چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

در شورای شهر تهران ۳ طرح یک‌فوریتی به تصویب رسید؛ یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات عمومی و خدمات شهری، یک فوریت الزام شهرداری تهران به صدور اعلام عوارض ساختمانی به صورت سیستماتیک و مکانیزه و یک فوریت طرح تشکیل کمیته حقیقت‌یاب.

دانش‌آموزان دبستانی از  منطقه ۴ ، روز گذشته روند قانونگذاری شهری را نظاره کردند.

البته ديروز لايحه نظام مديريت يكپارچه اطلاعات مكاني شهر تهران نيز بررسي و مصوب شد.به گزارش همشهري، مهم‌ترين مصوبه يك فوريتي ديروز شوراي شهر به معضل آلودگي هوا كه البته يكي از مطالبات اصلي شهروندان است، پرداخت. دود خروجي ناشي از اگزوز و احتراق ناقص سوخت در 150هزار دستگاه كاميون و ديگر ديزلي‌هاي شهر به‌عنوان اصلي‌ترين عامل ابتلا به سرطان شناخته شده است.

ذرات معلق توليد شده از اين منابع متحرك، مستقيما وارد ناي و نايژه شده و جذب خون مي‌شوند. همچنين به گفته محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست، ديزلي‌هاي متعلق به شهرداري و بيش از نيمي از 7500دستگاه اتوبوس شركت واحد نيز از منابع توليد‌كننده دوده هستند؛ به همين دليل اين مصوبه شهرداري تهران را ملزم كرد تا تمام خودروهاي مرتبط با شهرداري موظف به معاينه فني شوند. ديزلي‌هاي ديگر نيز بايد به‌تدريج مجهز به فيلتر دوده شوند. همچنين براساس اين مصوبه شهرداري تهران ملزم شده براي ساخت‌وسازها، سازوكاري تعريف كند كه ايجاد دوده توسط ژنراتورهاي ساختماني متوقف شود.

  • توقف صدور فيش‌هاي دستي

طرح فوريت‌دار بعدي كه ديروز در شوراي شهر به تصويب رسيد از سوي رئيس كميسيون معماري و شهرسازي مطرح شد. محمد سالاري طي 3ماه گذشته نگراني‌هايي بابت صدور فيش‌هاي دستي عوارض از سوي مناطق 22گانه شهرداري مطرح كرده بود. وي در اين‌باره گفت: باوجود اينكه شهرداري تهران سامانه نرم‌افزاري تدوين كرده اما در ماه‌هاي اخير ديگر فرم سيستمي و چاپي در اختيار دفاتر الكترونيك قرار نگرفته و مبلغ عوارض به‌صورت شفاهي به شهروندان اعلام مي‌شود كه مي‌تواند زمينه‌ساز تخلفات و اعمال سلايق شخصي باشد.

اين طرح كه شهرداري‌هاي مناطق را ملزم به صدور اعلام عوارض به‌صورت مكانيزه مي‌كند نيز ديروز با اكثريت آرا به تصويب شوراي شهر تهران رسيد. يك فوريت طرح تشكيل كميته حقيقت‌ياب در مورد حادثه ساختمان پلاسكو نيز ديروز پس از بحث‌هاي بسيار به تصويب شوراي شهر رسيد.

اين طرح كه توسط احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي تهيه شده بود بر محوريت شوراي شهر تهران در بحث ريشه‌يابي دلايل وقوع اين حادثه تأكيد دارد. البته از آنجايي كه در همان فرداي حادثه آتش‌سوزي پلاسكو 2كميته حقوقي و فني از شوراي شهر براي رسيدگي به اين موضوع تشكيل شده بود، برخي از اعضا تشكيل كميته سوم را در كنار كميته‌هايي كه در ‌ رياست‌جمهوري، دادستاني، مجلس و قوه قضاييه ايجاد شده، نوعي موازي‌كاري و گره خوردن در كار تحقيق و علت‌يابي اين حادثه قلمداد مي‌كردند اما نظر موافقان اين بود كه چون مسئله پلاسكو درحال حاضر مطالبه جدي و مسئله اصلي نمايندگان مردم در شوراست حتي با وجود تمام كميته‌هايي كه از سوي نهادها و قواي ديگر تشكيل شده اين مسئله بايد توسط مديريت شهري دنبال شود و اساسا شوراي شهر بيش از همه صلاحيت رسيدگي به حادثه پلاسكو را دارد. يكي ديگر از تأكيدات ديروز شوراي شهر اين بود كه شهردار تهران در آينده نزديك با حضور در جلسه شوراي شهر به‌صورت علني به ارائه گزارشي در مورد اين حادثه بپردازد و به سؤالات اعضاي شوراي شهر در اين‌باره پاسخ دهد.

  • راهي براي كاهش سفرهاي شهري

به گزارش همشهري ديروز همچنين لايحه نظام مديريت يكپارچه اطلاعات مكاني شهر تهران نيز تصويب شد. به گفته احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل يكي از راه‌هاي مهم كاهش تقاضاي سفر و كاهش كاغذبازي‌ها تحقق شهر الكترونيك و تقويت زيرساخت‌هاي هوشمند‌سازي‌ شهر است. اين طرح از نظر دنيامالي بحث اطلاعات مكاني و فضايي شهر را دنبال مي‌كند اما به‌دليل نبود مديريت واحد زيرساخت‌هاي اطلاعات و آمار، شهر با كمبودهايي مواجه است. بنابراين شهرداري قرار است موظف شود دستورالعمل اجرايي اين مصوبه را ظرف 6‌ماه تهيه و براي تصويب به شوراي شهر ارائه كند.

ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري شهردار تهران نيز در سخناني به تلاش‌هايي اشاره كرد كه از گذشته توسط شهرداري براي تأمين زيرساخت‌هاي تحقق مديريت يكپارچه شهري انجام شده كه ازجمله آنها بحث تهيه اطلاعات مكاني سازمان‌هاي خدماتي و راه‌اندازي رصدخانه شهر تهران است كه با هدف تجميع اطلاعات سازمان‌هاي خدماتي مانند آب، برق، فاضلاب، ثبت اسناد، اداره پست و... به انجام رسيده است.

  • ‌ويژگي‌هاي انسان انقلابي

نطق پيش از دستور ديروز شوراي شهر تهران از سوي مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي واجتماعي ارائه شد. وي ضمن برشمردن 5ويژگي انسان انقلابي نسبت به خطاي محاسباتي مسئولان كشور كه ناشي از عدم‌حساسيت آنها به دشمن است، هشدار داد. پايبندي به مباني و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، حفظ آرمان‌هايي كه حاصل واكاوي امام(ره) در سيره انبيا و ائمه(ع) بوده، پايبندي به استقلال كشور، حساسيت داشتن به نقشه‌ها و برنامه‌هاي دشمن و تقواي ديني و سياسي ازجمله ويژگي‌هايي بود كه ازسوي مجتبي شاكري براي انسان انقلابي برشمرده شد.

شاكري با بيان اينكه انقلاب اسلامي ميراثي از جانب امام خميني(ره) است كه اكنون به وديعه در اختيار ما قرار گرفته است، گفت: چه زيباست شباهتي كه ميان نماز و انقلاب وجود دارد، خداوند اداي فريضه نماز را 5نوبت در روز با حفظ اركان و اذكار و رسيدن به انتها واجب كرده است. اين يعني در مراقبت از انقلاب بايد توجه شود و همانطور كه نمي‌توان قبل از رسيدن به سلام، نماز را در نيمه راه رها كرد، در انقلاب نيز اگر به هدف نهايي نرسيم، ابتر باقي مي‌ماند.

  • گزارشي از جنوب شهر

در جلسه ديروز همچنين اعضاي شوراياري منطقه‌20 حضور داشتند و دبير شوراياري اين منطقه در حضور اعضا به ارائه گزارشي از مسائل و مشكلات منطقه پرداخت. كانال فاضلاب در محله عباس‌آباد، رسيدگي به وضعيت 200پلاك در محله جوانمرد كه زير دكل‌هاي برق فشار قوي قرار دارند و نبود پاركينگ طبقاتي برخي از مشكلات مطرح شده بود. در پايان اين گزارش نيز اعضاي شوراي شهر بر مسئله رسيدگي به بافت فرسوده منطقه شهرري، تعيين تكليف اراضي مجاور حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در طرح توسعه حرم، جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي انتخاباتي با طرح جدايي ري از تهران و ضرورت نگاه فرامنطقه‌اي به شهر ري تأكيد كردند.

جدول

کد خبر 360640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha