مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

سید محمد فخار: «شهرداری برای حل مشکل آلودگی هوا طرح مدون و روشن دارد.» از روزی که شهردار تهران این جمله را اعلام کرد تا امروز یک‌سال می‌گذرد و در بسیاری از بخش‌های محیط‌زیستی، پیشرفتی چشمگیر برای کاهش آلودگی هوا دیده شده است.

تحقق ۷برنامه کاهش آلودگی هوای پایتخت

از مهم‌ترين راه‌حل‌هايي كه شهردار تهران سال گذشته اعلام كرده بود، تاكنون 7برنامه توسعه حمل‌ونقل عمومي، طرح كاهش، برخورد با وسايل نقليه فرسوده، نوسازي ناوگان تاكسيراني، فيلتر دوده، استقرار سامانه يكپارچه معاينه فني و توجه به حمل‌ونقل پاك هيبريدي و برقي به مرحله اجرا رسيده است و مديريت شهري پايتخت در راه اعمال هرگونه راه‌حلي است كه بتواند آسمان آبي را به شهروندان هديه كند.

بهمن سال گذشته بود كه شهردار تهران در چهارمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا و صدا پاورپوينتي از منابع، علل و راه‌حل‌هاي آلودگي هواي تهران مطرح كرده بود. محمدباقر قاليباف در اين همايش از طرح شهرداري براي حل مشكل آلودگي هوا خبر داده بود. وي از معضل آلودگي هوا در 6كلانشهر كشور همپاي تهران گفته و تصريح كرده بود: در كمتر از يك دهه مي‌توانيم بر اين مشكل مسلط شويم و در 5تا6سال مي‌توانيم به شرايط قابل‌قبول برسيم. براين اساس كاهش آلودگي هوا هم امكان‌پذير است و هم طولاني نيست.

  • اهميت شناخت منابع

در سال‌هاي اخير شهرداري تهران مطالعات دقيقي را با همكاري دانشگاه‌هاي مهم كشور انجام داده و به جمع‌بندي دقيقي براي شناخت جنس و منشأ آلاينده‌هاي جوي پايتخت رسيده است. اين شناخت در حالي است كه هنوز در هيچ‌يك از شهرهاي كشور دقت محاسباتي و بودجه شناسايي منابع آلاينده وجود ندارد. امروز در همه نهادهاي دولتي و غيردولتي كشور همه مي‌دانند كه سالانه 800هزار تن آلودگي هوا در تهران توليد مي‌شود كه اين به‌معناي توليد روزانه تقريبا 2هزار تن آلاينده است. همچنين اين اتفاق نظر هست كه 80درصد آلايندگي ناشي از وسايل نقليه متحرك در شهر و 20درصد از ساير عوامل است و در اين بين نقش وسايل نقليه كاربراتوري و فرسوده به وضوح مشخص است. مهم‌ترين نمونه اين نكته، سخنان شريعتمداري معاون اجرايي رئيس‌جمهور در مراسم روز يكشنبه هفته گذشته بود كه به همين آمار اشاره كرد.

  • تعميم راه‌حل‌ها به كشور

راه‌حل‌هاي شهردار تهران كه سال‌گذشته اعلام كرده بود در كميسيون زيربنايي دولت به دقت پيگيري شده، توانسته نظر بسياري از نهادها را به‌خود جلب كند، تاجايي كه هيأت دولت در بخش سامانه سيمفا(سامانه كشوري معاينه فني) و طرح كاهش، الگوي تهران را طبق مصوبه 19خرداد 95براي كل كشور تعميم داد تا شاهدي بر اقدامات انجام شده تهران در مبارزه با آلودگي هوا باشد.

  • مسيري كه دولت نرفت

مديريت شهري طي برنامه دوم توسعه خود كه از سال 93آغاز كرده، گام‌هاي محيط‌زيستي مهمي براي آبي كردن آسمان تهران برداشت اما در برخي برهه‌ها دولت به آنها توجه نكرد. پلاك كردن 500هزار موتورسيكلت كاربراتوري، چراغ سبز به كاميون‌هاي فاقد فيلتر دوده و عدم‌اجراي كامل طرح كاهش ازجمله اين نكات بود. هيأت دولت در هر سه‌اين موارد پس از تلاش مستمر مديريت شهري مصوباتي داشت. در بخش موتورسيكلت‌ها قرار بود از اول مهر هيچ موتورسيكلت كاربراتوري پلاك نشود. در بخش كاميون‌ها نيز قرار بود از اول مهر هيچ خودروي ديزلي بدون فيلتر دوده توليد يا وارد نشود. طرح كاهش نيز قرار بود از اول مهر با جديت و كامل به اجرا در‌آيد اما هيچ‌يك از اين سه‌گام عملي نشد تا جاي خالي مديريت واحد دلسوز در اين بخش نيز مانند بسياري از معضلات شهري حس شود.

  • برگزاري پنجمين همايش آلودگي هوا

امروز تهران ميزبان مهمانان داخلي و خارجي در پنجمين همايش ملي آلودگي هوا و صداست. اين همايش از ساعت8 امروز در مركز همايش‌هاي رازي برگزار مي‌شود و قرار است مازيار حسيني معاون شهردار تهران، سعيد متصدي معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست، سردار مهماندار رئيس پليس راهور تهران بزرگ و جمعي از كارشناسان محيط‌زيست كشور در آن سخنراني كنند. همچنين در بخش چالشي اين همايش موضوع مديريت شهري و آلودگي هواي تهران به بحث و مناظره گذاشته مي‌شود تا جاي خالي مديريت واحد شهري براي همگان مشخص شود.

کد خبر 360524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha