همشهری آنلاین: شماره‌های ۵۷ و ۵۸ مجله سینما و ادبیات با ویژه‌نامه‌ای برای ژان-لوک گدار کارگردان فرانسوی منتشر شد.

در ويژه‌نامه سينماي جهان در دو بخش مجزا دوره‌هاي كاري گدار و فيلم‌هاي مهم او بررسی شده است.


گفت‌وگوي مارگريت دوراس با گدار، سه پرسش درباره «شش بار دو» از ژيل دلوز، گفت‌وگوي گاوين اسميت با گدار، و... بخشي از مطالب اين پرونده مفصل است.

فيلمبرداري در سينماي ايران موضوع بخش سينمای ايران اين شماره مجله است. همكاري و مشاركت كارگردان و فيلمبردار و تاثير و نگاه يك فيلمبردار در شكل‌گيري و ساختار يك فيلم و زواياي دوربين و نگاه زيبايي‌شناسانه به موضوع فيلمبرداري را در ميزگرد عليرضا زرين‌دست، ابراهيم حاتمي‌كيا، هومن بهمنش و جواد طوسي پي بگيريد.

طبقات اجتماعي در روايت ادبي و اينكه هيچ داستاني بدون طبقه نيست و شخصيت‌هاي داستاني نمايندگان طبقات مختلف اجتماعي هستند و اينكه در هر دوره از تاريخ ادبيات ايران اين طبقات چگونه در ادبيات ظهور و بروز يافته‌اند موضوع نشست پروين سلاجقه، شيوا ارسطويي، امين حسينيون و يادداشت‌هاي احمد اخوت، كورش اسدي، شاپور بهيان، منيرالدين بيروتي، محمد حسيني، ابوتراب خسروي، حسين سناپور، فرشته احمدي، شيوا مقانلو و... است.

بررسي پيوندهاي سينماي هند و ايران و چگونگي همكاري اين دو سينما از ديرباز تا امروز به بهانه فيلم «سلام بمبئي» موضوع ميزگرد فريدون جيراني، التفات شكري‌آذر و مهران كاشاني و يادداشت شاهين شجري‌كهن است.

بخش هيروگليف به موضوع بسيار بديعي پرداخته و پيشگويي ادبيات در سربرآوردن ترامپ را از منظر رمان مورد تحليل قرار داده است. آثاري مثل «اينجا از اين خبرها نيست» سينكلر لوئيس، «آبشالوم آبشالوم» ويليام فاكنر و «آدم‌فروش» پل بيتي از جمله آثاري هستند كه در اين پرونده مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

در اين شماره مقاله‌اي از صالح حسيني به نام «آسيب‌شناسي نقدگزاري رمان بر مدار ترجمه» چاپ شده كه اشاره‌هاي دقيقي به «خشم و هياهو» رمان بزرگ ويليام فاكنر دارد كه ايشان خود مترجم اين اثر سترگ ادبي است. صالح حسيني جابه‌جا و با جزئياتي دقيق به شرح ترجمه اين رمان مي‌پردازد و اينكه در ترجمه اثري اينچنين چه نكاتي را بايد مدنظر داشت تا بتوان به جوهرة معنايي پشت داستان نقبي زد و به روح اثر و شخصيت‌هاي داستاني نزديك شد.

كتاب «بوطيقاي گسست سينماي اصغر فرهادي» اثري به تازگي منتشرشده از مازيار اسلامي است و «سينما و ادبيات» پرونده‌‌اي در بخش كتاب خود به اين موضوع اختصاص داده است. در مقدمه‌ گفت‌وگو با مازيار اسلامي آمده: «مازيار اسلامي در اين كتاب به شكلي مبسوط سينماي اصغر فرهادي، زمينه‌ و زمانه‌ي فيلم‌هاي او، و سبك و روايت آنها را تحليل كرده است...»

سينما و رمان ترجمه‌ای از عبدالله كوثري، گفت‌وگوي حسن ميرعابديني و محمدرضا گودرزي از ديگر بخش‌‌های این شماره مجله هستند.

کد خبر 359987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha