همشهری آنلاین: سازمان استاندارهای غذایی (FSA) بریتانیا کارزاری را برای هشدار درباره خطرات سرطان‌زایی مرتبط با خوردن نان تست سوخته، سیب‌زمینی بیش‌ازاندازه برشته‌شده و سایر غذاهای نشاسته‌ای که در دمای بالا پخته‌شده‌اند، آغاز کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان این کارزار بر اساس شواهد به دست از بررسی بر روی حیوانات آزمایشگاهی در سال ۲۰۰۲ است، اما این ارتباط هنوز باید در بررسی‌های انسانی ثابت شود.

بررسی‌ها بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که میزان‌های بالای ترکیبی به نام آکریلامید خطر سرطان را افزایش می‌دهد.

آکریلامید ماده‌ای است که باعث طلایی‌رنگ شدن نان و سیب‌زمینی هنگام تست کردن، برشته کردن یا تنوری کردن می‌شود. این ترکیب هنگامی‌که غذاهای در دماهای بالای ۱۲۰ درجه سلسیوس پخته می‌شوند، از واکنش قندهای ساده با اسیدآمینه‌ای به نام آسپارژین تشکیل می‌شود. آسپارژین به‌طور طبیعی در غذاهای نشاسته‌ای وجود دارد.

اگر این غذاها برای مدت طولانی پخته شوند رنگشان از طلایی به قهوه‌ای و در نهایت به سیاه تغییر می‌کند. در حین این تغییرات، میزان‌های بالاتری از آکریلامید تولید می‌شود که خطر سرطان را بیشتر افزایش می‌دهد. برای همین است که شعار کارزار بهداشتی

FSA «به دنبال طلا باش» است.

این کارزار از مردم می‌خواهد رنگ غذاهایشان در حد طلایی نگاه دارند و نگذارند پختن باعث تیره‌تر شدن رنگ‌هایشان شود.

این سازمان می‌گوید هدف از این کارزار افزایش آگاهی عمومی در این مورد است. گرچه پژوهش‌ها دراین‌باره تازه نیست، این سازمان معتقد است که مردم از نتایج آنها آگاهی ندارند.

ازجمله توصیه‌های این کارزار این‌ها هستند:

- برخی از چیپس سیب‌زمینی، کیک‌ها، غلات آماده صبحانه و قهوه هم میزان بالای آکریلامید دارند.

- هدفتان این باشد که پس از سرخ کردن، برشته کردن یا تنوری کردن غذا رنگ آن زرد طلایی یا کمتر باشد.

- دستورات پخت روی بسته مواد غذایی آماده رعایت کنید تا از پختن بیش‌ازاندازه آنها پرهیز کنید.

- رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

- اگر می‌خواهید سیب‌زمینی خام را برشته یا سرخ کنید، آن‌ها را در یخچال نگه ندارد. نگه‌داشتن سیب‌زمینی خام در یخچال باعث افزایش میزان آکریلامید در آن می‌شود. سیب‌زمینی خام را باید در جایی تاریک و سرد و در دمای بالای ۵ درجه سلسیوس نگهدارید.

کارشناسان موسسه پژوهش بریتانیا می‌گویند با اینکه توجه به خطر همراه با قهوه‌ای شدن بیش‌ازاندازه غذاها سودمند است، همچنین به مردم باید یادآور شد که سایر عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و چاقی از لحاظ سرطان‌زایی خطر بسیار بیشتری دارند.

آنان می‌گویند مردم می‌توانند با پیروی از این رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل خوردن مقدار کمتر غذاهای پرکالری مانند چیپس و بیسکویت و نان سوخاری که منبع اصلی آکریلامید هستند، میزان تماس خود با این ماده را کاهش دهند.

کد خبر 359837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha