یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه گریفیث استرالیا دریافتند افزایش دی اکسید کربن موجب افزایش رشد نوعی جلبک علف مانند در بستر اقیانوس‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش فضای رشد مرجان‌ها، ترشحات سمی این جلبک‌ها مرجان‌ها را نیز می‌کشد.

مرجان‌ها تا سال ۲۱۰۰ می‌میرند

به گزارش ایرنا، این جلبک‌ها مانند هر گیاه دیگری برای رشد خود به دی اکسید کربن و نور نیاز دارند. با افزایش میزان دی اکسید کربن محلول در آب رشد آن‌ها نیز سرعت بیش‌تری می‌یابد. به‌گونه‌ای که به سرعت گسترش می‌یابد و پاک‌سازی این جلبک از کف دریاها امکان‌پذیر نیست.

با توجه به این مزیت رقابتی جلبک در کنار ناکارآمدی روش‌های فعلی برای نابودکردن این گیاه، تنها راه ممکن برای اجتناب از مرگ مرجان‌ها، کاهش میزان دی اکسید کربن است.

این تحقیقات گام بزرگی به سوی درک بهتر نحوه نابودی مرجان‌ها توسط جلبک و پیامدهای ناگوار افزایش دی اکسید کربن بر سلامت صخره‌های مرجانی است.

محققان در تحقیقات قبلی دریافتند که افزایش میزان دی اکسید کربن در جو موجب حل شدن مقادیر زیادی از آن در آب دریاها شده و در نتیجه آب‌ها اسیدی می‌شوند و این تغییر در ترکیبات شیمیایی آب‌ها موجب تغییر رفتار جلبک می‌شود. بر اساس این تحقیقات ادامه رویه فعلی تا سال 2050 میلادی موجب ورود آسیب جدی به زیستگاه‌های مرجانی می‌شود و تا سال 2100 به‌طور کامل این زیستگاه‌ها را از بین می‌برد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

کد خبر 361009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha