یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران که در۲ نوبت صبح و بعد از ظهر و به‌صورت علنی برگزار شد، به مواد قانونی استناد کرد که نشان می‌دهد مسئولیت پلمب مجتمع تجاری پلاسکو برعهده وزارت کار بوده است.

قالیباف

محمدباقر قاليباف همچنين در پايان جلسه 17 بهمن و پس از سخنان اعضاي شورا‌، با يادآوري سخنان رزمنده‌اي در دوران دفاع مقدس خطاب به مردم گفت: امروز هم به مردم مي‌گويم كه شرمنده شما هستم كه نتوانستم جانم را بدهم‌؛ اگر لازم باشد جان و مال وآبرو و هر چيزي را براي خدمت به مردم مي‌دهم و حتما عذرخواهي مي‌كنم، اما دوستان بدانند در مقابل حرف غيركارشناسي، رفتار سياسي و باج‌دادن به دشمنان ضد‌انقلابي كه آن طرف مرز نشسته‌اند و مي‌خواهند اين نظام را تضعيف كنند، تا آخر ايستاده‌ام.

  • خلأ قانوني نداريم

محمدباقر قاليباف صبح ديروز در گزارش خود به اعضاي شوراي شهر و اصحاب رسانه به وظايف حقوقي و قانوني دستگاه‌ها براساس مجموعه قوانين و مقرراتي اشاره كرد كه از سال۱۳۳۴ تاكنون دقيقا وظايف همه نهادها را در حوزه ساختمان، ايمني كارگاه تجاري و توليدي و پاسخگويي در قبال مسئوليت‌هايشان مشخص كرده است. وي درباره مسئوليت وزارت كار براي پلمب مجتمع تجاري پلاسكو گفت:

براساس ماده سوم اصل138 قانون اساسي، گزارش‌هاي سازمان‌ها و واحدهاي آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري‌هاي كشور در مورد كارگاه‌هاي ناايمن شهري بايد به وزارت كار داده شود و اين وزارتخانه مكلف است ايجاد ايمني را در اولويت كاري خود قرار دهد. قاليباف در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر اينكه شهرداري تهران مي‌توانست با استناد به رأي كميسيون ماده100 دستور تخريب ساختمان پلاسكو را بگيرد، گفت: موضوع ماده۱۰۰ تخلف ساختماني است نه ايمني. در ضمن صدور اين حكم برعهده شهرداري نيست بلكه قاضي تصميم مي‌گيرد.

وي همچنين با اشاره به اينكه قانون كسي را كه بايد لاك و مهر كند مشخص كرده است، گفت: براساس ماده۱۰۱ قانون كار جمهوري اسلامي مصوب سال69، گزارش بازرسان كار و كارشناسان بهداشت كار در موارد مربوط به حدود وظايف و اختيارات آنها در حكم ضابطان دادگستري است. همچنين براساس ماده ۱۰۵ قانون كار چنانچه حين بازرسي به تشخيص بازرس كار، احتمال وقوع حادثه ‌يا بروز خطر در كارگاه داده شود، بازرس كاري يا كارشناس بهداشت حرفه‌اي مكلف هستند مراتب را فورا به كارفرما و به رئيس مستقيم خود و دستگاه‌هاي ذيربط گزارش دهند.

شهردار تهران اضافه كرد: وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت، حسب مورد گزارش كارشناسان، از دادسراي عمومي محل و درصورت عدم‌تشكيل از دادگاه عمومي محل تقاضا خواهند كرد كه فورا قرار تعطيل و لاك و مهر تمام يا قسمتي از كارگاه را صادر كند، پس براساس قانون همه‌‌چيز مشخص است و خلأ قانوني هم نداريم. قاليباف با بيان اينكه دادستان بلافاصله بايد نسبت به صدور قرار اقدام كند، گفت: دستور رفع تعطيلي نيز درصورتي صادر خواهد شد كه بازرس كار يا كارشناس بهداشت حرفه‌اي رفع نقص را تأييد كرده باشد.

  • مسئوليت وزير كار روشن است

شهردار تهران در بخش ديگري از اظهارات خود به ماده۸۶ قانون كار، تدوين ضوابط و مقررات ايمني كارگاه‌ها، واحدهاي صنفي، توليدي و تجاري اشاره كرد كه براساس آن فرايند كنترل و نظارت با شوراي‌عالي حفاظت فني است. رياست اين شورا نيز با وزير كار بوده و دبير آن نيز اداره كل بازرسي وزارت كار است.

محمدباقر قاليباف با استناد به ماده۴ همان قانون مصوب سال۶۹، ساختمان پلاسكو را كارگاه دانست و گفت: براساس قانون، كارگاه محلي است كه كارگر به درخواست كارفرما يا نماينده او در آن كار مي‌كند. وي در ادامه افزود: حتي وقتي كه ما براي بيمه عزيزان سراي محله‌ها مي‌خواستيم اقدام كنيم، وزارت كار به ما گفت ابتدا بايد كد كارگاهي بگيريد.

شهردار تهران همچنين به قانون نظام صنفي مصوب سال۱۳۶۵ اشاره كرد و گفت: اين قانون ۴سال زودتر از قانون كار به تصويب رسيده است و در ماده۱۷ اين قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي، نظام صنفي را مكلف به اجراي قوانين ايمني مي‌كند. در بند «ز» ماده۳۷ قانون نظام صنفي نيز مجامع امور صنفي وظيفه دارند نسبت به نظارت بر اجراي مقررات فني، بهداشتي، ايمني، انتظامي، حفاظتي، زيباسازي و... اقدام كنند.

وي افزود: در همين بند تأكيد مي‌شود اگر افراد صنفي در انجام دادن ضوابط انتظامي و نيز در اجراي مقررات بهداشتي، ايمني يا زيباسازي با مخالفت مالك روبه‌رو شوند، مي‌توانند با جلب موافقت امور صنفي و با هزينه خود اقدام مقتضي را به عمل آورند. پس در اينجا نيز قانون پيش‌بيني‌هاي لازم را كرده است.

  • مسئوليت شخصيت حقيقي در رعايت ايمني

قاليباف در سخنان خود از ماده۳۳ قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان نيز سخن گفت و افزود: سازمان نظام مهندسي بر طراحي و اجراي ساختمان‌ها نظارت مي‌كند اما سؤال اينجاست كه پس از دريافت پايان كار از سوي شهرداري تهران چه‌كسي نظارت دائمي و كنترلي بايد بر ساختمان‌ها انجام دهد؟

در پاسخ بايد گفت كه براساس مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان طراحي، محاسبه، اجرا، بهره‌برداري و نگهداري به‌منظور اطمينان از ايمني برعهده شخص حقيقي و حقوقي است كه داراي حق قانوني از طرف مالك براي نگهداري ساختمان است. بازرس هم شخص حقيقي و حقوقي داراي پروانه اشتغال به‌كار از وزارت راه و شهرسازي است كه بايد نتيجه بازرسي را به‌صورت كتبي به مسئول نگهداري ساختمان بدهد. قانون مالك و ذينفع در قانون مدني هم در اين بخش وجود دارد و به صراحت همه اين بحث‌ها در قانون مورد تأكيد قرار گرفته است.

  • پيگيري از سيلاب‌هاي شهري

شهردار تهران در توضيح وظايف محوله قانوني‌اش در قبال شهر به بند14 ماده55 قانون شهرداري‌ها اشاره كرد كه مصوب سال1334 است. قاليباف گفت: دراين قانون 2موضوع سيل و حريق مورد تأكيد قرار گرفته كه اتفاقا در يك دهه اخير در اين حوزه شهرداري تهران اقدامات خوبي را انجام داده است. وي به‌عنوان نمونه از ساخت بيش از چند صد كيلومتر كانال و تونل براي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي سخن گفت و افزود:

روزي در شهر تهران در هر بارندگي بالاي 1800 نقطه آبگرفتگي داشتيم كه الان در بارندگي‌هاي شديد اين نقاط آبگرفتگي به زير 150نقطه رسيده است.رشد 34درصدي بودجه آتش‌نشاني در سال94 و پيشنهاد افزايش بودجه آتش‌نشاني در سال96 به ميزان 15.8درصد درحالي‌كه بودجه شهرداري تهران در كل 3.8درصد رشد داشته است، از ديگر آمارهايي بود كه شهردار تهران به آن‌ اشاره كرد.

شهردار تهران گفت: در ماده 55 رفع خطر از ديوارها و اماكن پرخطر عمومي و خصوصي و همچنين پركردن چاله‌ها و جلوگيري از گذاشتن هر نوع شيء در بالكن‌ها و ايوان‌هاي مشرف به معابر عمومي و جلوگيري از ناودان‌ها و دودكش‌هاي ساختمان‌ها نيز مورد تأكيد قرار گرفته است. اين قانون در سال1334 هر حرفي كه مي‌زند، به‌صورت مشخص تأكيد مي‌كند در معابر عمومي، كوچه‌ها و ديوارها چه شرايطي دارد و حتي ناوداني كه در ساختمان آمده و باعث خرابي، ناامني و يخ‌زدگي شده را اشاره كرده است.

در تبصره گفته شده است در تمام موارد رفع خطر در ماده فوق، شهرداري پس از كسب نظر مأمور فني خود به مالكان و صاحبان اماكن يا صاحبان ادوات ابلاغ مهلت‌دار متناسبي صادر كند. قانون گفته است اگر دستور شهرداري تهران در مهلت معين اجرا نشود، شهرداري راسا اقدام به رفع خطر يا مزاحمت خواهد كرد و هزينه‌هاي مصروف را به اضافه 15درصد دريافت خواهد كرد.

شهردار تهران عصر روز گذشته و پس از سخنان اعضاي شوراي شهركه در جدول زير مي‌خوانيد خطاب به آنها از حضور فعال تمامي نيروهاي سازمان مديريت بحران در جريان حادثه پلاسكو سخن گفت و اينكه كار خودشان را از ابتدا تا انتها در صحنه حادثه انجام دادند. قاليباف در توضيح برخي ابهامات مطرح‌شده درباره تخصص شهردار تهران به‌منظور مديريت بحران گفت:

من حداقل دوره پدافند و بحران را در دانشگاه‌ها در سال 75 در مقطع دكتري تدريس مي‌كردم. جزو نخستين كساني بودم كه قبل از انقلاب در زلزله طبس در سن 17سالگي حضور پيدا كردم، در زلزله رودبار، نخستين گروهي كه به رودبار رسيد بنده با يك تيم حدود 300نفره بود كه بعد از 15كيلومتر پياده‌روي از رستم كلا تا منجيل به رودبار رسيديم. در حادثه بم قبل از طلوع آفتاب نخستين گروهي بوديم كه حضور پيدا كرديم. مگر يك فرد چقدر عمر مي‌خواهد تا در حوزه نظري و تجربي صرف كند.

وي با اشاره به اينكه اطلس آسيب‌پذيري تهران را به شوراي شهر فرستادم، گفت: حتي اطلس زلزله تهران را هم در مديريت بحران تهيه كرديم. وي با انتقاد از برخي اظهارات اعضا درباره اينكه چرا براي دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي 2000ميليارد مي‌گذاريم اما براي آتش‌نشاني نه، گفت:‌ يادمان نرود كه مهم‌ترين چالش شهر آلودگي هواست و همين دوربين‌ها باعث مي‌شود تا آلودگي هوا كم شود.

وي گفت: در دوران دفاع‌مقدس يكي از رزمنده‌ها كه سخت مجروح شده بود در مصاحبه با صداوسيما گفت: من از مردم عذرخواهي مي‌كنم كه چرا زنده هستم. من نيز از روز اول تا الان در هر ميداني كه پاي كار بودم آمده بودم كه جانم را بدهم، امروز هم به مردم مي‌گويم كه شرمنده شما هستم كه نتوانستم جانم را بدهم؛

اگر لازم باشد جان و مال آبرو و هر چيزي را براي خدمت به مردم مي‌دهم و حتما عذرخواهي مي‌كنم، اما دوستان بدانند در مقابل حرف غيركارشناسي، رفتار سياسي و باج‌دادن به دشمنان ضد‌انقلابي كه آن طرف مرز نشسته‌اند و مي‌خواهند اين نظام را تضعيف كنند، در اينجا من تا آخر ايستاده‌ام، چون مي‌خواهم براي اين نظام خون بدهم؛ اين وظيفه من است كه براي اين مردم خون بدهم و فدايي شوم.

نمودار

جدول

جدول

کد خبر 361119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha