جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه نیمه بهمن در تهران به امامت حجت‌الاسلام احمد خاتمی اقامه شد.

خاتمی سید احمد

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران عنوان کرد: سی و هشتمین فجر انقلاب فرارسیده است. در این ۳۸ سال مطالب فراوانی گفته شده است. این انقلاب در عرصه داخلی یک ملت را از اسارت رژیم سیاه ۵۷ ساله به درآورد. قصه ، قصه‌ای نبود که یک دولت رفت و یک دولت دیگر آمد بلکه قصه، قصه دولتی بود که نوکر محض بیگانگان بود.

او ادامه داد: دین ستیزی ، عفت ستیزی، استقلال ستیزی، مردم ستیزی و آزادی ستیزی ماموریت‌های این رژیم سیاه ۵۷ ساله بود. چراغ امیدی در دل آزادگان جهان شد که می توانید با حکومت های طاغوتی درافتید و آن‌ها را بر اندازید. این ارمغان ارزشمندی است.

خاتمی از صاحبان سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد جوری حرف نزنند که مردم را ناامید کنند؛جوری حرف نزنند که آزادگان دنیا که دل به این انقلاب اسلامی بسته‌اند مایوس شوند؛ این گناه بزرگی است. نمی‌گویم نقاط ضعف را نگویید اما نقاط ضعف را منصفانه بگویید و قله‌های انقلاب را هم بگویید؛ تا روزنامه‌ها و سایت‌ها را باز می‌کنید می‌خوانیم که اینجا و آنجا چنین و چنان شد. در کنار اینها بگویید که روزی روزگاری در این کشور دین ستیزی بود؛ انقلاب اسلامی دین را به صحنه آورد؛ مبارزه با دین اساس اهداف هم پهلوی پدر و هم پهلوی پسر بود.

خطیب نماز جمعه تهران متذکر شد:‌ وقتی نقاط ضعف را می‌گویید این کلمه را هم بگویید که در ۵۷ سال حکومت سیاه پهلوی پدر و پسر مردم هیچ کاره بودند. ساواک اسامی نماینده‌ها را می نوشت و به نخست وزیر می‌داد، نخست وزیر هم به شاه می‌داد . هر که شاه روی اسم اش خط نکشیده بود نماینده بود. اینکه مردم به پای صندوق بیایند یا نیایند مهم نبود. این یعنی بهاندادن به مردم؛ صاحب خانه‌ها هیچ کاره بودند و بیگانگان همه کار بودند. آن‌ها بودند که تصمیم می‌گرفتند. هیچ پست ناب و آبداری نبود که بدون مشورت انگلیس و آمریکا به کسی داده شود. کسی هم که منصوب می‌شد باید سبیل آن‌ها را چرب می‌کرد اما این انقلاب صاحب خانه‌ها را به خانه برگرداند.

خاتمی خطاب به مردم گفت: شما تاکنون در بیش از ۳۰ انتخابات شرکت کرده‌اید و باز هم شرکت می‌کنید ؛ اینها را هم بگویید. چرا فقط برخی مطالب یکسویه مطرح شود؟ در عرصه علمی و فناوری شعار طاغوت، ما نمی‌توانیم بود. استعدادهای جوان را در نطفه خفه می‌کردند و نمی‌خواستند این ملت باورشان شود که می‌توانند. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی شعار ما می‌توانیم به صحنه آمد و ما توانستیم در عرصه نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، پزشکی، هسته‌ای، داروهای ضد سرطان و فناوری هسته‌ای اقداماتی انجام دهیم چرا اینها را نمی‌گویید.

او بار دیگر تاکید کرد: وقتی ضعف‌ها گفته می‌شود نقاط قوت هم گفته شود. بگوییم که قبل از سال ۵۷ دولتی‌های شاه ایران را مثل یکی از ایالت‌های آمریکا و انگلیس می‌دیدند. برای اینها استقلال معنا نداشت. به برکت پیروزی انقلاب ایران اسلامی سرش را بالا می‌گیرد که اگر تنها کشور مستقل جهان نیست از معدود کشورهای مستقل مستقل جهان است.

خاتمی در پایان خطبه اول نماز جمعه خطاب به صاحبان تاثیر و اهل قلم گفت:‌در امید مردم بدمید نه در ناامیدی. جوری حرف نزنید که دشمن به اجماع مرکب برسد. اجماع مرکب این است که جوری یکدیگر را انتقاد باران کنیم که نظام زیرسوال برود؛ این دولت بگوید دولت قبل کشور را ویرانه کرد، دولت بعدی هم از دولت قبلی انتقاد کند. آیا خروجی آن به جز اجماع مرکب است؟ که بگویند اینها خودشان اعتراف می‌کنند چنین است و چنان است. انتقاد به مسئولان آری اما بعضی‌ها جوری انتقاد می‌کنند که خروجی‌اش این است که نظام زیرسوال برود. این مسئله ناامیدی ایجاد می‌کند . وظیفه ما در این مقطع دمیدن در روح امید در این مردم است. جمعه هفته آینده خواهید دید که مردم بار دیگر با حضور شکوهمند خود دنیا را به تعجب واخواهند داشت.

خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به ولادت حضرت زینب و نقش تاثیرگذار ایشان در قیام عاشورا و روز پرستار ابراز امیدواری کرد که مسئولان عنایت ویژه ای به این قشر داشته باشند.

او در رابطه با دستور ترامپ مبنی بر لغو ویزای هفت کشور مسلمان گفت:‌ سخنگوی کاخ سفید گفته است انگار بعضی ها پیام این انتخابات را نگرفته‌اند. اگر مرادتان ایران است ، ایران ۳۸ سال است که پیام شما را گرفته است. پیام شما مبارزه با دین و اسلام است. شما چه دموکرات و چه جمهوری خواه از روز اول پیروزی انقلاب با اسلام ناب محمدی در تضاد بودید و هستید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران متذکر شد:‌عربستان اردوگاه تروریسم در جهان است و مشتی جاهل تروریست پرور در آنجا حکومت می‌کنند. هزاران امریکایی در حکومت ایشان و زیرمجموعه حکومت ایشان در عربستان ترور شده‌اند ولی در این هفت کشور یک امریکایی ترور نشده است.

او با معرفی به عنوان اردوگاه تروریسم گفت:‌ در این کتاب ۸۹ سند در رابطه با تروریست پروری عربستان آمده است. یک پیام این است که شما با اسلام آمریکایی میانه دارید و با تروریست ها رابطه دارید و آن‌ها را تقویت می کنید؛ این پیام، پیام تازه ای نیست.پیام دومتان این است که شما برای انسانیت کمترین احترام قائل نیستید. شما به قراردادهایتان پایبند نیستید و در طول این مدت عهد شکن بوده و هستید.اما واکنشی که مردم ایران دارند این است که ما مثل کوه مقاوم و استوار بر آرمان هایمان ایستاده ایم؛ خسته نشده ایم اما شما را خسته می کنیم.

خاتمی تاکید کرد:‌از ابتدای انقلاب روسای جمهور دموکرات آمدند و ناکام رفتند. روسای جمهور جمهوری‌خواه آمدند و ناکام رفتند. اما ایران اسلامی مثل سرو قامت کشیده ایستاده و ایستاده خواهد ماند. در راستای همین پیام است که ما رزمایش موشکی داریم. رزمایش موشکی ما جلوه اقتدار ماست. ما در دنیای گرگ‌ها زندگی می‌کنیم، گرگ‌هایی مثل دولت استکباری امریکا؛ آیا در این دنیای گرگ‌ها ما سلاح نداشته باشیم و آن‌ها هر غلطی که می خواهند بکنند؟ در برجام هم همانگونه که مسئولین ما گفتند یک کلمه راجع به اینکه ما رزمایش موشکی نداشته باشیم نیست؛ می‌گویند نقض برجام است‌؛ اگر می‌خواهید یک ناقض برجام پیدا کنید ، امریکا است. تجدید تحریم ده ساله به تصریح مسئولان نظام ما نقض عهد صریح برجام بود.

خطیب نماز جمعه تهران در رابطه با حادثه پلاسکو نیز عنوان کرد: شهیدان حادثه پلاسکو و آتش نشانان قهرمان به حق استحقاق قهرمان ملی بودن را دارند. در این عرصه همه مسئولان سنگ تمام گذاشتند ؛ بدور از هر گونه قضاوت های کذایی دولت، شهرداری، آتش نشانان ، سپاه ،‌ارتش ، هلال احمر، صدا و سیما و نیروی انتظامی سنگ تمام گذاشتند و همدلی خوبی نشان دادند. مردم ما هم گل کاشتند و تا شنیدند آتش‌سوزی گسترده است خود را به تهران رساندند و برای خون دادن در مراکز اهدای خون صف کشیدند و در تشییع جنازه آن‌ها نیز شایسته‌ترین تجلیل را داشتند.

او ادامه داد: پیام های رهبری نیز کارگشا بود. هنوز عزیزان ما در آوار بودند که بعضی‌ها به دنبال پیدا کردن مقصر بودند. آقا فرمودند بگذارید این عزیزان پیدا شوند بعد تحلیل کنیم و تجلیل شایسته‌ای از این عزیزان داشتند. مردم و مسئولین همکاری کنند و بافت های فرسوده باید تا دیرنشده تجدید بنا شود و نگذاریم در جای دیگر چنین حوادث تلخی پیش بیاید.

خاتمی متذکر شد:‌ رذیلانه ترین کاری که در این ده روز انجام شد نشر شایعات و اکاذیب در فضای مجازی بود که با کمال بی رحمی صورت می‌گرفت و استفاده ابزاری ، جناحی و سیاسی از مسئله ای که باید نگاه ملی به آن داشت صورت گرفت.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌ در این مدت خاطرات فراوانی از شخصیتی که در تمام عمرش دغدغه انقلاب بود شنیدید و خواهید شنید. مردم ما در تجلیل از آیت‌الله هاشمی سنگ تمام گذاشتند. مردم از چه چیزهایی تجلیل کردند؟ از عنصر سبقت در انقلاب. این یک ارزش است. در دوره ای که زندان و شکنجه بود آیت‌الله هاشمی قهرمان مبارزه، طراح و مدیر مبارزه بود.

خاتمی خاطر نشان کرد: مسئله دیگر عنصر خدمتگذاری است. مردم خدمتگذاران خود را دوست دارند. ایشان در عرصه های کلیدی نظام با انگیزه خدمت آمد و خدماتی ارزشمند به مردم ارائه داد. همچنین عنصر ارادت به ولایت را باید در نظر گرفت. مردم به تجلیل و تکریم از شخصیتی آمدندکه رفیق ۵۹ ساله مقام معظم رهبری بود. مردم از شخصیتی تجلیل کردند که می گفت عشق من آقای خامنه ای است. عنصر دیگر و قابل توجهی که در مورد آیت‌الله هاشمی وجود دارد ، استکبار ستیزی او بود که در عرصه هایی قهرمانانه در مقابل بدخواهان انقلاب ایستاد. خطابه‌های پرشور ایشان برای عدم کفایت سیاسی بنی صدر از یاد مردم نرفته است. صحنه تشییع پیکر ایشان صحنه وحدت بود. این مانور ، مانور ستودنی و رزمایش بود. انتظار داریم بعضی ها این مانور وحدت را تبدیل به مانور تفرقه نکنند. استفاده ابزاری کردن از آقای هاشمی رفسنجانی یعنی مانور وحدت را به مانور تفرقه تبدیل کردن. آنچنان که استفاده ابزاری از امام (ره) و مقام معظم رهبری غلط است. استفاده ابزاری از شخصیت های ملی این کشور ضایع کردن آن‌ها است. آنهایی که دوست آقای هاشمی هستند باید در مقابل حرکات تفرقه افکنانه بیایستند.

او در پایان روز ۱۹ بهمن سالروز بیعت همافران ارتش امام (ره) را گرامی داشت.

کد خبر 360801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha