ارزش صادرات برنج هندی به کشورمان از ۱.۵ میلیارد دلار قبل از تحریم‌ها به ۷۰۰ میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسیده است.

 سوراب کومار، سفیر هند در ایران

با سوراب كومار، سفير هند در ايران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • مباحث مطرح شده در مورد كيفيت و آلودگي برنج‌هاي هندي ريشه در چه مسائلي دارد؟

اين موضوعات ناشي از شايعه‌سازي‌ برخي رقباي برنج هندي در بازار ايران است اما نمي‌دانم چه‌كسي اين شايعات را مطرح كرده و به آن دامن مي‌زند. آنچه مسلم است برنج هندي رقباي زيادي دارد و به احتمال زياد اين رقبا هستند كه چنين شايعاتي را براي به‌دست آوردن سهم بيشتري از بازار ايران ايجاد و منتشر مي‌كنند.

  • متوسط آرسنيك و فلزات سنگين موجود در برنج‌هاي هندي چقدر است؟

ميزان آرسنيك و فلزات سنگين موجود در برنج‌هاي هندي در حد استانداردهاي مورد تأييد وزارت بهداشت ايران است اما من نمي‌توانم رقم دقيق آن در اين برنج‌ها را اعلام كنم؛ چراكه متخصص اين موضوع نيستم و تعيين درصد آرسنيك و فلزات سنگين برنج‌هاي هندي موضوعي كاملا تخصصي است و بايد از متخصصان سؤال كنيد.

  • اما آزمايش‌ها ازآلودگي برنج‌هاي هندي حكايت دارد.

اين موارد (درصد مجاز آرسنيك و فلزات سنگين موجود در برنج‌هاي هندي) در راستاي استانداردهاي كشور شماست و تا جايي كه مي‌دانم كيفيت برنج‌هاي توليد شده در هند تعارضي با اين الزامات ندارند، چراكه تمام استانداردهاي كشور ايران را پاس مي‌كند. به اعتقاد من كيفيت برنج‌هاي توليدشده در هند تعارضي با اين الزامات ندارد.

  • آيا اين شايعات دركاهش صادرات به ايران موثر بوده؟

وضعيت صادرات برنج هندي به ايران بسيار خوب است. من هم اين شايعات را شنيده‌ام. برخي از ايراني‌ها هم به من گفته‌اند كه دولت ايران بايد اعلام موضع كند و به مردم بگويد كه برنج‌هاي هندي هيچ مشكلي ندارد. به اعتقاد من اين شايعات كاملا بي‌اساس هستند. دليل كاهش واردات برنج هندي از سوي ايران هم اين است كه ايران از كشورهاي مختلف برنج وارد كرده و هند هم به كشورهاي مختلف برنج صادر مي‌كند. نوسان صادرات برنج به اين دليل بوده كه در برخي سال‌ها ميزان تقاضاي برنج افزايش يا كاهش مي‌يابد.

  • ممكن است شايعاتي كه در مورد كيفيت برنج هندي اعلام كرديد، توسط رقباي شما در كشورهاي آمريكاي لاتين يا... باشد؟

من نمي‌دانم، شما اين موضوع را پيگيري كنيد.

  • گفت و گو: علي ابراهيمي

 

کد خبر 360504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha