همشهری آنلاین: رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به این که دریاچه وضعیت تثبیت را پشت سر گذاشته و در مرحله احیاست، گفت: حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲ میلیارد متر مکعب در زمان حاضر رسیده است.

حجم آب دریاچه ارومیه در دولت یازدهم چهار برابر شده است

به گزارش ایرنا، فرهاد سرخوش با بیان این که از سال 1375 تا1392 شمسی به دلیل لایروبی نکردن رودخانه‌ها و بخار آب در حاشیه دریاچه هیچ آبی بر پیکره آن نرسیده بود، افزود: در این مدت سطح آب دریاچه ارومیه به طور متوسط 40 سانتیمتر در هر سال کاهش یافته است.

وی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی سال 1392 رئیس جمهوری در سفر به ارومیه گفت: رئیس جمهوری مطالبه‌های مردم آذربایجان را در دستور کار قرار داد و در اولین جلسه هیات دولت اقدام‌های عملی برای احیای دریاچه ارومیه کلید خورد تا این دریاچه طی مهر سال جاری به وضعیت تثبیت برسد.

سرخوش با بیان این که در مهرماه سال 1394 تنها 10 درصد از دریاچه ارومیه باقی‌مانده و مابقی خشک شده بود، افزود: در همین راستا کارگروه احیای دریاچه ارومیه با یک عملیات ضربتی وارد عمل شد و در نیمه دوم سال 94 تراز آبی دریاچه ارومیه 50 سانتی‌متر افزایش یافت.

وی در رابطه با اقدام‌های ضربتی برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه گفت: 412 کیلومتر لایروبی رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه‌های رودخانه‌ها، انسداد یک هزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام‌های زودبازده برای تثبیت وضعیت این دریاچه بود.

وی افزود: با اقدام‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در لایروبی رودخانه‌ها، میزان هدررفت آب سرازیر شده به بستر این دریاچه از 100 درصد به 15 درصد رسیده است.

سرخوش احداث جاده خاکی13 کیلومتری در وسط دریاچه ارومیه را از دیگر عوامل خشک شدن آن عنوان کرد گفت: در سال 1358 شمسی عملیات احداث جاده در وسط دریاچه ارومیه بدون انجام هیچگونه مطالعه‌ای به طول 13 کیلومتر آغاز شد و هم اکنون این خاکریز یکی از دلایل مهم خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

وی افزود: این جاده خاکی که در قسمت غربی دریاچه 11 کیلومتر و در قسمت شرقی نیز حدود 2 کیلومتر طول دارد، مانع گردش آب از شمال دریاچه به جنوب آن می‌شود و نقش بسزایی در تغییر اکوسیستم، افزایش رسوب‌گذاری و تسریع در روند خشک شدن دریاچه ارومیه داشته است.

وی ادامه داد: هم اکنون تنها ارتباط آبی شمال و جنوب دریاچه ارومیه، پل میانگذر به اندازه یک هزار و 200 متر است که عملا هیچ گردش آبی در این منطقه انجام نمی‌شود.

سرخوش تلاش برای گردش آب و رفع رسوب‌گذاری را از آخرین اقدام ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: دانشگاه تبریز در حال مطالعه محل جدیدی برای گردش آب دریاچه ارومیه است که در بالاترین و پایین‌ترین تراز آبی دریاچه، عمل گردش را به خوبی انجام دهد.

طبق اين گزارش، ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های 40گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگ‌ترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.

انتقال آب بین حوضه‌ای، تثبیت آب موجود در حوضه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی با توجه به سهم بیش از 90 درصدی این بخش از مصرف آب و فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ترویجی از جمله این اقدام‌های عملیاتی است.

در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است این دریاچه ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و 274 متر از سطح آب‌های آزاد برسد؛ تراز این دریاچه با وجود کاهش 28.5 درصدی بارندگی در سال جاری، طی روز گذشته به یک هزار و 270 متر و 55 سانتی‌متر رسیده که در مقایسه با روز مشابه سال قبل 11 سانتی‌متر افزایش داشته است.

کد خبر 360146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha