همشهری آنلاین: شماره ۶۴۰ ماهنامه علمی‌فناوری دانشمند با دو پرونده اصلی در موضوعات فناوری‌های به‌کاررفته در باستان‌شناسی و بیست‌وهفتمین سالگرد تهیه «پرتره خانوادگی منظومه خورشیدی» توسط فضاپیمای وویه‌جر ۱ منتشر شد.

دانشمند

«انقلاب پژوهش‌های باستان‌شناختی اواسط دهه 30 میلادی قرن گذشته آغاز شد، یعنی حدود یک دهه قبل پیش‌از آنکه بریتانیا اولین رایانه جهان را درطول جنگ جهانی دوم بسازد. بریتانیا و تاحدودی کشورهای اسکاندیناوی پیشگامان نوآوری‌هایی هستند که از آغاز دو مسیر اصلی را می‌پیمودند: تکنیک‌های کاوش و شناختن سرزمینی باستانی ازطریق ثبت‌کردن پویایی‌های جمعیتی، مناظر پیرامون و اقتصادها در دوره زمانی و منطقه‌ای خاص و تجمیع برای رسیدن به شیوه علمی استانداردی که حتی در پژوهش‌های گذشته هم بعضا استفاده می‌شد. کیفیت داده‌های موجود در فرضیه‌های اولیه‌ای که از این‌ طریق با ثبت اسناد جمع‌آوری‌شده در کاوش‌ها و حفاری‌ها به‌دست آمدند به‌ موتورهای محرکی در مرکز چشم‌اندازهای جدیدی تبدیل شدند.»

دانشمند

با این مقدمه، مقاله‌ای اختصاصی برای دانشمند به‌قلم پروفسور مائوریتزیو توزی، سرپرست اولین گروه کاوش شهرسوخته در 1346 و استاد باستان‌شناسی دانشگاه بلونیا در ایتالیا آغاز می‌شود. اگر دهه 30 قرن گذشته میلادی را عصر تحول باستان‌شناسی بدانیم، به‌دلیل وجود فناوری‌هایی که امروزه حتی بدون نیاز به‌حضور باستان‌شناسان در محل کاوش امکان کشف اسرار تاریخ بشر را فراهم می‌کنند، بی‌شک باید دهه دوم قرن حاضر را به‌عنوان عصر طلایی باستان‌شناسی به‌رسمیت بشناسیم. پرنده جلد شماره 640 دانشمند این فناوری‌ها و تاثیری را که به‌ویژه در درک تاکنون غیرممکن مومیایی‌های جهان برجای گذاشته‌اند بررسی می‌کند. علاوه‌بر مقاله مائوریتزیو توزی، غفور کاکا سرپرست گروه کاوش تپه سرسختی شازند اراک در استان مرکزی هم در یادداشتی از فناوری‌هایی می‌نویسد که در سایت‌های باستان‌شناختی داخل کشور به‌کمک باستان‌شناسان ایرانی می‌آیند.

کاوشگر وویه‌جر1، در 14 فوريه سال 1990 (25 بهمن 1368) از فاصله 6ميليارد كيلومتري عکسی موزاییکی را از خورشید و 6 سیاره مشتري، زمين، زهره، زحل، اورانوس و نپتون گرفت که به «پرتره خانوادگی منظومه خورشیدی» معروف است. به‌مناسبت بیست‌وهفتمین سالگرد تهیه این عکس، مجله دانشمند در بخش «سوژه» شماره بهمن، ماموریت میان‌ستاره‌ای کاوشگرهای دوقلوی وویه‌جر1 و 2 را بررسی می‌کند.

ماه گذشته خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد بعد‌از فاجعه تلف‌شدن میلیون‌ها قطعه ساردین در غرب هرمزگان، این‌بار در شرق هرمزگان شاهد مرگ صدها قطعه عروس دریایی در ساحل بندر جاسک هستیم. به‌همین‌مناسبت، در بخش گزارش ماه این شماره، دلایل مرگ عروس‌های دریایی خلیج فارس در گفت‌وگو با دکتر حمید رضائی، سرپرست سابق گروه تحقیقاتی گشت اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای‌عمان واکاوی می‌شود. بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان صید ماهیان و مدیریت پایدار صید در جهان، مطلب دیگری در همین بخش است که به مرور خطراتی می‌پردازد که محیط‌زیست دریا را تهدید می‌کنند.

ثابت سرعت نور در خلا یکی‌از ثابت‌های جهانی معروف در فیزیک است. به‌تازگی، دو کیهان‌شناس در پژوهش اخیرشان که در ژورنال تخصصی Physical Review منتشر شده است نشان داده‌اند که سرعت نور در خلا می‌تواند «ثابت جهانی» نباشد. درصورتی‌که این نظریه اثبات شود نظریه نسبیت اینشتین با چالشی جدی مواجه خواهد شد. شماره 640، ابعاد مختلف نتایج این مطالعه را در گفت‌وگو با دکتر نیایش افشردی، کیهان‌شناس ایرانی دانشگاه واترلو و موسسه پریمتر کانادا و یکی از دو مولف این تحقیق بررسی می‌کند.

اين روزها هك شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ مانند فيس‌بوك، اينستاگرام، لينكدین و توييتر بين كاربران جهاني سر و صداي زيادي ايجاد كرده است. عمده دليل اين هك‌ها، وجود آسيب‌پذيري در موتور شناسايي و احراز هويت شبكه اجتماعي و همچنين سرويس‌هاي موازي براي شناسايي كاربر بوده و اين‌ميان، ضعف در رمزهاي عبور كاربران نيز كار را براي مهاجمان شبكه‌هاي اجتماعي هموار کرده است. به‌همین‌مناسبت، دکتر امین گلستانی، پژوهشگر و مدرس حوزه استراتژی فناوری‌اطلاعات در یادداشتی به‌بررسی اثرات و خطرات ضعف در امنیت شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.

ثانیه کبیسه، نام ثاینه‌ای است که پایان سال 2016 به ساعت اضافه شد، تا ساعت رسمی جهانی با زمان گردش زمین یکی شود. این افزودن به‌این‌دلیل انجام می‌شود چون یک چرخش کامل زمین درطول ‌شبانه‌روز کمی طولانی‌تر از 86400ثانیه و درحقیقت برابر با 002/86400 ثانیه است. عوامل بسیاری در طولانی‌تر شدن خرچش کامل زمین دخالت دارند ازجمله زلزله‌های مهیبی که به تغییر محور زمین منجر می‌شوند. دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو و ابسته فرهنگستان علوم در یادداشت شماره بهمن دانشمند، به‌عنوان نمونه نقش زلزله 11 مارس 2011 ژاپن را در تغییر محور زمین و نیاز به افزودن ثانیه کبیسه به ساعت جهانی بررسی می‌کند.

کد خبر 359670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha