سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: روزگار ما روزگاری آکنده از شبهات است؛ روزگاری که ابرهای تیره تردید بر ما سایه افکنده و چه بیگاه اندیشه ما را دستخوش تردید می کند.

چشم بصیرت

در اين ميان تنها دست افزار براي مقابله با اين ترديدها و شبهه افكني ها بصيرت است. بصيرت يعني بينش و آگاهي و نگاهي نافذ كه بتواند حق را از ميان باطل بيرون كشد و رنگارنگي هاي فريباي هر آنچه غيرحق است، وبالش نشود. نگاه با بصيرت نگاهي است كه بازتابنده حقايق است و اين نگاه از چند مجرا به دست مي آيد؛ نخست بينشي از سر هوشمندي؛ آنكه با عينك هوشمندي و زيركي به اطراف بنگرد، درهاي حكمت را به روي خود باز بيند.

دوم خويشتن باني و پرهيز از گناه كه گناه، غبار روي ديدگان حقيق تبين آدمي نشاند. همچنين خويشت نباني و پارسايي، دنياي آدمي را جامعه برين ساخته و چراغي در برابر ديدگان بر مي‌افروزد تا آدمي عيب‌ها و خطرها را بشناسد و فريب دشمني‌ها را نخورد.همانطور كه امام‌علي(ع) فرموده‌اند: در دنيا پرهيزگار باش تا خداوند ديده بصيرت‌ات را روشن كند و عيب‌هايت را به تو بنماياند. و ديگر و مهمتر آنكه در مسير ترسيمي توسط اولياي الهي گام برداشتن؛ كه هر فعل و انفعالي آدمي را به مقصد نمي‌رساند، بلكه بايد از آنان كه شمع محفل بشريت‌ند پيروي كرد و در راه آنان گام برداشت، در اين صورت است كه مي‌توان گامي استوار در جهت زندگي‌ از روي آگاهي و بصيرت برداشت.

در طلب بصيرت، نبايد تن به كوته‌نظري و سطحي‌نگري داد. شياطين همواره درتلاشند تا با فضاسازي و فريبايي، عقل آدميان را زائل كنند. اگر آدميان ديدگاني عميق بر مسائل زندگي داشته باشند، شعبده‌بازي‌هاي خناثان نمي‌تواند آينده‌نگري‌ها را دفن كند و آدمي به سمت بصيرت گامي عميق برخواهد داشت. از ديگر موانع بصيرت، تعصب و عشق و علاقه‌هاي مادي است كه زيبايي‌هاي دنيا را پيش چشم آدمي جلوه مي‌بخشد و زمام عقل آدمي را در دست مي‌گيرد.

همانطور كه امام‌علي(ع) فرموده اند: عشق و علاقه افراط گونه به هرچيز بينش آدمي را از بين برده و قلب او را بيمار مي‌سازد. سومين عاملي كه مانع بصيرت است آرزوهاي دنيوي است؛ آرزوهاي دراز آدمي را از حقيقت زندگي دورميكند و چشمانش را به روي حقايق ميبندد. به قول امام‌علي(ع): آرزوهاي دراز و اوهام‌گونه چشم بصيرت آدمي را كور مي كند.

کد خبر 359752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha