همشهری آنلاین: طلا در بازار جهانی سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه تحت تاثیر نگرانی بازارها نسبت به مواضع دونالد ترامپ در خصوص مهاجرت و ضعیف شدن ارزش دلار که تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی مطمئن را تقویت کرد، به بالاترین قیمت در حدود یک هفته گذشته صعود کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه بازار سنگاپور ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۱۲۰۲.۰۸ دلار رسید در حالیکه ابتدای معاملات تا قیمت ۱۲۰۳ هم صعود کرده بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۶۸ درصد افزایش یافت و در ۱۲۰۱.۱ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۴.۹۰ دلار افزایش یافت و در ۱۱۹۶ دلار بسته شد.

شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از سایر ارزها دنبال می‌کند، ۰.۱ درصد اُفت کرد و به ۱۰۰.۳۱۰ واحد رسید.

بازارهای سهام آسیایی در معاملات سه‌شنبه از مواضع اخیر ترامپ برای محدودیتهای سفر به آمریکا تحت فشار قرار گرفتند. به گفته بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC سنگاپور، این صحبت مطرح است که ممنوعیت مذکور ممکن است بر بخشهای فناوری و انرژی تاثیر منفی داشته باشد و اگر این ممنوعیت طولانی شود، چالشهایی را برای رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت.

بخش فناوری صریح‌ترین مخالفت را با این ممنوعیت داشته است. شرکتها در حال بررسی بهترین راه برای گردآوری منابعشان بوده‌اند و تلاشهایی که تاکنون انجام شده است، شامل انتشار بیانیه‌هایی در محکومت محدودیت سفر به آمریکا و حمایت مالی از سازمانهای حامی مهاجرت بوده است.

به گفته جیمز استیل، تحلیلگر بانک اچ اس بی سی، اگر ابهام سیاسی ادامه پیدا کند یا تنشهای ژئوپلیتیکی افزایش بیشتری داشته باشد، طلا به قیمت بالاتری صعود خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران همچنین منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند که روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و بعدازظهر چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.

تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی در نشست هفته جاری لحن محتاطانه‌ای داشته باشد اما انتظارات برای افزایش نرخهای بهره بر بازار طلا سایه افکنده است. بازار هنوز درباره تاثیر مثبت یا منفی سیاستهای ترامپ بر دلار به یقین نرسیده است و به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد مقامات بانک مرکزی بخواهند موضع محکمی داشته باشند. حتی پس از این نشست هم بانک مرکزی زمان زیادی برای تصویب سه دور افزایش نرخهای بهره هدف‌گذاری شده برای سال میلادی جاری دارد.

طلا به افزایش نرخهای بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز که سوددهی ندارد، لطمه می‌زند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد رشد کرد و در ۱۷.۱۷ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۹۰.۷۰ دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیوم با ۰.۷ درصد افزایش، ۷۴۵.۸۵ دلار بود.

کد خبر 360571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha