بدن دوست داشتنی!

 البته ما به جز اين تصوير، يك تصوير هم از بدن ايده‌آل در ذهن خود داريم و وقتي فاصله و تمايز آن را با بدن خود درك مي‌كنيم، دچار تصوير منفي از بدن خود مي‌شويم. تصوير بدن يك امر ذهني است و قابل تغيير؛ پس بايد براي بهبود آن تلاش كنيم.ما چند توصيه كلي براي داشتن يك تصوير بدن مثبت براي شما داريم.

  • تصوير بدن چيست؟

تصوير بدن موضوعي است كه كاملا به اجتماعي كه در آن زندگي مي‌كنيم وابسته است؛ چرا كه الگوي تصوير ايده‌آل بدن و بازخوردهايي كه ما نسبت به بدنمان دريافت مي‌كنيم، از اجتماع مي‌آيد. رسانه‌ها براي ما تعريفي از بدن زيبا مي‌آورند كه ممكن است حتي با تعريف گذشتگان متفاوت باشد؛ مثلا تصوير زيبايي تعريف شده براي بانوان در اين دوران مي‌تواند سفيدي، لاغري افراطي، صورت بيضي شكل، لب‌هاي درشت، قد بلند و براي مردها هيكل لاغر در عين بزرگي و فرم خاص عضلات، قد بلند، چشم كشيده و... باشد. در حالي كه اگر به حدود يك قرن پيش برويم مي‌بينيم كه مثلا در آن زمان بانواني با هيكل درشت محبوبيت بيشتري داشته‌اند. منطق خاصي در الگوي القايي رسانه‌ها حاكم نيست، چه‌بسا گاهي اين الگو ممكن است كاملا دور از دسترس و داراي منافات با سلامتي باشد. به هر حال اين تصوير رفته‌رفته به تصوير ايده‌آل ذهني ما تبديل شده و به مقايسه دائمي خودمان با آن مي‌پردازيم و از اينجا چالش‌هاي بسياري آغاز مي‌شود. اختلال‌هاي خوردن، كه گاهي منجر به «بي‌اشتهايي شديد» براي دستيابي به نوعي لاغري افراطي مي‌شود، ازجمله اين مسائل است. مشكل احتمالي ديگر مسئله «عزت‌نفس» است؛ فرد با تصوير منفي از بدن خود، دچار كاهش عزت‌نفس مي‌شود و به همين‌خاطرممكن است از بسياري از فرصت‌هاي مهمي كه در زندگي‌اش مهيا مي‌شود استفاده نكند؛ مثلا دختر نوجواني كه بيني‌اش را بيش از حد بزرگ مي‌داند، در فعاليت‌هاي فوق‌برنامه مدرسه كه رشد شخصيتي او را درپي دارد، مسئوليتي به‌عهده نمي‌گيرد و يا مردي كه خودش را بد هيكل مي‌بيند، از دادن درخواست ازدواج به دختر موردعلاقه‌اش احتراز مي‌كند. وسواس اجباري براي وارسي كردن مداوم خود در آينه، توجه زياد به پوست، بدن و صورت، افزايش عمل‌هاي زيبايي و آرايش بيش از حد نيز از عواقب ديگر تصوير منفي از بدن است كه متأسفانه در ميان مردان و زنان شيوع دارد. تصوير بدن منفي مي‌تواند اضطراب و افسردگي را نيز در پي داشته باشد اما تصوير بدن مثبت يعني اينكه شخص بتواند بدنش را بپذيرد، تحسين كند و قدردان آن باشد!

  • تصوير مثبت را تمرين كنيد

كسي كه تصوير بدن مثبتي از خودش دارد، احساس شادي و بهزيستي دارد و با پذيرشي كه از وضعيت بدن خود پيدا كرده است، درگير تصاوير غيرواقعي و تصنعي رسانه‌اي و فشارهاي اجتماعي براي پيدا‌كردن شباهت به يك تصوير خاص نمي‌‌شود. او مي‌تواند به جاي آن، يك مسير بسيار ساده‌‌تر را براي در پيش گرفتن يك سبك زندگي سلامت براي داشتن يك ظاهر سالم و دلپذير داشته باشد و رفتارهايش را با آن تنظيم كند.

به ياد داشته باشيد كه گاهي تصويري كه از بدنتان داريد با واقعيت منطبق نيست؛ مثلا فردي كه فكر مي‌كند چاق است اما با مراجعه به دكتر متوجه مي‌شود كه وزن او در محدوده طبيعي است! اين يك موضوع جدي است و گاهي تبديل به يك اختلال مي‌‌شود؛ وضعيتي كه شخص ارزيابي‌هاي غلطي از ظاهر بدن خود دارد.

فهرستي از چيزهايي كه در بدنتان دوست داريد را براي خودتان تهيه كنيد؛ حداقل 10 مورد را يادداشت كنيد. چيزهايي كه لزوما مرتبط با وزن يا اجزاي صورت يا بدنتان نباشند، اولويت دارند. ‌ كارهايي را كه بدن شما قابليت انجام آنها را دارد، در ادامه فهرست‌تان اضافه كنيد و هر بار كه نكته جديدي را در اين‌باره كشف كرديد به فهرست بيفزاييد.

آگاه باشيد كه شايستگي‌هاي فردي، فقط با ظاهر نمايان نمي‌شود و لزوما در سطح نيست. راه‌هاي بسيار بيشتري در شخصيت و عملكرد ما هست كه شايستگي‌مان را به اثبات برسانيم. اعتمادبه‌نفس و پذيرش نسبت به‌خودتان حسي است كه هميشه همراه شماست و ديگران را هم تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

به كساني كه تحسين‌شان مي‌كنيد فكر كنيد و فهرستي از آنها تهيه كنيد. آيا صرفا زيبايي آنها شما را وادار به تحسين كرده است؟ مي‌بينيد كه نه! ويژگي‌هاي زياد ديگري در آنها هست كه در ذهنتان ماندگار شده است.

بدنتان را ابزار مؤثري براي رسيدن به اهدافي كه روحتان و شخصيت‌تان دارد، درنظر بگيريد، پس به آن احترام بگذاريد؛ به داشتن آن افتخار كنيد، به آن رسيدگي كنيد و قوت و قدرت بيشتر آن را از خدا بخواهيد.

اطرافتان را با آدم‌هاي مثبت پر‌كنيد؛ افرادي كه شما را با ظاهر طبيعي‌تان دوست دارند و دائما با دغدغه‌هاي افراطي درباره زيبايي‌هاي ديكته شده، شما را نمي‌آزارند.

مراقب كمال‌گرايي منفي باشيد. اگر دائما به‌دنبال معيارهاي كامل، بدون نقص، دست‌نيافتني و دشوار هستيد و ارزشيابي انتقادي منفي از خودتان و عملكردتان داريد، داراي كمال‌گرايي منفي هستيد كه بسيار مضر است و منجر به فشارهاي رواني مي‌‌شود. كمال‌گرايي منفي با تصوير منفي از بدن رابطه نزديكي دارد و بايد آن را درمان كنيد.

وقتي را كه احتمالا براي نگراني و عمل به دغدغه‌هاي پيرامون زيبايي مي‌گذاريد، صرف سلامتي و شادابي و پيشرفت واقعي‌تان كنيد و از آن لذت ببريد؛ كافي است ذهنيت‌تان را عوض كنيد.

ببينيد كه خدا چقدر مخلوقات خودش را قشنگ مي‌بيند؛ پس وقتي خودتان را در آينه ديديد يك «فتبارك‌الله احسن‌الخالقين» بگوييد و سپاسگزار خلقت‌تان باشيد!

کد خبر 359644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha