مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: فشار خون نشانه‌ای از حیات است که بدون آن نمی‌توان زنده‌ بودن آدمی را ثابت کرد اما بالا بودن آن بیماری زمینه‌ای است که باعث تشدید و ایجاد بیماری‌های جدی دیگر می‌شود.

نيمي از ايراني‌ها در يك‌سوم پايان عمر دچار فشار خون مي‌شوند و متأسفانه بيشتر آنها از ابتلا به اين بيماري مطلع نمي‌شوند مگر در شرايطي كه فشار خون، عضوي را به‌صورت غيرقابل بازگشتي تخريب كرده باشد.عارضه پرفشاري خون كه با دستگاه فشار‌سنج، سنجيده مي‌شود، زماني در افراد تشخيص داده مي‌شود كه فرد به‌صورت كامل استراحت كرده باشد، سيگار نكشيده باشد و غذاي مناسبي خورده باشد. همچنين در چند روز متفاوت ميزان فشار خون قرائت شود. وقتي فشار خون براي پزشك مسجل شد درمان براي وي در ابتدا به‌صورت غيردارويي و با تغيير الگوي مصرف مواد غذايي، ورزش مداوم و كاهش استرس اعمال مي‌شود و درصورتي كه فشار خون بيمار بااين روش‌ها كاهش پيدا نكرد، با مصرف مادام‌العمر دارو بيماري كنترل مي‌شود. تعداد اندك و نادري از افراد پس از ابتلا به عارضه فشار خون به‌صورت كامل درمان مي‌شوند.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با بيان اينكه نيمي از ايرانيان تا 55سالگي دچار فشار خون مي‌شوند، از مردم خواست با تدابير مقتضي در جهت حفظ سلامت خود گام بردارند. دكتر رضا ملك‌زاده يكي از مشكلات كشور را كم‌تحركي اعلام كرد و افزود: نزديك به 70درصد ايراني‌ها چاق و يا داراي اضافه وزن هستند. چاقي در ايران به مرز 20درصد جمعيت رسيده است. معاون وزير بهداشت اظهار كرد كه حدود 80درصد ايراني‌ها تحرك كافي ندارند و اغلب ما پياده‌روي يا ورزش نمي‌كنيم كه اين موضوع مي‌تواند سبب چاقي، ديابت و كبد چرب شود. 5نوبت ورزش در هفته به‌مدت 30تا 45دقيقه، از بروز بسياري از بيماري‌ها جلوگيري مي‌كند. بهتر است 5تا 7وعده در روز ميوه مصرف شود البته در هر وعده يك نوع ميوه كافي است كه اين كار علاوه بر جلوگيري از پرخوري، مانع چاق شدن افراد هم مي‌شود.اين بيماري در اكثر موارد علامتي ندارد و به همين دليل به آن قاتل خاموش مي‌گويند.

دكتر محمد‌حسني فوق‌تخصص در مورد تأثيرات اين عارضه بر قلب گفت: بيماري فشار خون كه با رژيم غذايي، چاقي، استرس و ژنتيك در ارتباط است بر 4 ارگان چشم، مغز، كليه و قلب بيشترين تأثير را مي‌گذارد. فشار خون بالا كار قلب را بيشتر مي‌كند و باعث ضخامت ديواره‌هاي شريان‌هاي قلب مي‌شود. وقتي قلب با فشار بيشتري خون را پمپاژ كند رگ‌ها بيشتر مسدود مي‌شود.

از ميان افرادي كه در جامعه دچار فشار خون هستند، نيمي از بيماري خود خبر ندارند؛ نيم ديگر نيز كه با بيماري خود آشنايند يا بيماري خود را جدي نمي‌گيرند و يا كنترل خوبي بر اين بيماري ندارند؛ اينگونه است كه بخشي از افراد جامعه براي گذراندن سالمندي همراه با بيماري خود را آماده مي‌كنند.

کد خبر 360250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha