مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: با توجه به چند علامت اولیه می‌توانید از بارداری خود باخبر شوید

بعضی خبرها را دلمان می­خواهد خیلی زود به همسرمان بدهیم. بارداری هم از همین دست اخبار است؛ چون مفهومش این است که به‌زودی کودکی خواهیم داشت.  دانستن زودهنگام این موضوع ما را در حفظ سلامت خود و همراه دوست داشتنی‌‌مان کمک می‌کند.

علاوه بر همه اینها کنجکاوی زنانه ما را وامی­دارد به دنبال روش‌هایی باشیم که قبل از آزمایش، ما را از بارداری مطلع کند. متخصصان هم این نیاز ما را بی‌پاسخ نگذاشته­اند:

یکی از علائمی که همه خانم‌ها آن را می‌دانند و بسیاری از آنان با این علائم به بارداری خود پی می‌برند، عقب افتادن قاعدگی یا همان خونریزی ماهانه است. البته این علامت به درد کسانی می­خورد که عادت ماهانه منظمی دارند و می‌توانند زمان خونریزی بعدی را پیش‌بینی کنند وگرنه کسانی که قاعدگی نامنظمی دارند، نمی‌توانند به این علامت تکیه کنند و لازم است به دنبال نشانه­های دیگر بارداری باشند.

 حتی برای گروه اول هم تنها علت تاخیر قاعدگی، بارداری نیست؛ گاهی ورزش شدید، کاهش یا افزایش شدید وزن، خستگی و اضطراب، اختلالات هورمونی، استرس، شیردهی و تغییر رژیم غذایی باعث این تاخیر می‌شود. پس دقت کنید هر گردی را به جای گردو نگیرید!

اشتباه معکوس

عکس قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد؛ به این صورت که ممکن است شما حامله باشید اما خونریزی داشته باشید و به اشتباه فکر کنید که این خونریزی، عادت ماهانه شماست. این حالت وقتی رخ می­دهد که تخم بارور شده، می­خواهد به دیواره رحم چسبیده و در آنجا لانه‌گزینی کند. این اتفاق درست چند روز قبل از زمان قاعدگی باعث خونریزی خفیفی می‌شود که شما آن را با قاعدگی اشتباه می­گیرید.

جالب اینجاست که این خونریزی خفیف می­تواند یکی از علائم بارداری باشد! گاهی هم بالا و پایین رفتن هورمون‌ها در هفته اول یا دوم بارداری و همچنین عفونت یا پولیپ رحم، سبب خونریزی‌ای شبیه به قاعدگی از دیواره رحم می­شود. بنابراین اگرچه تاخیر قاعدگی یکی از بهترین علائم احتمالی بارداری است اما قطعی و بدون خطا نیست؛ پس بهتر است از علائم دیگر هم کمک بگیرید.

خستگی

خستگی هم یکی از نشانه‌های بارداری است که از همان هفته اول می­توانید آن را حس کنید. البته چون این حالت، علامت ویژه­ای نیست و ممکن است درشرایط متفاوتی هم آن را تجربه کنید، نمی­توان خیلی روی آن حساب کرد.  علامت شایع دیگری که اغلب خانم‌ها آن را می­شناسند، حالت تهوع است که ممکن است به استفراغ منجر بشود یا نشود.

لت آن هم افزایش ناگهانی هورمون‌ها و فشار روحی زن باردار است. این دل‌به‌هم‌خوردگی که صبح­ها بیشتر است، معمولا از هفته دوم تا دوازدهم بارداری طول می­کشد اما گاهی ممکن است بیشتر هم باشد. لازم است بدانید این حالت مختص زنان حامله نیست و در مسمومیت‌های غذایی، استرس و اختلالات گوارشی هم دیده می­شود.

دردی که شادی می­‌آورد!

خیلی از خانم‌ها در اوایل بارداری، دل درد و انقباضات شکمی و گاهی هم کمردرد را تجربه می­کنند که به صورت درد مبهمی حس شده و ممکن است در تمام طول حاملگی ادامه پیدا کند. علاوه بر این، افزایش ناگهانی هورمون‌ها باعث سردرد خانم باردار هم می­شود.

البته این هم نشانه­ای است که ممکن است به خاطر مسائل دیگری مانند بی‌آبی بدن، خستگی چشم، نخوردن قهوه یا چای در کسانی که به آن عادت دارند و همچنین سردردهای مزمن و شایع باشد؛ بنابراین روی این نشانه هم خیلی حساب باز نکنید.

 حدود هفته 6 تا 8 حاملگی ممکن است متوجه شوید که بیش از پیش برای تخلیه مثانه به دستشویی می­روید که به علت فشارهای رحم است که در اثر بزرگ شدن به مثانه وارد می‌کند. افزایش ترشحات واژن و بزرگ و حساس‌شدن سینه‌ها و پررنگ شدن هاله دور آن هم از نشانه‌های دیگر بارداری است که به علت تغییرات هورمونی زن حامله به وجود می­آید.

وست و نفخ شکم هم از دیگر نشانه‌هایی است که خیلی از خانم‌های باردار را آزار می‌دهد. اما چه کسی می‌تواند تنها از روی این علامت بگوید که باردار است؟!

وسط زمستان آلبالو می­‌خواهم

میل به غذا یا تنفر از آن اگر چه در همه خانم‌های باردار وجود ندارد، اما یکی از نشانه‌هایی است که می‌توان به بارداری شخص پی برد.گاهی این ویار حاملگی به قدری است که زندگی روزانه را مختل می­کند و گاهی هم آن‌قدر خفیف است که به چشم نمی­آید.

بیچاره شوهر مهربان که باید وسط زمستان همه جا را به دنبال آلبالو زیر و رو کند! البته همین تلاش‌هاست که لذت پدر شدن را دوچندان می­کند. در ضمن خانم‌های باردار معمولا دچار نوسانات روحی و گاهی افسردگی می­شوند که همین توجهات همسران‌شان می­تواند به رفع این ناراحتی‌ها کمک کند.

 ممکن است با دانستن این نشانه‌ها و دردسرهای حاملگی با خود بگویید بی‌خیال مادر شدن! اما بهتر است بدانید که این نشانه‌ها در تمام زنان حامله وجود ندارد و اگر هم باشد، شدت آن به یک اندازه نیست. درضمن برای مادر شدن اولین چیزی که لازم است تمرین کنید، صبوری است که با تحمل دوران بارداری- هرچند سخت باشد- تا حدی خواهید توانست به این قابلیت دست پیدا ­کنید.

هر چه دقیق‌تر، بهتر

همه نشانه­هایی که خواندید، به تنهایی روش مطمئنی در پیش‌بینی بارداری شما نیستند اما اگر ترکیبی از چند علامت را در نظر بگیرید، می­توانید با دقت بیشتری بارداری را تشخیص بدهید. البته هر چقدرهم این علامت­ها دقیق باشند، به دقت و قطعیت آزمایش نیستند.

اگر با توجه به این نشانه­ها احتمال دادید که باردار هستید، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش خون یا ادرار و اندازه‌گیری هورمون بتا (HCG) که در زنان باردار ترشح می­شود، از این اتفاق خوش مطمئن شوید.  آگاهی زودهنگام از وجود این مهمان کوچک در رحم، این حسن را دارد که می‌توانید با تغذیه مناسب، مراجعه منظم به پزشک و بررسی رشد و سلامت قلب جنین، شرایط مناسب را برای او فراهم کنید. 

بد نیست بدانید ترشح هورمون فوق (بتا)  از روز هشتم پس از لقاح-یعنی از روز لانه‌گزینی در رحم- شروع می­شود. اما زودترین زمانی که می‌توان آن را در خون مادر اندازه گرفت 9روز بعد از لانه‌گزینی (یعنی 3هفته بعد از شروع آخرین قاعدگی) است. یادتان باشد آزمایش ادرار دیرتر از آزمایش خون جواب می‌دهد؛ یعنی 2هفته بعد از لقاح. با این حساب، اگر 4روز قاعدگی شما به تاخیر افتاد می­توانید آزمایش ادرار بدهید. اما  اگر می‌خواهید  سریع­تر و دقیق‌تر به نتیجه برسید، بهتر است آزمایش خون را انتخاب کنید.

کد خبر 36091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز