دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری دو - محسن امین: شیرین مرادی ۲۸ساله ساکن تهران، فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی است.

نقاشی سه بعدی

او دستيار دندانپزشك و در عين حال، هنرمندي است كه ماهي‌هاي قرمز را در قاب ظروف سفالين و به شكل سه بعدي نقاشي مي‌كند. مرادي براساس علاقه‌اي كه به حيوانات دارد، هنر را به خدمت گرفته تا هر چند اندك اما به سهم خود، عامل كمتركشته شدن ماهيان قرمز باشد كه رسم شده چند روزي ميهمان سفره‌هاي هفت‌سين مراسم نوروز مردم باشند. درباره ايده او و هنري كه به‌كار مي‌برد و قابليت‌هاي اين هنروري براي اشتغال‌آفريني و كسب درآمد با او گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • لطفا در مورد كار هنري‌اي كه انجام مي‌دهيد و چگونگي اجراي آن توضيح دهيد.

اين كار، يك سبك جديد هنري است كه به نام نقاشي سه بعدي شناخته شده و نخستين‌بار توسط يك هنرمند ژاپني به اجرا درآمد. اين كار تركيبي از هنر نقاشي و مواد صنعتي چندجزئي است و از اين طريق يك اثر سه‌بعدي خلق مي‌شود. حساسيت و ظرافت بالايي دارد و بايد بسيار دقيق و با تركيبي خاص انجام شود. نكات ريزي دارد كه بايد براساس تجربه به آن رسيد زيرا هرگونه خطا يا اشتباه در انتخاب رنگ‌ها و تركيب مواد، مي‌تواند منجر به خراب شدن كار يا برهم‌خوردگي رنگ‌ها شود. حجم مواد صنعتي استفاده شده، به اندازه و نوع ظرف بستگي دارد و فرايند تكميل هر نقاشي بين يك هفته تا 10روز با توجه به تعداد ماهي‌ها متغير است.

  • براي اين كار، دوره‌هاي آموزشي هم گذرانده‌ايد؟

من تاكنون در هيچ كلاس هنري‌اي شركت نكرده‌ام اما از كودكي به نقاشي و هنر علاقه فراواني داشته و در كنار اين علاقه، قدري هم استعداد داشته‌ام و به‌صورت خودجوش و با تمرين در منزل در برخي زمينه‌ها همچون نقاشي، مجسمه‌سازي‌ و طراحي مهارت كسب كرده‌ام.

  • ايده نقاشي سه بعدي ماهي قرمز از كجا به ذهن شما خطور كرد؟

ابتدا به‌طور اتفاقي تصاويري از اين هنر را در فضاي مجازي مشاهده كردم كه البته مربوط به كشور ژاپن بود و خيلي توجهم را جلب كرد. مدتي درباره روش انجام اين كار و چگونگي آن فكر كردم و سپس با كمي تحقيق و بررسي و چندين بار آزمون و خطا، سرانجام توانستم يك نمونه خيلي ابتدايي و غيرحرفه‌اي را توليد كنم كه فاصله بسيار زيادي تا تبديل شدن كار به شكل امروزي داشت.

  • چه زماني و چگونه به اين نتيجه رسيديد كه مي‌توانيد از اين راه كسب درآمد كنيد؟

اين كار را ابتدا فقط از روي علاقه و كنجكاوي شروع كردم و پس از قدري تمرين، بالاخره توانستم نمونه‌هايي خلق كنم كه از سوي ديگران تحسين مي‌شد و همين باعث شد كه انگيزه بيشتري پيدا كنم و به تمرين ادامه دهم. و وقتي كه ديگران مرا تحسين مي‌كردند به اين فكر افتادم كه نمونه‌هايي را به گالري‌هاي هنري نشان دهم و پس از آنكه فروش و كسب درآمد آغاز شد و خدا را شكر وضعيت فروش خوب است حتي از برخي شهرستان‌هاي خارج از استان تهران هم سفارش داشته‌ام و چندين مورد هم سفارش‌هايي براي ارسال به خارج از كشور دريافت كرده‌ام.

  • كارهايتان را چطور به فروش مي‌رسانيد و ابزار و وسايل مورد نيازتان را چگونه تهيه مي‌كنيد؟

معمولا فروش كارها از طريق گالري‌هايي است كه سفارش مي‌دهند. در ابتدا گالري‌ها كارها را به‌صورت اماني قبول مي‌كردند تا اگر به فروش نرسيد، متضرر نشوند اما وقتي استقبال مردم را مشاهده كردند، اكثرا خيالشان آسوده شد و به‌صورت نقدي خريد مي‌كنند. ابتدا تصور مي‌كردم كه فروش اين كار مختص ايام شب عيد است اما مردم امروزه علاقه زيادي به هنر و صنايع‌دستي نشان مي‌دهند و خوشبختانه در تمام ايام سال فروش داشته‌ام. البته علاوه بر فروش از طريق گالري‌ها، در فضاي مجازي نيز تبليغاتي كرده‌ام كه گاه از اين طريق هم فروش دارم. در مورد فروش از طريق فضاي مجازي اگر بخواهم يك نمونه خدمت‌تان عرض كنم، فروش به يك كمپين با شعار «ماهي قرمز نخريد» بود. چند سالي است كه حاميان حقوق حيوانات براي حذف ماهي قرمز از سفره هفت سين و جلوگيري از مرگ اين موجودات زيبا، در فضاي مجازي دست به‌كار شده‌اند و سال‌گذشته يك كمپين كه در همين رابطه فعاليت دارد، تعداد زيادي از ماهيان قرمز من را خريداري كرد تا نشان دهد كه مي‌توان ماهي قرمز را بر سر سفره هفت‌سين آورد بدون آنكه آسيبي به حيات حيوانات وارد شود. وسايل مورد نياز را هم از فروشگاه‌هايي كه ابزار و وسايل نقاشي و طراحي دارند خريداري مي‌كنم. كاسه و ظروف سفالي را نيز از شهرهاي مختلف مثل همدان، لالجين، يزد، دامغان و شهرهاي شمالي كشور از هنرمندان سفالگر كشور تهيه مي‌كنم. ساير مواد مورد نياز مثل مواد صنعتي را نيز از فروشگاه‌هاي مواد شيميايي و به مقدار زياد تهيه مي‌كنم تا هزينه كمتري پرداخت كنم.

  • در تهيه سفارش‌ها و تعامل با مشتريان به چه نكاتي توجه مي‌كنيد تا رونق كارتان بيشتر شود؟

همانطور كه گفتم معمولا به‌صورت مستقيم با مشتري در ارتباط نيستم و از طريق گالري‌ها كارهايم را به فروش مي‌رسانم. اما در مواردي هم كه مستقيم با مشتري ارتباط دارم، سعي مي‌كنم حتي‌المقدور خواسته آنها را اجابت كنم و حتي گاه پيش آمده كه مشتريان بعد از گذشت چند هفته از خريد، خواسته‌اند كه كار را تعويض كنند يا جزئيات ديگري به كارشان اضافه كنم و من خيلي راحت پذيرفته‌ام چون معتقدم وقتي آثار هنري هنرمندان به منازل مردم راه پيدا مي‌كند، بايد موجبات رضايتمندي مردم را فراهم كند به همين‌خاطر دوست دارم وقتي اثري از من در خانه‌هاي مردم هست، رضايت كامل داشته باشند و با نگاه كردن به آن خشنود شوند.

  • نقش خانواده در كسب موفق

لازم مي‌دانم از خانواده‌ام صميمانه قدرداني كنم چرا كه آماده كردن اين كارها آن هم در تعداد زياد، باعث شده كه بخشي از خانه به وسايل من اختصاص پيدا كند و آنها هيچ‌وقت اعتراض نكرده‌اند و همواره مشوق من بوده‌اند. دوستان و نزديكان هم همواره با تحسين و تشويق‌هاي خود باعث دلگرمي من بوده‌اند. البته بايد بگويم كه من علاقه زيادي به دندانپزشكي دارم و حدود 2سال است كه همه روزه در يك مطب دندانپزشكي به‌عنوان دستيار دندانپزشك مشغول هستم. براساس تجربياتم به كساني كه به كار هنري علاقه‌دارند مي‌گويم كه در اين راه نااميد نشوند و به تلاش و پشتكار ادامه دهند و اگر كسي به آنها جواب منفي داد يا همكاري لازم با آنها نشد، دلسرد و مايوس نشوند.

کد خبر 360413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha