مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهندسان موفق به ایجاد ارگانیزمی شبه ترکیبی با استفاده از باکتری ای-کولای شده‌اند که از ۶ کد ژنتیکی برخوردار است.

باکتری

براساس گزارش ساينس الرت، اگرچه تمامي موجودات زنده روي زمين براساس كد DNA ساخته شده‌اند كه از چهار پايه، G، T، ‍C و A برخوردار است،‌اين اي‌كولاي ارتقا يافته نوعي كاملا جديد از DNA‌ را به همراه دارد كه دو پايه DNA به آن افزوده شده‌است: X و Y.

اين گروه از محققان از موسسه مطالعاتي اسكريپز در كاليفرنيا نوكلئوتيد‌هاي تركيبي را مهندسي كردند،‌مولكول‌هايي كه سنگ بناهاي DNA و RNA به شمار مي‌روند،‌تا بتوانند يك جفت پايه ژنتيكي جديد به آنها بيافزايند و توانستند با موفقيت اين پايه‌ها را به كد ژنتيكي اي‌كولاي اضافه كنند.

اكنون اولين ارگانيزم شبه‌تركيبي با چهار جفت كد ژنتيكي طبيعي و يك جفت كد ژنتيكي بيگانه در جهان خلق شده‌است و محققان بر اين باورند اين تنها اولين قدم در زمينه ايجاد گونه‌اي جديد از حيات است.

اين محققان در سال 2014 اعلام كردند موفق به ساخت يك جفت پايه DNA تركيبي شده‌اند كه مي‌توان به زودي آن را درون سيستم بدن موجودات زنده اضافه كرد. از آن زمان به بعد تلاش براي گنجاندن اين جفت كد ژنتيكي به اي-كولاي آغاز شد به شكلي كه بتواند در تمامي دوران زندگي‌اش آن را حفظ كند.

در ابتدا باكتري‌هاي دست‌ورزي شده بسيار ضعيف و بيمار بودند و به بلافاصله پس از دريافت جفت كد ژنتيكي از بين مي‌رفتند زيرا در حين تكثير نمي‌توانستند آن را حفظ كنند. اما طي سال‌هاي بعد محققان توانستند سه شيوه براي دست‌ورزي اي-كولاي يافتند كه به كمك آنها باكتري مي‌توانست كد‌هاي ژنتيكي را براي هميشه حفظ كند و به زنديگ عادي خود ادامه دهد.

در اين شيوه از ابزار جديد ويرايش ژنتيكي، CRISPR-Cas9 نيز براي ويرايش باكتري‌هاي اي‌كولاي استفاده شده‌است تا اين ارگانيزم‌ها مولكول‌هاي X و Y را به عنوان مهاجمان خارجي درنظر نگيرند. محققان مي‌گويند باكتري‌هاي جديد كاملا سالم و با ثباتند و مي‌توانند اطلاعات افزوده شده از جفت جديد ژنتيكي خود را ذخيره كنند.

کد خبر 359792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha