همشهری آنلاین: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به جمعیت ۴۷ درصدی دختران از کل جمعیت دانشجویی کشور، گفت: تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها نزدیک به برابری است و هدف آتی، افزایش سهم زنان در مدیریت دانش است.

دانشجو

به گزارش فارس، شهیندخت مولاوردی در تشریح وضعیت زنان در چهار دهه گذشته، گفت: در دهه‌اي که با پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی همراه بود، شاهد این بودیم که زنان در کنار مردان برای پیروزی انقلاب اسلامی و از بین بردن استبداد و اختناق مبارزه کردند و در تثبیت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در تمام صحنه‌ها حضور داشتند.

وی افزود: در دهه دوم انقلاب اسلامی که با دولت سازندگی آغاز شد، فرصت‌ها و زمینه‌های بیشتری برای حضور زنان در اجتماع فراهم شد و زنان در بخش‌هایی که امکان داشتند از فرصت‌ها استفاده کرده و نقش‌آفرینی کردند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: در دهه سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با دولت اصلاحات مقارن بود شرایط مشارکت زنان در جامعه پیش از گذشته فراهم شد و ورود دختران به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رشد زیادی پیدا کرد.

مولاوردی در زمینه دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی که هم اکنون در آن به سر می‌بریم، گفت: در شرایط حاضر شاخص‌های آموزش، سلامت، بهداشت و آگاهی در زنان از وضع خوبی برخوردار است و ما با زنان آگاهی روبه‌رو هستیم که برای رسیدن به وضع مطلوب فعالیت می‌کنند و ما مسئولان باید با برنامه‌ریزی، توانمندی‌های زنان را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر کنیم.

وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زنان و مردان از کرامت انسانی برابری برخوردار هستند و در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی برای جاری شدن این اصل در جامعه حرکت شده است و در مواردی مانند آموزش ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافته‌ایم و در آموزش عالی نیز در بخش دانشجویان، بسیار به این تعادل نزدیک شده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی زنان بیش از مردان حضوردارند و تمرکز ما باید به افزایش حضور زنان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی معطوف باشد.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت دانش در کشور برای استفاده بهینه از انبوه اطلاعات و پژوهش‌های علمی، گفت: در این حوزه باید زمینه‌های مشارکت زنان را فراهم کنیم.

مولاوردی با اشاره به تصویب سند 2030 در زمینه توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل با حضور روسای جمهوری کشورهای جهان، گفت: بر اساس ماده 17 این سند کشورها باید برنامه‌هایی را برای توانمندسازی زنان جامعه انجام دهند که ما بر همین اساس برنامه‌هایی را متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور خود تدارک دیده‌ایم.

وی گفت: در همین راستا در ماده 116 قانون برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامي تصویب شد که بر اساس آن، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف شدند به منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی خانواده مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان و نیز به منظور بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی و بر اساس شاخصه‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا کنند.

کد خبر 360348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha