سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مارک کرتیس نویسنده و مورخ انگلیسی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: عربستان سعودی اکنون به جنون رسیده است.

مورخ انگلیسی: رژیم سعودی به جنون رسیده است

به گزارش ایرنا، کرتیس روزسه شنبه با انتشار توییتی نوشت: حاکمان بی خرد و تندرو عربستان سعودی، مهم ترین متحد انگلیس، دوران تازه ای از جنگ افروزی را آغاز کرده اند.

این نویسنده سرشناس انگلیسی با بیان این مطلب، تاکید کرد: با این حال رسانه ها طوری جلوه می دهند که گویی دولت انگلیس مخالف افراط گرایی است.

اظهارات این اندیشمند انگلیسی درحالی است که وزارت دفاع انگلیس اذعان کرده که درچارچوب یک توافق تسلیحاتی صورت گرفته میان دولت مارگارت تاچر و دولت ریاض بین سال‌های1986 تا 1989میلادی، 500 بمب خوشه‌ای به عربستان صادر کرده است.

نشریه ایندیپندنت درگزارشی عنوان کرد : 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس این رقم رسمی را پس‌ از آن فاش کرد که اعلام شد «شماری محدود» از این تسلیحات به عربستان سعودی به عنوان یک کشور استبدادی فروخته ‌شده و همچنان در انبارهای تسلیحاتی این کشور موجود است.

کاربرد بمب های خوشه ای بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه ای مصوب سال 2008 ممنوع بوده و تاکنون 108 کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و درحدود 100 کشور آن را به تصویب رسانده اند.

انگلیس نیز در سال 2008 میلادی با تصویب کنوانسیون ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای، اقدام به نابود کردن ذخایر این گونه بمب ها کرده است.

اما براساس گزارش های منتشر شده، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کرده همچنان به رغم کنوانسیون یاد شده هم اینک دارای ذخایری از این گونه بمب ها که از انگلیس دریافت کرده اند، هستند.

عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 11هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

کد خبر 359811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha