چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بی‌آبی دشت ورامین چالش بزرگی است که نه تنها کشاورزی شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران را با خطر نابودی مواجه ساخته بلکه باعث بروز پدیده فرونشت در این بخش از استان تهران شده، پدیده‌ای که اگر با آن مقابله نشود خطرات بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت.

بی‌آبی دشت ورامین را در خود فرو می‌برد

به گزارش ایرنا، جنوب شرق استان تهران شامل شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا به دلیل برخورداری از اراضی کشاورزی حاصلخیز، قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شوند ولی کمبود آب در این بخش از استان تهران باعث شده تا از ظرفیت آن به درستی استفاده نشود از یک صد هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه، تنها نیمی از آن زیر کشت انواع محصولات کشاورزی رود.

کمبود بارش نزولات جوی و خشکسالی‌های اخیر باعث شده تا حق‌آبه اراضی کشاورزی این بخش از استان از آب‌های سطحی شامل رودخانه جاجرود و سد ماملو تأمین نشود و کشاورزان مجبور باشند تا علاوه بر استفاده از اندک آب حاصل تصفیه‌خانه جنوب تهران، از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده کنند.

افزایش میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی باعث بروز پدیده‌ای به نام فرونشست شده، پدیده‌ای که باعث شده تا بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی نشست کرده و ترک‌های بزرگ و عمیقی در دل دشت به وجود آید.

بسیاری از اراضی کشاورزی منطقه معین آباد پیشوا و ابردژ ورامین که از اراضی حاصلخیز کشاورزی برخوردار بود و تاغزارهایی که به منظور تثبيت شن‌های روان و جلوگیری از نفوذ کویر به اراضی کشاورزی در آن کاشته شده با پدیده فرونشست زمین مواجه شده‌اند، پدیده‌ای که حتی تا نزدیکی راه‌آهن سراسری تهران - مشهد نیز امتداد یافته است.

امروز بسیاری از کشاورزان منطقه معین آباد قادر به آبیاری مزارع خود نمی‌باشند و کانال‌های انتقال آب در این منطقه با ترک‌های عمیقی مواجه شده‌اند، زیرساخت‌ها در حال نابودی است و میله چاه‌ها کج شده است.

از ده هزار هکتار اراضی زیر کشت تاغزارها که روزگاری جنگلی انبوه را در دل کویر به وجود آورده خبری نیست و با نابودی این گونه گیاهی، کویر در حال پیشروی به مناطق مسکونی است و ریزگردها از دشت به نواحی مرکزی ورامین نفوذ کرده است.

دشت ورامین، از بی‌آبی در خود فرو می‌رود و اگر امروز به این مشکل بزرگ رسیدگی نشود ممکن است حوادثی به وقوع پیوندد که جبران آن غیرممکن باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در این رابطه گفت: تنها راه گذر از بحران بی‌آبی و کاهش استحصال آب‌های زیرزمینی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری است که در آن علاوه بر افزایش راندمان مصرف، از مصرف بی‌رویه آب نیز جلوگیری می‌شود.

محمد حسین تاجیک افزود: در حال حاضر بیش از 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به سیستم‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری بارانی، قطره‌ای و تیپ مجهز شده‌اند که این شیوه می‌تواند به افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی نیز منجر شود.

وی تصریح کرد: دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای اجرای شیوه‌های نوین آبیاری در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد به گونه‌ای که برای اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار 65 میلیون ریال و برای اجرای آبیاری تیپ در هر هکتار 70 میلیون ریال بلاعوض به کشاورزان اعطا می‌کند.

فرماندار پیشوا نیز در این رابطه گفت: کم‌آبی در پیشوا باعث پیشروی کویر به اراضی کشاورزی این شهرستان شده است و این امر می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای منطقه که اقتصاد آن مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی است به همراه آورد.

محمدکرم محمدی افزود: شهرستان پیشوا با داشتن بیش از یک هزار و 300 هکتار گلخانه، 30 درصد از سطح گلخانه‌های کشور را در خود جای داده و سالانه بیش از 700 هزار تن محصولات جالیزی تولید می‌کند و این در حالی است که اراضی کشاورزی این شهرستان روز به روز تشنه‌تر شده و همه ساله نگرانی کشاورزان از کمبود این مایه حیات افزایش می‌یابد.

محمدی با اشاره به لزوم انتقال پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران به دشت ورامین گفت: مسئولان آب منطقه‌ای استان تهران در نظر دارند تا خط دوم، 9 متر مکعبی پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران را از طریق لوله به دشت ورامین منتقل کنند که این امر باعث می‌شود تا از تبخیر آب و هدررفت آن جلوگیری شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت در چرخش آب، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در مناطق مختلف کشور است که هم اکنون این پروژه با سرعت قابل قبولی در پیشوا در حال اجراست و با بهره‌برداری از آن، بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی منطقه تأمین از میزان استحصال آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.

کد خبر 359905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha