حامد فوقانی: اگرچه خیلی پیش‌تر از آنکه پلاسکو آتش بگیرد و فروبریزد، عنوان شده بود که تعداد‌ زیادی ساختمان در تهران از نظر ایمنی در وضعیت بحرانی قرار دارند اما حادثه پنجشنبه هفته گذشته باعث شد تا این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛

ساختمانها ی پر خطر

چنان‌كه معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران بلافاصله اعلام كرد: آمارها نشان مي‌دهد آتش‌سوزي 3هزار ساختمان پايتخت را تهديد مي‌كند و هر لحظه احتمال دارد حادثه‌اي شبيه پلاسكو براي هركدام از آنها رخ دهد. حالا در پي اين مسئله، عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور اعلام مي‌كند كه طي 3هفته آينده، ساختمان‌هاي مشابه پلاسكو شناسايي مي‌شوند.

به گفته او، اين اقدام در راستاي تصميم هيأت دولت و تشكيل كميته‌اي تخصصي براي بررسي علت حادثه پلاسكو صورت مي‌گيرد. نكته مهمي كه وزير كشور به آن اشاره مي‌كند اين است كه پس از شناسايي ساختمان‌هاي بحراني، دستورالعملي براي دفع خطرات احتمالي و تقويت شرايط ايمني آنها تهيه شده و به اجرا درخواهد آمد. اين درصورتي است كه مجلس و شوراي شهر تهران نيز كميته‌هايي براي شناسايي ساختمان‌هاي ضعيف و چگونگي ايجاد الزامات ايمني در آنها تشكيل داده‌اند.

 به هرترتيب آنچه الان نگراني ايجاد مي‌كند تعداد زياد ساختمان‌هاي در معرض خطر در تهران است. معصومه آباد نيز مي‌گويد: در سال85 كمتر از 5درصد اماكن عمومي و تجاري تهران داراي تأييد ايمني از آتش‌نشاني بودند و اين رقم در سال 92به 30درصد رسيد. به‌عبارتي ديگر هم‌اكنون حدود 70درصد از ساختمان‌هاي شهر تأييديه ايمني ندارند‌.

اين باعث شده تا دلهره‌اي شديد در دل برخي از كسبه و شاغلان چندين ساختمان تهران بيفتد. آنطور كه پس از رخداد حادثه پلاسكو و چاپ گزارشي در همشهري مبني بر احتمال خطر آتش‌سوزي براي 3هزار ساختمان در تهران، تعدادي با ‌گروه شهر‌ روزنامه تماس گرفته و خواستار اطلاع‌رساني درخصوص وضعيت بحراني ساختمان محل كار خود شدند كه چند نمونه از آنها را زير آمده است.

  • آزاد در انتظار حادثه

«ما اينجا امنيت نداريم»؛ اين جمله‌اي است كه چند كسبه پاساژ آزاد طي چند روز گذشته در تماس با همشهري اعلام كرده‌اند. آنها با ارسال تصاويري از ريزش‌ سقف و ديواره بخش‌هايي از پاساژ خبر مي‌دهند. اينطور كه برخي مغازه‌داران اين پاساژ مي‌گويند، شخصي بيش از 15سال قبل آن‌را خريده و با زد و بندهايي و به‌طور پنهاني و شبانه توانسته بخشي از زيرساخت‌ها را از بين ببرد. به گفته يكي از كسبه، پس از گودبرداري مخفيانه چند باب مغازه به اين ساختمان اضافه شده كه همين امر اخطارهاي چندين‌باره را در پي داشته است.

طبق گزارش‌ها و اخطاريه‌هاي داده شده، فضاي خالي ايجاد شده زير ساختمان، فرسوده بودن تجهيزات و سيم‌كشي، نبود سيستم‌هاي ايمني جديد، فقدان سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق دست‌كم ۷۰باب مغازه اين ملك را به‌شدت تهديد مي‌كند. يكي از كسبه زيرزمين پاساژ آزاد البته به اعتراض كسبه به عدم‌تأمين ايمني اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه مالكان اصلي و مسئولان قضايي اخطارهاي شهرداري منطقه را به‌خاطر ساخت‌وسازهاي غيرمجاز و خطرات موجود ناديده مي‌گيرند و دست به اقدام نمي‌زنند.

وي حتي مدعي مي‌شود 2نفر از همكارانش اكنون به‌خاطر پيگيري ماجرا در زندان به‌سر مي‌برند. يكي از خانم‌هاي شاغل نيز مي‌گويد كه پس از حادثه پلاسكو جرأت نمي‌كند براي كار وارد پاساژ شود. وي مي‌گويد كه ما هر لحظه منتظريم كه ساختمان آزاد فرو‌ ريزد.

  • آلومينيوم؛‌ برادر پلاسكو

ساختمان پلاسكو و ساختمان آلومينيوم، به‌عنوان نخستين بلندمرتبه‌هاي ايراني، بخشي از اموال سرمايه‌دار ايراني حبيب‌الله القانيان (معروف به حاج‌حبيب!) شناخته مي‌شوند. در اين ميان به گفته جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران، توصيه‌هاي ايمني لازم به هيأت مديره اين ساختمان داده شده ولي هيچ سيستم ايمني در داخل ساختمان آلومينيوم وجود نداشته و ندارد. اين ساختمان يكي از 104 ساختمان بحراني در خيابان جمهوري است.

  • ‌علاءالدين با هزاران اما و اگر

دي‌ماه 2سال پيش بود كه شهرداري با ابلاغ حكم كميسيون ماده100درخصوص تخلف در ساخت طبقه هفتم غيرمجاز و تبديل طبقه منفي3 به پاركينگ براي تخريب دست به‌كار شد اما پس از آن فرمانداري جلوي تخريب طبقه هفتم علاءالدين را گرفت. اسماعيل دوستي، عضو شوراي شهر تهران اما معتقد است فرمانداري اشتباه كرد كه نامه زد و نبايد اين كار را انجام مي‌داد. وي مي‌گويد: خود بنده در كميسيون ماده100حكم تخريب دادم اما مقاومت مي‌شود و اجازه تخريب نمي‌دهند.

اين در حالي است كه اكنون در مورد كل ساختمان علاءالدين كه روزانه به‌طور ميانگين نزديك به 20هزار نفر مشتري دارد نيز بحث ايمني مطرح شده است. مسيرهاي باريك، تغيير كاربري راهروها، خرابي يا فقدان سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق در اغلب طبقات و همچنين وجود حجم بالايي از مواد اشتعال‌زا، علاءالدين را در فهرست يكي از مهم‌ترين مراكز خطرناك تجاري تهران قرار داده است. البته ناصر بخت،معاون سياسي‌امنيتي فرمانداري و اقبال شاكري رئيس كميته عمران شورا از تخريب طبقه هفتم علاءالدين در آينده نزديك خبرداده‌اند‌.

  • ‌راهروهاي خطرناك مشيرخلوت

‌طي هفته گذشته ازجمله بيشترين كسبه بازار كه با همشهري تماس داشته‌اند، مربوط به پاساژ (سراي) مشيرخلوت مي‌شدند. يكي از آنها با ارسال تصاوير، ضمن اشاره به راهروهاي باريك، از نحوه چيدمان اجناس‌ كه هر آن امكان آتش‌گرفتن دارند، گلايه كرد. اين مركز تجاري درست در مقابل سراي حاج‌حسن قرار دارد كه چند سال قبل شاهد آتش‌سوزي بزرگي بود.

کد خبر 359725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha