دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه نخست‌وزیر کانادا در پیامی توییتری اعلام کرد درهای کشورش به روی مهاجران و پناهجویان باز است، حمله‌ای تروریستی به یکی از مساجد این کشور ۶کشته بر جا گذاشت.

کانادا

شامگاه يكشنبه به وقت محلي در كبك (بامداد ديروز به وقت تهران) 2مهاجم مسلح با ورود به «مركز فرهنگي اسلامي كبك» به روي نمازگزاراني كه براي اداي نماز مغرب به اين محل رفته بودند، آتش گشودند. طبق اعلام پليس كانادا، قربانيان بين 35تا 70سال بوده‌اند. بر اين اساس، 8نفر ديگر هم زخمي شده‌اند.

نيروهاي پليس موفق شدند يكي از مهاجمان را در محل مسجد و ديگري را در نزديكي آن دستگير كنند. از آنها يك قبضه سلاح كلاشنيكف و چند قبضه سلاح كمري به‌دست آمده است. گفته مي‌شود در زمان حمله بين 40تا 50نفر در مسجد حضور داشته‌اند.
حمله بي‌سابقه به مسجد كبك در شرق كانادا در حالي اتفاق مي‌افتد كه در همسايگي اين كشور در آمريكا طبق دستور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور، ورود اتباع 7كشور مسلمان ممنوع شده است.

همزمان روند پذيرش پناهجويان به‌خصوص پناهجويان سوريه‌اي هم به دستور ترامپ متوقف شده است. ترامپ هدف از اين اقدام را «حفاظت آمريكا از تروريسم» عنوان كرده است؛ سياستي كه اعتراضات گسترده‌اي هم در آمريكا و هم در خارج از اين كشور در نقاط مختلف جهان را به‌دنبال داشته است.

دستور روز شنبه ترامپ براي ممانعت از ورود پناهجويان و اتباع كشورهاي ايران، عراق، سوريه، يمن، سودان، سومالي و ليبي واكنش جاستين ترودو، نخست‌وزير كانادا را به‌دنبال داشت. او در توييتي نوشته بود: «به آنهايي كه از ظلم و تروريسم و جنگ فرار كردند، مي‌گويم كه مردم كانادا صرف‌نظر از عقيده و دين‌تان به شما خوشامد مي‌گويند.» ترودو ديروز هم بلافاصله به حمله مسجد كبك واكنش نشان داد و در پستي توييتري نوشت: «امشب مردم كانادا براي كساني كه در اين حمله ناجوانمردانه به مسجدي در شهر كبك كشته شدند، اندوهگين هستند.»

نخست‌وزير كانادا برخلاف روال هميشگي در كشورهاي غربي كه چنين حمله‌هايي را «تيراندازي» مي‌خوانند و نه «اقدام تروريستي»، در بيانيه‌اي حمله كبك را «تروريستي» خواند و گفت كه حمله به مسلمانان در مكاني كه «محل نيايش و آرامش» تلقي مي‌شود، محكوم است. در بيانيه جاستين ترودو آمده است: «مسلمانان كانادا بخش مهمي از كالبد ملي ما هستند و اين اقدامات احمقانه هيچ جايي در جامعه ما ندارد.»

  • افزايش اسلام‌هراسي در غرب

جامعه كانادا يك جامعه چندفرهنگي است و مهاجران از كشورهاي مختلف جهان ساختار اصلي جمعيتي اين كشور را شكل مي‌دهند. اينگونه حملات تروريستي به مساجد كانادا بي‌سابقه بوده است. در اين كشور قوانين سرسختانه‌اي درخصوص حمل سلاح برقرار است. با اين حال، مسجد مركز فرهنگي اسلامي كبك كه بزرگ‌ترين مسجد شهر كبك است حدود 7‌ماه پيش در طول ‌ماه رمضان هم مورد هتك حرمت قرار گرفته بود. افرادي ناشناس با پرتاب بسته‌اي حاوي سر خوك، مخالفت خود را با اسلام و جامعه مسلمان كانادا ابراز كرده بودند. يك سال قبل از آن هم در استان اونتاريو، در مجاورت كبك، يكي از مساجد به آتش كشيده شد. اين حمله اندكي پس از حوادث تروريستي پاريس روي داد.

موج اسلام هراسي طي سال‌هاي اخير با افزايش اقدامات تروريستي گروه‌هايي همچون داعش در كشورهاي غربي افزايش پيدا كرده است. اسلام‌هراسي در كشوري همچون كانادا كه بيش از يك ميليون نفر جمعيت مسلمان دارد، كمتر ديده شده اما در همسايگي اين كشور در آمريكا كه بيش از 3.5ميليون نفر جمعيت مسلمان دارد طي سال‌هاي اخير تشديد شده است.

ساعاتي پس از صدور فرمان ممنوعيت ورود مسلمانان به آمريكا، يك مسجد در شهر ويكتوريا در ايالت تگزاس در آمريكا به آتش كشيده شد. حمله به مساجد مسلمانان و جمعيت مسلمان آمريكا به‌خصوص طي 2سال اخير كه جامعه آمريكا درگير انتخابات رياست‌جمهوري بوده افزايش يافته است. مقابله با مسلمانان، پناهجويان و مهاجران از محورهاي اصلي برنامه‌هاي دونالد ترامپ بوده كه اكنون به‌عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور آمريكا وارد كاخ سفيد شده است. طبق آمار پليس آمريكا در سال گذشته در هر‌ماه به‌طور متوسط 18حمله عليه مسلمانان اين كشور اتفاق افتاده است. اين تعداد حمله در تاريخ آمريكا يك ركورد محسوب مي‌شود.

کد خبر 360494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha