مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

درحالی‌که به روز پرستار نـــزدیک مــی‌شـــویم، تشکل‌های صنفی پرستاران مطالبات خود را پررنگ‌تر کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مطالبات، افزایش شکاف درآمدی بین پزشکان و پرستاران است.

طرح تحول-پرستاران

به گزارش همشهري، اگرچه پرستاران معتقدند كه اجراي طرح تحول سلامت و افزايش تعرفه‌هاي پزشكان، باعث تشديد اين شكاف شده، اما سخنگوي وزارت بهداشت نظر ديگري دارد. دكتر ايرج حريرچي در اين‌باره به همشهري گفت: بعد از اجراي طرح تحول، اختلاف درآمد مجموع پزشكان به پرستاران را كاهش داده‌ايم اما نمي‌گوييم ايده آل است بلكه نسبت اختلاف تغييرات داشته است.

وي با بيان اينكه همچنان معتقديم كه دريافتي پرستاران در قبال زحمات آنان كافي نيست، گفت: در دهه‌هاي 70و 80 از حدود 30گروه ليسانسيه كشور پرستاران با وجود فعاليت 365روزه، جزو گروه‌هاي آخر درآمدي بودند. اقداماتي سال83 به بعد انجام شد كه منجر به ايجاد وضعيت مناسب‌تري در پرستاران ليسانسيه نسبت به ساير ليسانسيه‌هاي استخدام دولتي شد.وي افزود: به‌طور متوسط پرستاران دولتي 1.4تا 1.7 برابر بيشتر از پرستاران بخش خصوصي درآمد دارند؛ درحالي‌كه در بخش خصوصي تعرفه بيشتر است.

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين گفت: ادعاي ما اين است كه پرستاران ما با اضافه كار و كارانه به‌طور متوسط حدود 3ميليون و 150هزارتومان دريافتي ماهانه دارند كه البته در مقابل زحمات‌شان كافي نيست اما در مقايسه با ساير گروه‌ها و بخش خصوصي بد هم نيست.

حريرچي با تأكيد بر اينكه بعد از طرح تحول برخي افراد به‌طور مكرر بحث شكاف درآمدي را با آمارهاي نادرست مطرح مي‌كنند، گفت: 99درصد پزشكان و پرستاران مانند خواهر و برادر اعضاي خانواده در بيمارستان‌ها با همديگر كار مي‌كنند و آن 1درصدي كه بر طبل اختلاف مي‌كوبند بدانند كه اين كار به نفع هيچ‌كس نيست؛ نه به نفع خودشان نه به نفع آن 99درصد و البته به‌خصوص مردم.

  • به‌كارگيري 16هزار پرستار در طرح تحول نظام سلامت

سخنگوي وزارت بهداشت درخصوص نحوه حمايت از اشتغال پرستاران نيز گفت: تا‌كنون 16هزار پرستار به‌طور مستقيم در طرح، 4100نفر با آيين‌نامه دانشجويي، 7500نفر از طريق طرح و تداوم آن و 5000 نيروي جايگزين با پرستاراني كه به مرخصي زايمان رفتند، به‌كار گرفته شدند به‌طوري‌كه در مجموع تا‌كنون مجوز 11هزار استخدام دولتي را داشته‌ايم و آماده مي‌شويم كه 10هزار كمك پرستار يكساله را نيز در بيمارستان‌ها به‌كار گيريم.

  • كمبود پرستار داريم

حريرچي با بيان اينكه به‌دليل كمبود نيرو، پرستاران به‌طور متوسط 80ساعت اضافه كاري مي‌كنند، گفت: راه‌حل اين موضوع افزايش تعداد پرستاران در دسترس است. متأسفانه در 10سال گذشته به‌رغم كمبود شديد پرستار، ورودي دانشجوي پرستاري در دانشگاه‌هاي دولتي كاهش يافت و برنامه كمك پرستار يكساله و بهيار هم كلا حذف شد، اما هم‌اكنون ظرفيت دانشگاه‌هاي پرستاري در رعايت استانداردهاي آموزشي به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و ظرفيت به كار‌گيري و پذيرش نيروهاي پرستاري را به ميزان زيادي افزايش داديم و حدود 10هزار نفر كه كمك پرستار يكساله هستند آموزش داديم البته همه اينها زمانبر است تا بتوانيم مشكلات جامعه پرستاري را رفع كنيم.

کد خبر 360657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha