یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجرای نوعی مراسم مذهبی باستانی در آفریقای جنوبی باعث شده تا جان پلنگ‌های آفریقایی به خطر بیافتد و این موجودات در معرض انقراض قرار گیرند.

پلنگ

براساس گزارش يورونيوز، در مراسم گردهمايي قوم زولوها در جنوب آفريقا، بيش از 1200 نفر درحاليكه لباسي از جنس پوست پلنگ به تن دارند، رقص‌هاي مذهبي خود را انجام مي‌دهند.

اين افراد از اعضای کلیسای شمبه‌ها هستند، كليسايي كه بيش از يك ميليون نفر عضو دارد و در آن مذهبي تركيبي از باورهاي باستاني زولوها و مسيحيت ترويج داده مي شود. برای تامين لباس‌هاي ويژه گردهمايي زولوها در اين كليسا بايد پلنگ‌های زیادی در این منطقه شکار شوند و همين جمعيت پلنگ‌ها را با كاهش مواجه كرده‌است. به گفته اعضاي اين كليسا، پلنگ نماد قدرت است، چه از نظر قدرت،‌ چه از نظر هوشمندي،‌چه از نظر عملكرد و چه از نظر حكومت بر ديگر حيوانات.

اما نسل پلنگ‌های این منطقه به دلیل رشد سريع جمعيت در حال انقراض است. این حیوان یکی از آسیب پذیرترین حیوانات این منطقه آفریقا به شمار می رود. شمار این پلنگ‌ها به دلیل شکار غیرقانونی کاهش یافته است. گفته می شود سالانه به منظور تامين نياز گردهمايي كليساي شمبه‌ها درحدود 1500 تا 2500 قلاده پلنگ در این منطقه قربانی شکارهای غیرقانونی می شوند و درحال حاضر نزدیک به 15000 قطعه پوست پلنگ میان تجار و مردم منطقه دست به دست می شود.

گروه پانترا كه در زمينه حفاظت از پلنگ‌هاي اين منطقه تلاش دارد اميدوار است بتواند با توسعه دادن به كارزار پوست‌هاي مصنوعي و توزيع اين پوست‌ها در ميان اقوام آفريقايي بتواند جان پلنگ‌هاي بيشتري را نجات دهد. فرد برانژ رئيس اين گروه مي‌گويد تعداد پلنگ‌های كشته شده بسيار زياد است درحالي كه روند تولید نسل آنها به راحتي دیگر حیوانات وحشی نیست. یک پلنگ در بهترین شرایط تنها سه توله تولید می‌کند و تنها یکی از آنها به سلامت بزرگ می شود. نزدیک به 50 درصد از پلنگ‌ها پس از تولد شانس رسیدن به بزرگسالی و تولید به مثل را ندارند.

اين گروه تاكنون بیش از 14 هزار پوست مصنوعی پلنگ به کشیشان شمبه هدیه داده است تا کمتر شاهد شکارهای غیرقانونی این حیوان در این منطقه باشد.

کد خبر 361046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha