همشهری آنلاین: رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی هستند گفت: عوارض شهردای‌ها نباید به خزانه دولت واریز شود

چمران مهدی

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در پنجمین نشست مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه تلاش و خدمات شوراها باید خالصانه و صادقانه باشد، اظهار کرد: خدمات شوراها تنها باید برای مردم باشد و بهره گیری از توان شوراها می‌تواند در بسیاری موارد راهگشا باشد.

وی با اشاره به موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط شهرداری‌ها، افزود: هنوز نحوه چگونگی دریافت و توزیع مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری ها و شوراها مشخص نشده و ما هم هرچه تلاش کردیم در خصوص این موضوع اطلاعاتی به دست نیاوردیم تنها می‌دانیم که قرار است پول به وزارت اقتصاد و دارایی واریز و از آنجا بین شهرداری‌ها توزیع می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی وزارت دارایی هم خود نتوانسته از روند چگونگی توزیع مالیات بر ارزش افزوده آماری به دست بیاورد، افزود: همه پول‌ها به خزانه دولت واریز و از آنجا بین شهرداری‌ها تقسیم می‌شود در حالی که این پول عوارض شهرداری‌هاست و نباید به خزانه دولت واریز شود.

چمران با تاکید بر اینکه با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق مجلس وزراء هم حضور دارند، یادآور شد: قرار است که مالیات بر ارزش افزوده در خزانه شامل تخصیص نشود.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس با تغییراتی همراه شده است، تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است که یک حساب معین برای این امر افتتاح شود.

رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به بحث دیوان محاسبات عمومی کشور، گفت: از این پس قرار است که همه سازمان ها و شهرداری ها تحت نظارت دیوان محاسبات عمومی کشور قرار گیرند در حالی که این موضوع خلاف قانون اساسی است.

چمران با بیان اینکه در خصوص این موضوع با چند تن از فقهای شورای نگهبان و قانون داران صحبت کردیم و آنها هم نظرات ما را پذیرفتند، اضافه کرد: نمایندگان مجلس تشخیص مصلحت نظام هم پذیرفتند که قرار گرفتن شهرداری ها زیر نظر دیوان محاسبات عمومی کشور، خلاف قانون است.

وی به لایحه قانون مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: هنوز این لایحه به صحن دولت هم نیامده است و در کمیسیون کلانشهرهای تهران و سایر کلانشهرها در حال بررسی است به همین دلیل معتقدم که این موضوع تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت.

رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: در این لایحه آمده که انتخاب شهردارها باید توسط مردم باشد اما با این موضوع مخالفم چراکه انتخاب شهردار کار تخصصی است و تنها متخصصان باید شهردار را انتخاب کنند.

چمران تاکید کرد: انتخاب شهردار مانند جراحی مغز می‌ماند و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد به همین دلیل نگذاشتیم که این موضوع به صحن مجلس برود چراکه مردم در خصوص انتخاب شهردار دقت لازم را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه درآمدهای پایدار در کمیسیون مجلس به تصویب رسیده است، افزود: دیوان عدالت اداری بیش از 60 مورد از مصوبات ما مانند مالیات بر تابلوهای شهری و غیره را لغو کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: هر وقت که کسی بیکار می‌شود و پول کم می آورد به سمت شوراها هجوم می‌آورند و سهم مالیات بر ارزش افزوده شوراها و شهرداری‌ها را کاهش می‌دهند.

کد خبر 359691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha