مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

هم‌اکنون ۸.۲میلیون نفر در سال به‌دلیل ابتلا به سرطان در جهان جان خود را از دست می‌دهند، از آن میان ۴میلیون نفر تنها به این دلیل در سنین ۳۰تا ۶۹سالگی می‌میرند که دیر سرطان‌شان را تشخیص می‌دهند.

غربالگری سرطان را جدی بگیرید

 روز جهاني سرطان شايد تلنگري براي همه ما باشد كه تست‌هاي غربالگري را به‌موقع انجام دهيم و نگذاريم بيماري كه درمان آن در بيشتر موارد كاري امكان‌پذير است، به كاري دشوار و طاقت‌فرسا منتهي شود. به روزگاري رسيده‌‌ايم كه خبرهاي مربوط به ابتلا، پيشگيري و درمان سرطان بيشتر از هميشه به گوش مي‌رسد، اصلي‌ترين علت فراواني بسيار سرطان در كشور، قدم گذاشتن بيشتر شهروندان به دوران ميانسالي است. اين دوران، شروع غربالگري‌هاي مختلف سرطان براي زنان و مردان است.

به گفته دكتر ناهيد نفيسي از آنجايي كه هرم سني جمعيت كشور از جواني وارد ميانسالي شده و در اين دوره عموما سرطان‌ها خود را نشان مي‌دهند، ميزان سرطان فراواني بيشتري يافته است. از سوي ديگر عوامل محيطي و سبك زندگي باعث شده تا سرطاني كه در 50سالگي بروز مي‌كرد، در 45سالگي در افراد ظاهر شود. امروزه زنان و مردان با شغل‌هاي پر استرس و سبك زندگي كه بدان اشاره شد زودتر به غربالگري، روش‌هاي تشخيصي و درمان سرطان روي مي‌آورند. كم تحركي، استعمال دخانيات و مواد‌مخدر، مصرف الكل، مصرف نمك و چربي زياد از ديگر عوامل افزايش احتمال بروز سرطان است.

سازمان جهاني بهداشت (WHO) در پيامي براي اين روز اعلام كرد كه هدف اين روز آن است تا طول عمر مبتلايان به بيماري سرطان از طريق تمركز خدمات سلامتي و مراقبتي بر تشخيص درمان سريع‌تر بيماري افزايش يابد.«اتيئن كروگ» كارشناس سرطان و بيماري‌هاي مزمن سازمان جهاني بهداشت گفت: تشخيص زودهنگام سرطان و درمان سريع آن به‌خصوص در سرطان‌هاي پستان و روده به افراد كمك مي‌كند از اين بيماري جان سالم به در برده و هزينه‌هاي درماني كمتري متحمل شوند.

طبق نتايج يك مطالعه جديد، نرخ ابتلا به سرطان در جهان در طول دهه گذشته ۳۳درصد افزايش داشته است. به گفته محققان افزايش موارد ابتلا به سرطان عمدتاً ناشي از پيرشدن جمعيت و رشد جمعيت همراه با تغيير در بروز سرطان در برخي سنين خاص است.

به گفته دكتر كريستينا فيتزموريس از دانشگاه واشنگتن، سرطان پروستات شايع‌ترين نوع سرطان در مردان است (۱.۶ ميليون مورد ابتلا) و سرطان‌هاي ناي، نايژه و ريه علت اصلي مرگ ناشي از سرطان در مردان تلقي مي‌شود. سرطان سينه در بين زنان شايع‌ترين نوع سرطان بوده (۲.۴ميليون مورد) و همچنين علت پيشرو مرگ ناشي از سرطان عنوان شده است. شايع‌ترين سرطان در بين كودكان، لوسمي، نئوپلاسم، غدد لنفاوي غيرهادكين و سرطان‌هاي مغز و سيستم عصبي بوده‌اند.

  • ايران رو به كهنسالي و افزايش نرخ سرطان است

خسارت مالي سرطان در كشور سالانه 10هزار ميليارد تومان است. سالانه 3هزار ميليارد تومان براي درمان و 1200تا 1500ميليارد تومان نيز صرف داروهاي شيمي‌درماني مي‌شود. اين در حالي است كه طرح غربالگري تشخيص زودهنگام سرطان‌هاي دهانه رحم، پستان و روده بزرگ به‌تدريج در سراسر كشور در حال اجراست. اجراي اين طرح ابتدا در روستاها و حاشيه شهرها، سپس شهرهاي كمتر از 50هزار نفر انجام مي‌شود. بدون احتساب سرطان‌هاي پوست، سالانه 92هزار مورد جديد سرطان در كشور مشاهده مي‌شود با اين حال مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام كرده‌اند كه نقطه ضعف اصلي در درمان سرطان، در توسعه جراحي و راديوتراپي‌هاي مناسب است.

غربالگری سرطان را جدی بگیرید

کد خبر 360998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha