سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

محمدامین خرمی: نامزد جنجالی انتخابات آمریکا و رئیس‌جمهور امروز این کشور؛ دونالد ترامپ، ۱۱روز اول کاری‌اش را با امضای فرمان ممانعت از ورود پناهجویان و اتباع ۷کشور مسلمان به آمریکا جنجالی‌تر از همیشه آغاز کرد؛ آغازی که نه‌تنها زندگی میلیون‌ها نفر از شهروندان آمریکایی را تحت‌تأثیر قرار داده، بلکه فعالیت شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری و تجارت را نیز تهدید می‌کند.

ترامپ

هزاران نفر از شهروندان آمريكايي كه داراي تابعيت دوگانه هستند طي روزهاي گذشته در فرودگاه‌هاي اين كشور يا ديگر كشورهاي جهان سردرگم شده‌اند. به اين تعداد اضافه كنيد اتباع كشورهاي ايران، عراق، يمن، سودان، سومالي و ليبي را كه با هيچ نوع ويزايي تا 90روز آينده امكان ورود به آمريكا را نخواهند داشت. بيش از 100نفر از افرادي كه طي روز شنبه همزمان با امضاي فرمان ترامپ وارد فرودگاه‌هاي آمريكا شدند از سوي نيروهاي امنيتي بازداشت و در اكثر موارد بازجويي شده‌اند. اينها همه با هدف دور نگه‌داشتن مهاجران و پناهجويان از آمريكا انجام مي‌شود.

دونالد ترامپ هدفش از اين اقدامات را «محافظت از آمريكا در برابر تروريسم» اعلام كرده است؛ موضوعي كه با مخالفت گسترده مردم آمريكا، مردم ديگر كشورها و همچنين بسياري از رهبران سياسي جهان مواجه شده است. در اين ميان، شركت‌هاي بزرگ آمريكايي هم از اين تصميم ترامپ يا متضرر شده‌اند يا در آينده متضرر خواهند شد. بسياري از كاركنان شركت‌هاي بزرگ آمريكايي را مهاجران تشكيل مي‌دهند كه با ادامه اين روند، ورود آنها به آمريكا يا خروج‌شان از اين كشور غيرممكن خواهد شد.

اين شركت‌ها نه‌تنها مخالفت خود را با تصميم ترامپ اعلام كرده‌اند، بلكه دست به يك سري اقدامات عملي براي مقابله با آن هم زده‌اند. اين اقدامات البته واكنش دونالد ترامپ را هم به‌دنبال داشت. ديروز رسانه‌هاي آمريكايي اعلام كردند دولت ترامپ در حال تهيه پيش‌نويس يك فرمان اجرايي ديگر است كه درصورت امضاي آن از سوي ترامپ، شركت‌هاي آمريكايي از استخدام مهاجران به‌طور كامل منع خواهند شد؛ اقدامي كه به‌طور حتم اقتصاد آمريكا را به لرزه درخواهد آورد.

  • گوگل

غول دنياي جست‌وجو‌هاي اينترنتي، گوگل، نخستين شركت بزرگ آمريكايي بود كه به دستور ترامپ واكنش نشان داد. ساندار پيچاي، مديرعامل هندي گوگل بلافاصله با اعتراض به ترامپ گفت كه حدود 190نفر از كارمندان اين شركت در سان‌فرانسيسكو و ديگر نقاط آمريكا تحت‌تأثير فرمان جديد قرار مي‌گيرند. گوگل در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد:

«اين فرمان مانعي براي ورود استعدادهاي بزرگ به آمريكاست.» اين شركت فورا بيش از 100نفر از كارمندانش كه در سفر به ديگر كشورها بودند را به آمريكا فراخواند تا بتواند از آنها در برابر اين فرمان حمايت كند. سرگئي برين، يكي از بنيانگذاران گوگل حتي به جمع معترضان در فرودگاه سان‌فرانسيسكو پيوست. او در مصاحبه با فوربس گفت:‌ «من به اينجا آمده‌ام چون خودم يك مهاجر بوده‌ام.» برين كه خود اهل روسيه است 18سال قبل، به همراه لري پيج گوگل را بنيانگذاري كرد. اين شركت روز يكشنبه اعلام كرد 4ميليون دلار براي حمايت از مهاجران اختصاص مي‌دهد.

  • ايربي‌ان‌بي

ايربي‌ان‌بي يكي از استارتاپ‌هاي مستقر در سان‌فرانسيسكو است كه در زمينه اجاره خانه و اخيرا رزرو هتل فعاليت دارد. مسئولان اين شركت اعلام كردند به افرادي كه در اثر فرمان ترامپ در كشورهاي مختلف سرگردان شده‌اند سرپناه مي‌دهند. برين چسكي، مديرعامل ايربي‌ان‌بي، در توضيح اين تصميم در پستي توييتري نوشت: «سياست درهاي باز، باعث مي‌شود همه ما در كنار هم باشيم؛ بستن اين در ما را دچار تفرقه مي‌كند. بياييد راهي براي نزديك كردن آدم‌ها به هم پيدا كنيم.»

  • اوبر

يكي از گروه‌هايي كه طي روزهاي اخير در اعتراض به دستور ترامپ دست به اعتراض زدند رانندگان تاكسي‌هاي فرودگاهي بودند. همزمان با اعتراض و اعتصاب اين رانندگان، اپليكيشن اوبر، كه يك شركت خدمات تاكسي و هم‌سفري است همچنان به ارائه خدمات خود در فرودگاه‌هاي آمريكا ادامه مي‌داد؛ اقدامي كه با واكنش گسترده در رسانه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شد تا جايي كه برخي كاربران اينترنتي، كمپيني براي حذف اپليكيشن اوبر از تلفن‌هاي همراه به راه انداختند. تراويس كالانيك در واكنش به اين وضعيت، با دستور ترامپ به مخالفت پرداخت و گفت: «در اوبر ما هميشه جانب حق را گرفته‌‌ايم؛ اوبر يك جامعه بزرگ است و ما اينجا هستيم كه از هم حمايت كنيم.» اوبر نيز بودجه‌اي 3ميليون دلاري براي حمايت حقوقي از افرادي كه به‌خاطر دستور ترامپ دچار مشكل شده‌اند درنظر گرفته است.

  • فيس‌بوك

طي روزهاي گذشته نه‌تنها مسئولان ارشد فيس‌بوك عليه ترامپ و سياست‌هايش موضعگيري كرده‌اند، بلكه اين شبكه اجتماعي بزرگ به يكي از پلتفرم‌هاي اصلي براي مخالفت كاربران اينترنت با فرمان ترامپ تبديل شده است. مارك زوكربرگ، بنيانگذار فيس‌بوك كه مادربزرگ و پدربزرگش مهاجر و اهل آلمان و لهستان بوده‌اند در پستي فيس‌بوكي نوشت كه نسبت به اقدام ترامپ «بسيار نگران» است. در اين پست آمده است: «ما ملتي متشكل از مهاجران هستيم. اگر مردم در سراسر جهان بتوانند در كنار هم زندگي و كار كنند، سود آن به همه ما مي‌رسد. اميدوارم شهامتش را داشته باشيم مردم را در كنار هم قرار دهيم و اين جهان را به جايي بهتر براي زندگي تبديل كنيم.»

  • تويتر

توييتر كه خود يكــــي از مهم‌ترين ابزارهاي تبليغاتي دونالد ترامپ در طول رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري بود، اكنون عليه او و اقداماتش موضع گرفته است. جك دورسي، مديرعامل و بنيانگذار توييتر آثار انساني و اقتصادي فرمان ترامپ را «جدي» و «نگران‌كننده» خواند. حساب كاربري رسمي توييتر هم در پستي نوشت: «توييتر با دستان مهاجراني ساخته شده كه از همه اديان آمده‌اند. ما در كنار آنها خواهيم ايستاد؛ براي هميشه.» دونالد ترامپ كه بارها طي حدود 20‌ماه مبارزه انتخاباتي‌اش هميشه رسانه‌هاي جريان اصلي آمريكا را به‌خاطر «حمايت از هيلاري كلينتون» مورد انتقاد قرار داده، از توييتر به‌عنوان كانال اصلي ارتباطي‌اش با مردم آمريكا و جهان استفاده مي‌كند.

  • اپل

تيم كوك، مديرعامل شركت بزرگ اپل، در طول رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا هم هيلاري كلينتون را به دونالد ترامپ ترجيح مي‌داد. او در واكنش به دستور ترامپ در يادداشتي خطاب به همكارانش در اپل نوشت: «در مذاكراتي كه طي روزهاي اخير با مسئولان دولتي در واشنگتن داشتم به وضوح به آنها اعلام كردم كه اپل عميقا به مسئله مهاجرت اعتقاد دارد؛ هم براي شركت ما و هم براي آينده كشور.»

  • مايكروسافت

مايكروسافت و اپل هميشه 2رقيب بزرگ در عرصه فناوري بوده‌اند اما در اين مورد اخير ترجيح دادند در كنار هم قرار گيرند. استايا نادلاف مديرعامل مايكروسافت كه او هم اهل هند است در بيانيه‌اي كه از طريق لينكدين منتشر شد، نوشت: «هم به‌عنوان يك مهاجر و هم در مقام يك مديرعامل، اثرات مثبت مهاجرت را ديده و تجربه كرده‌‌ام؛ اثراتي كه روي شركت مايكروسافت، كشور و جهان داشته است. ما همچنان حامي مهاجرت هستيم.»

  • استارباكس

شـــــــركت كافه‌هاي زنجيره‌اي استارباكس، در پاسخ به فرمان رئيس‌جمهور آمريكا متعهد شده ‌است كه در طول 5سال آينده، 10هزار پناهجو را در سطح جهان استخدام كند. هاوارد شولتز، مديرعامل استارباكس در يك نامه سرگشاده به كاركنان، گفت كه دستور رئيس‌جمهور موجب سردرگمي، شگفتي و تضاد مي‌شود. استخدام نيرو ابتدا از آمريكا آغاز خواهد شد و تمركزش بر افرادي خواهد بود كه يا در خدمت و يا در همكاري با ارتش آمريكا بوده‌اند. شولتز گفت كه شركتش در قبال فضاي نامطمئني كه توسط دولت جديد به‌وجود آمده است ساكت و منفعل نخواهد بود.

کد خبر 360643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha