همشهری آنلاین: دقیق‌ترین تصویری که تاکنون از رخ کامل سیاره زمین دیده شده‌است، توسط ماهواره‌های سازمان ملی اتمسفری و اقیانوس‌شناسی آمریکا، NOAA ثبت شد.

براساس گزارش اسپيس،‌اين تصوير بسيار دقيق و خيره‌كننده از زمين روز پنجم ژانويه 2017 ثبت شده و چهار برابر دقيق‌تر از تمامي تصاويري است كه تاكنون از زمين گرفته شده‌است.

اين تصوير توسط جديد‌ترين ماهواره هواشناسي NOAA به نام GOES-16 گرفته شده‌است كه به تازگي در مدار قرار گرفته و مسئوليت نظارت بر زمين را به عهده دارد.

به گفته لوئيس اوچليني اين تصوير فراتر از يك تصوير صرفا زيبا است، اين تصوير نمايانگر آينده رصد و پيش‌بيني آب و هواي زمين است. ماهواره GOES-16 روز 19 نوامبر 2016 به مدار زمين پرتاب شد و اكنون در ارتفاع 35900 كيلومتري از سياره در حركت است،‌(فاصله ايستگاه فضايي بين‌المللي تا زمين 350 كيلومتر است) موقعيتي كه به مدار زمين ثابت شهرت دارد.

اين مدار به ماهواره اين امكان را مي‌دهد تا در نقطه‌اي ثابت شده و تغييراتي كه به مرور زمان در اتمسفر زمين، اقيانوس‌ها و سطح زمين ايجاد مي‌شوند را ثبت كند. تا پايان سال 2017 اين ماهواره جديد مورد آزمايش قرار گرفته و به تدريج جايگزين ماهواره‌هايي خواهد شد كه در سال‌هاي 2006 و 2010 به مدار فرستاده شده‌اند.

ماهواره GOES-16 در طيف‌هاي نوري متنوع‌تري تصاوير را ثبت مي‌كند و وضوح تصويري آن چهار برابر بيشتر از ديگر ماهواره‌ها است و تصاوير را در دفعات بيشتري از ديگر ماهواره‌ها به زمين ارسال مي‌كند. در واقع اين به آن معني است كه هر 15 دقيقه يكبار تصويري جديد از نيمكره غربي،‌ هر پنج دقيقه يكبار از كل قاره آمريكا، و هر 30 ثانيه يكبار تصويري جديد از سيستم آب و هوايي به زمين ارسال مي‌شود.

با كمك اين تصاوير متوالي مي‌توان سيستم‌هاي آب و هوايي مخرب را با دقت بيشتري شناسايي كرد. قرار است در بهار 2018 ماهواره مشابه ديگري به مدار زمين ارسال شود تا جايگزين ماهواره‌هاي قديمي‌تر باشد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴