همشهری آنلاین: یک مقام بلندپایه مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد وعاظ خارجی از سخنرانی و مذاکره در مورد اسلام در ایالت ملاکا منع شدند و ورود این افراد به این عرصه ممنوع است.

«ادریس هارون» سروزیر ایالت ملاکا مالزی

به گزارش ایرنا، «ادریس هارون» سروزیر ایالت ملاکا، یکی از 13 ایالت مالزی، به خبرنگاران گفت که واعظان خارجی از سخنرانی و مذاکره در مورد اسلام در این ایالت محروم شده‌اند.

وی گفت: سخنرانی خارجی‌ها و وعاظ اسلامی سایر کشورها و مذاکرات‌شان می‌تواند تاثیر منفی به همراه داشته باشد.

به نوشته تارنمای «مالزی آزاد امروز»، وی گفت: ما شرایط سختگیرانه‌تری برای ورود سخنرانان اسلامی خارجی وضع کرده‌ایم تا از گسترش موضوعات و مسائل منفی جلوگیری شود.

بلندپایه‌ترین مقام اجرایی ایالت ملاکا مالزی اعلام کرد: در مجموع 157 سخنران از سال 2015 میلادی از کشورهای اندونزی، لیبی، پاکستان، سوریه، تایلند، یمن، مصر، لبنان، سنگاپور، هند، عراق و اردن وارد مالاکا شده و سخنرانی کرده‌اند.

وی گفت: سخنرانان و وعاظ محلی در مالزی به خوبی حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی داخلی را درک می‌کنند تا در مورد اسلام سخنرانی کنند.

به گفته وی، وعاظ خارجی فرهنگ و حساسیت‌های ما را درک نمی‌کنند و ممکن است سخنرانی آنها موجب توسعه نفرت شده، افراد را تحریک کرده و یا روابط هماهنگ بین نژادهای مختلف مالزی را به خطر اندازد.

مالزی کشوری چندنژادی است و به رغم نقاط قوتی که از این ترکیب جمعیتی کسب کرده، تضادهای فرهنگی بین آن‌ها برخی از مواقع بدنه فرهنگی - اجتماعی این کشور را دچار تنش کرده است.

حدود 61 درصد از جمعیت 30 میلیون نفری مالزی را مسلمانان، 20 درصد را بوداییان، 9 درصد را مسیحیان، هفت درصد را هندوها و 10 درصد را سایر گروه‌های مذهبی و اعتقادی تشکیل می‌دهند.

سروزیر ایالت ملاکا مالزی گفت: من می‌ترسم سخنرانی وعاظ خارجی به رادیکالیسم، بی‌اعتمادی و نفرت در بین ادیان منجر شود.

«ذاکر نایک» رهبر سلفی هند آوریل سال گذشته از سخنرانی در ایالت ملاکا با عنوان «شباهت‌های بین هندو و اسلام» منع شد.

کد خبر 360766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha