شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

موزه معتبر موما (MoMA: موزه هنر مدرن) در نیویورک با ارائه ۷ اثر از هنرمندان ایران و دیگر کشورهای مسلمان به جای آثار هنرمندان غربی واکنشی هنرمندانه به تصمیم اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد.

تابلوی« پدرم و من» اثرحسین زنده‌رودی در موزه نیویورک

به گزارش همشهري از ايران‌آرت، گزارشگر نيويورك‌تايمز از اين اقدام موما به‌عنوان يكي از تأثيرگذارترين واكنش‌هاي اعتراضي به منع ورود شهروندان 7كشور مسلمان به خاك آمريكا ياد كرده و افزوده است: موزه هنر مدرن نیویورک، در بخشی از مجموعه دائمی خود آثار هنرمندان تعدادی از کشورهای مسلمان را بار دیگر به نمایش گذاشت و آنها را جايگزين آثار هنرمندان غربي كرد.

7اثر از هنرمندانی چون ابراهیم الصلاحی نقاش سودانی، زاها حدید معمار نامدار و فقيد عراقي، طلا مدنی ویدئوآرتیست ایرانی مقیم لس‌آنجلس و... در نگارخانه‌هاي طبقه5 موما به جاي آثار پیکاسو، ماتیس، پیکابیا و دیگر هنرمندان غربی نصب شده و کنار هر اثر متنی به اين مضمون قرار گرفته است: این اثر متعلق به هنرمند کشوری است که شهروندانش بر اساس دستور اجرایی رئيس‌جمهور از ورود به آمريكا منع شده‌اند.

جز حدید و الصلاحی، دیگر هنرمندانی که آثارشان در موزه هنر مدرن نیویورک به نمایش درآمده، متولد ایران یا ایرانی‌تبارند: مدنی، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، شیرانا شهبازی و مارکو گریگوریان. علاوه بر اينها، یک تندیس بزرگ آلومینیومی و فولادی اثر سیا ارمجانی، مجسمه‌ساز و معمار آمریکایی متولد ایران هم در راهروی شیشه‌ای مشرف بر باغ به نمايش درآمده است.

مديران موما قصد دارند 4فیلم از آثار هنرمندان مسلمان را به نمایش بگذارند كه Al-Yazerli به كارگرداني قیس الزبیدی، فيلمساز آلمانی متولد عراق محصول 1974 و «ستاره‌ها در روز روشن» اسامه ‌محمد، فیلمساز سوری مقيم پاريس محصول 1988 از آن جمله‌اند. موزه هنر مدرن از مهم‌ترین موزه‌های جهان است که در منطقه منهتن شهر نیویورک قرار دارد. این موزه نوامبر 1929 تأسیس شد و مجموعه آن شامل آثار کم‌نظیري از هنرهای مدرن و معاصر ازجمله آثاری مرتبط با معماری و طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، چاپ سیلک، کتاب‌های مصور، فیلم و رسانه‌های الکترونیکی است.

کد خبر 360969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha