درست در روزهایی که لایحه مدیریت یکپارچه شهری، پس از گذشت قریب به ۲سال در دالان‌های تو در توی دولت یازدهم گرفتار مانده، درست زمانی که رئیس‌جمهور کشور خبر از تصویب این لایحه می‌دهد و در ماه‌های آخر سال نیز، نه به وعده‌ای عمل شده و نه حتی کسی سخن از این وعده به میان آورده، ساختمانی قدیمی در برابر دیدگان حیرت‌زده مردم فروریخت.

حادثه پلاسکو

ساختماني كه قرباني نبود مديريت يكپارچه شهري و تعدد مراكز تصميم‌گيري شد. اين تنها يك فاجعه از ميليون‌ها اتفاقي است كه رخ داده كه به چشم ديده‌ايم. ناديده‌ها بماند.

نمايندگان مجلس از لزوم توجه دولت به لايحه مديريت يكپارچه به‌عنوان يك ضرورت جدي در اداره شهرها سخن‌ گفته‌اند و بر استقرار آن تأكيد كرده‌اند. عضو كميسيون اصل 90 مجلس حادثه پلاسكو را درس عبرتي براي مديريت كلان كشور دانسته و رئيس كميسيون شوراهاي مجلس نيز سخن از افزايش اختيارات شهرداري‌ها به ميان آورده است. عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران نيز مهم‌ترين راهكار جلوگيري از اتفاقاتي نظير پلاسكو را، استقرار مديريت يكپارچه شهري عنوان كرده‌است.

  • كاهش و حذف بودجه شهرداري‌ها

عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با اعلام اينكه حادثه پلاسكو واقعه تلخي بود كه تلنگر اساسي به مديريت كلان كشور وارد كرد، گفت: حادثه پلاسكو با رفتار دوگانه‌اي از سمت دولت مواجه شد از يك سو دولت از روز اول شروع به ابراز ناراحتي و تأسف از حادثه رخ داده كرد، اما در نقطه مقابل در هفته‌هاي گذشته طي برنامه ششم توسعه در اقدامي گام در مسير كاهش و حذف بخش قابل توجهي از بودجه شهرداري‌ها گذاشت. كسر بودجه‌اي كه دودش تنها به چشم مردم مي‌رود. سيدجواد ابطحي با تأكيد بر اينكه فضاي كنوني جامعه به واسطه حادثه ريزش ساختمان پلاسكو و شهادت آتش‌نشان‌ها عزادار است و اقدامات سياسي برخي نمايندگان مجلس تنها در جهت سلب مسئوليت برخي دستگاه‌ها از تقصيراتي است كه متوجه‌شان است، تصريح كرد: اگر نگاه كلاني به اين پرونده بيندازيم مي‌بينيم كه شهرداري حداقل تذكراتي به صاحبان ملك و ساير دستگاه‌ها درخصوص ايمن نبودن اين بنا داده است، اما ساير دستگاه‌ها حتي همين كار را نيز نكرده‌اند.

نماينده مردم خميني شهر در مجلس دهم با تأكيد بر اينكه حادثه پلاسكو درس عبرتي براي مديريت كلان كشور بود تا هر چه زودتر درخصوص بحران‌هاي‌ تهران و ساير شهرها فكر اساسي كند، تأكيد كرد: تهران كلانشهري است كه در محاصره خطرات اساسي قرار دارد از همين رو تأكيد مي‌كنم مسئولان دولتي نبايد بعد از حادثه به فكر حل مشكلات بيفتند، بلكه هنر مديريت اين است كه پيشگيري كند. ابطحي با عنوان اينكه حادثه پلاسكو تلنگري به مديريت كلان كشور زد و نبايد اين تلنگر وارد بحث‌هاي سياسي شود تا طيف خاصي تلاش كند كه رقيب احتمالي انتخابات آينده را از دور حذف كند، خاطرنشان كرد: اين نوع رفتارها خيانت به خون تك‌تك آتش‌نشان‌هاي حادثه پلاسكو است.

  • افزايش اختيارات شهرداري

رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس نيز گفت: مديريت بحران كلانشهري همچون تهران برعهده شهرداري گذاشته شده و اين در حالي است كه اختيارات لازم و قانوني را به اين نهاد اجتماعي نداده‌ايم. محمدجواد كوليوند با اشاره به سخنان رحماني فضلي (وزير كشور) در صحن علني مجلس، عنوان كرد: همانطور كه وزير محترم كشور اشاره كرده‌اند، بايد به‌صورت دقيق و كارشناسي سهم همه نهادها از حادثه پلاسكو مشخص شده و هر يك براساس سهمي كه بر عهده‌شان بوده پاسخگو باشند. نماينده مردم كرج در مجلس يادآور شد: اين همان موضوعي بوده كه رياست مجلس شوراي اسلامي نيز بدان اشاره كرده‌اند. به واقع چرا ضابطين قضايي براي پيشگيري از وقوع اين حادثه اقدامي انجام نداده بودند. اگر سهل‌انگاري‌ها ادامه پيدا كند چه بسا ساختمان‌هايي مشابه پلاسكو نيز ريزش پيدا كنند. وي به لزوم افزايش اختيارات شهرداري تهران اشاره كرده و افزود: مديريت بحران كلانشهري همچون تهران برخلاف ديگر شهرها بر عهده شهرداري تهران گذاشته شده و اين در حالي است كه اختيارات لازم و قانوني را به اين نهاد اجتماعي نداده‌ايم. به‌نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس بايد تمام توان خويش را در پيش گرفته و با تصويب قوانين اصلاحي، با افزايش قدرت اجرايي شهرداري تهران، اجازه ورود همه‌جانبه به مسائل ساختمان‌هاي فرسوده به‌عنوان مجري براي ايمن‌سازي‌ و حتي پلمب اين ساختمان‌ها را بدهند.

  • تنها راهكار مقابله با بحران

عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به فاجعه پلاسكو اعلام كرد: ايجاد مديريت يكپارچه و تشكيل جلسات متعدد با حضور تمامي سازمان‌ها تنها راهكار اصلي است كه مي‌توان از حوادثي همچون پلاسكو جلوگيري كرد. ابوالفضل قناعتي با بيان اينكه اقدام اصلي كه در بحث بحران تهران بايد اجرايي شود، ايجاد يك مديريت يكپارچه است، اظهار كرد:‌ ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهايي كه در حوزه بحران دخيل هستند بايد جلساتي را در زمانبندي‌هاي كوتاه‌مدت تشكيل داده و بحران تهران را كنترل كنند. وي با اشاره به اينكه شهر تهران و همه نهادهاي مرتبط با حوزه مديريت بحران از امروز بايد براي بحران‌هايي همچون طوفان، سيل و زلزله آمادگي داشته باشند، عنوان كرد: وقتي اين جلسات با عنوان مديريت يكپارچه برگزار شود يكي از موضوعاتي كه در آن بررسي مي‌شود به‌طور حتم ايمني ساختمان‌هاي ناايمن است.

کد خبر 360879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha