چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: ما، گاهی تا نیمی از عمرمان را درون رختخواب می‌گذرانیم؛ حتما شما هم برای کیفیت خوابتان بعد از پشت سر گذاشتن یک روز سخت کاری اهمیت فراوانی قائلید.

تخت و روتختی

 اما بد نيست بدانيد كيفيت خواب فقط در داشتن تشك گرم و نرم و فضاي ساكت و آرام نيست. يكي ديگر از فاكتورهاي مهمي كه در كيفيت خوابتان اهميت فراواني دارد، رواندازي است كه از آن استفاده مي‌كنيد، هم از نظر جنس و هم از نظر طرح و رنگ؛ پيش‌ترها پتوها طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوعي نداشت اما امروزه مي‌توانيد حتي رنگ روتختي را با رنگ ديوارها و اثاث اتاق خوابتان هماهنگ كنيد. شايد شما هم مثل بسياري از افراد قبل از خريد سري به مدل‌هاي موجود در فضاي مجازي زده‌ايد و مدل‌هاي مختلف را ديده‌ايد، اما بدانيد اين گشت و گذارها براي خريد يك روتختي مناسب كافي نيست. تنوع جنس در بازار اين روانداز اهميت خريد بهينه‌اش را بيشتر مي‌كند. سري به بازار خوش رنگ و لعاب روتختي‌ها زده‌ايم.

  • قبل از بازار

طول و عرض
تختخواب‌تان را خوب اندازه بگيريد و اين نكته را درنظر داشته باشيد روتختي‌اي كه قرار است خريداري كنيد، (به قول فروشندگان اين كالا )چقدر لازم است آويز داشته باشد. اگر تخت 2 نفره با عرض 180يا 140يا تخت يك‌نفره با عرض 120خريداري كرده‌ايد بايد اين نكته را بدانيد كه براي پيداكردن روتختي كمي با مشكل روبه‌رو خواهيد شد و كمي بيشتر از بقيه بايد براي پيداكردن اين سايز روتختي، مغازه‌ها را بگرديد. اگر هنوز تخت سفارش نداده‌ايد بهتر است براي تخت 2 نفره عرض 160و براي يك‌نفره عرض 90سانتي‌متر را سفارش دهيد تا براي انتخاب روتختي دست‌تان بسته نباشد. توجه داشته باشيد لحاف روتختي به‌عنوان يك روانداز استفاده مي‌شود، بنابراين لزومي ندارد لحاف بزرگي انتخاب كنيد چرا كه لحاف بزرگ‌تر علاوه بر اينكه هزينه بيشتري را به شما تحميل مي‌كند چندان قابل استفاده هم نخواهد بود. ولي اگر دوست داريد آويز رو تختي‌تان زياد باشد لازم نيست لحاف بزرگ خريداري كنيد، مي‌توانيد از روتختي‌هاي دورچين‌دار استفاده كنيد. البته اين دورچين‌ها براي تخت‌هاي ساده به‌كار مي‌روند، چرا كه زيبايي تخت‌هايي كه در قسمت پاييني داراي طرح هستند زير اين دورچين‌ها پنهان مي‌شود.

  • در بازار

چه جنسي خريداري كنيم؟
اجناس موجود در بازار در 5 نوع صددرصد پنبه، كتان، ساتن، پنبه، ساتن و تور هستند. استفاده از روتختي‌هاي 2 نفره فانتزي بين عروس‌خانم‌ها طرفداران بسياري دارد. شما هم اگر راهي خانه بخت هستيد بد نيست بدانيد خريد روتختي‌هاي تمام ساتن و تمام تور، گزينه مناسبي براي خريد و استفاده هميشگي نيست. استفاده از انواع ساتن و تور احساس گرگرفتي ايجاد مي‌كند و به همين دليل شما مجبور مي‌شويد يا به‌طور كل بي‌خيال استفاده از روتختي شويد يا اينكه به زحمت خريد يك روتختي پنبه‌اي بيفتيد. توصيه فروشندگان اين كالا به شما اين است كه از انواع تمام نخ يا تمام پنبه استفاده كنيد كه هم راحت شسته مي‌شوند و هم براي استفاده‌ روزانه بهترين گزينه هستند.

مدل‌هاي موجود در بازار چيست؟
وقتي براي خريد به بازار مراجعه كنيد با 2 نوع رو‌تختي از نظر دوخت مواجه مي‌شويد كه هر كدام مزيت خاص خودشان را دارند. در نوع اول ملحفه‌ و پارچه روتختي به الياف داخل آن دوخته شده و امكان جدا شدن از آن را ندارد و نوع دوم پارچه‌ توسط دكمه يا زيپ به لحاف وصل شده است. مزيت نوع اول اين است كه امكان ندارد با باز شدن زيپ يا گشادشدن جاي دكمه‌ها روتختي نامرتب به‌نظر برسد، اما مزيت نوع دوم اين است كه هنگام شست‌وشو نيازي نيست كل لحاف را بشوييد چرا كه در اين مدل مي‌توان ملحفه‌ را از لحاف جدا كرد و شست.

چند تكه بخريم؟
سرويس‌هاي 2تكه و 3تكه مناسب براي تخت‌هاي تك‌نفره هستند، سرويس لحاف‌هاي 3تكه داراي يك‌روبالشي، يك‌لحاف و يك‌ رو‌تشكي است. 2تكه‌ها فاقد گزينه آخر هستند. انواع 4تكه داراي 2‌عدد روبالشي و يك‌لحاف و يك‌محافظ تشك هستند. همه اين گزينه‌ها در سرويس‌هاي 6تكه هم وجود دارد با اين تفاوت كه تعداد روبالشي‌ها 4عدد است و در 7تكه‌ها هم علاوه‌ بر همه اين گزينه‌ها، گزينه محافظ لحاف نيز وجود دارد. تعداد تكه‌ها براي روتختي‌هاي كودك يا بزرگسال فرقي ندارد. يعني روتختي‌هاي كودكان هم از 2تا 7تكه در بازار موجود است.

سرد يا گرم، مسئله اين است
روتختي‌هاي 4فصل را انتخاب كنيد. اين‌رو تختي‌ها براي هر 4‌فصل قابل استفاده هستند. كاور لحاف اين روتختي پنبه‌دوزي شده است، از اين‌رو شما مي‌توانيد از كاور لحاف به تنهايي در فصول گرم و به‌عنوان روانداز استفاده كرده يا با قرار دادن لحاف سفيد يا لحاف لايت در داخل آن براي فصول سرد از آن استفاده كنيد.

  • نگهداري، به اندازه خريد خوب اهميت دارد

علي ناصري؛ فروشنده كالاي خواب
مهم‌ترين مسئله در خريد روتختي جنس پارچه است. بهترين نوع پارچه استفاده شده براي دوخت روتختي، پارچه‌اي است كه تماما نخ يا پنبه باشد؛ چرا كه پارچه‌هايي كه حتي مقدار كمي پلي‌استر داشته باشند باعث ايجاد حساسيت پوستي در درازمدت خواهند شد. فهميدن اينكه جنس اصلي خريداري كرده‌ايم يا جنس تقلبي كار آساني نيست اما مي‌شود با راهكارهايي جنس مرغوب را تشخيص داد. اول اينكه به نوع بسته‌بندي توجه كنيد، محصولات اصلي معمولا با بسته‌بندي‌هاي خاص عرضه مي‌شوند. نمايندگي‌هاي مجاز و فروشگاه‌هاي مورد اعتمادتان بهترين گزينه براي خريد هستند. خطر خريد اجناس تقلبي از اين فروشگاه‌ها تقريبا صفر است و علاوه بر اين مي‌توانيد لحاف‌ها را با گارانتي از مراكز تهيه كنيد. اجناس مرغوب داراي اليافي نرم و لطيف هستند و شما با لمس آنها كاملا متوجه مي‌شويد كه در ساخت آنها پلاستيك به‌كار رفته يا نه ! اما مسئله آخر در مورد نگهداري روتختي اين است كه اگر قرار است روتختي‌تان را داخل خانه شست‌وشو دهيد هرگز از پودر‌ لباسشويي استفاده نكنيد چون اين پودرها مستقيما روي الياف تأثير منفي مي‌گذارند و عمر كالاي خوابتان را به‌صورت قابل توجهي پايين مي‌آورند. براي شست‌وشو بهترين گزينه مايع لباسشويي با آب ولرم است. حقيقت اين است كه اگر شما بهترين و مرغوب‌ترين كالاي خواب را خريداري كنيد اما نگهداري درستي از آن نكنيد خيلي زود بايد براي خريد يك روتختي نو دست به جيب شويد.

  • چطور بفهميم رو تختي با كيفيت است؟

قيمت يك سرويس روتختي به جنس پارچه و الياف آن بستگي مستقيم دارد. استفاده از الياف گرماژ بالا و الياف موسوم به الياف توپي باعث افزايش كيفيت سرويس روتختي شما خواهد بود. بهترين نوع الياف همان الياف توپي است. اين الياف علاوه بر سبكي و نرمي در شست‌وشو به اين ‌زودي‌ها خراب نمي‌شوند. لحاف توليد شده با اين الياف علاوه بر اينكه سبك و گرم هستند به دفعات مكرر قابل شست‌وشو نيز هستند و در نتيجه شست‌وشو و استفاده مداوم، لحاف پف خود را از دست نمي‌دهد.

  • چقدر هزينه كنيم؟

قيمت روتختي با توجه به نوع جنس و تعداد تكه‌ها و البته شركت سازنده تعيين مي‌شود. لحاف‌هاي 2تكه از 110هزار تومان تا 200هزار تومان، 3تكه‌ها از 250هزار تومان تا 315هزار تومان، سرويس 4تكه از 270هزار تومان تا 350هزار تومان، سرويس‌هاي 5و 6تكه از 300هزار تومان تا 370هزار تومان و براي خريد انواع 7تكه بايد 350تا 400هزار تومان هزينه كنيد. البته قيمت‌ بعضي از سرويس‌هاي خارجي از 900هزار تومان براي لحاف‌هاي 2تكه شروع مي‌شود.

  • شست‌وشوي روتختي‌

اگر روي بسته‌بندي، گزينه شست‌وشو در خانه وجود دارد به وزن لحاف خيس شده توجه كنيد تا آسيبي به ماشين لباسشويي‌تان وارد نشود. براي شستن اين محصولات به هيچ عنوان از آب خيلي داغ و آب خيلي سرد استفاده نكنيد، چرا كه به‌صورت محسوس باعث پايين‌آمدن كيفيت روتختي‌تان مي‌شود. بهترين درجه براي شست‌وشو 30تا 40درجه سانتي‌گراد است. محصولات اليافي را بهتر است خيس نكنيد و بعد از شست‌وشو نچلانيد. براي خشك كردن‌شان هم آنها را آويزان نكنيد. بهتر است آن را اول درون يك سبد قرار دهيد تا آب اضافي آن خارج شود بعدتر روي يك سطح صاف پهن كنيد. البته اين سطح صاف بايد به‌گونه‌اي باشد كه جريان هوا به‌خوبي بتواند از آن عبور كند.

کد خبر 359885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha