حدود ۱۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی با ثبت شکایتی علیه دونالد ترامپ، اعلام کردند دستور او برای ممانعت از ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به خاک آمریکا «ضرر جدی» به آنها وارد کرده است.

اعتراض

شكايت اين شركت‌ها كه نام غول‌هاي بزرگ فناوري ازجمله اپل، گوگل و مايكروسافت هم در ميان آنها ديده مي‌شود در حالي مطرح شده كه دادگاه استيناف آمريكا ضمن رد درخواست دولت اين كشور براي اجراي دوباره فرمان ترامپ، از طرفين خواسته ادله خود را براي بررسي‌هاي بيشتر به دادگاه ارائه كنند. پيش از اين، روز شنبه دادگاه فدرال واشنگتن طي حكمي اجراي فرمان ترامپ را كه اعتراض‌هاي داخلي و خارجي بسياري به‌دنبال داشت، متوقف كرده بود.

شكايت شركت‌هاي تجاري آمريكا در مقر دادگاه استيناف در سانفرانسيسكو به ثبت رسيده و در كنار ديگر شكايت‌هاي مطرح شده از سوي افراد و گروه‌هاي مدني و حقوق بشري عليه فرمان اجرايي رئيس‌جمهور، مبناي تصميم نهايي دادگاه قضات قرار خواهد گرفت. نام توييتر، اينتل، eBay و نت‌فليكس هم در ميان شركت‌هاي شكايت‌كننده از دونالد ترامپ ديده مي‌شود.

استدلال آنها اين است كه فرمان جنجالي ترامپ، به اقتصاد آمريكا ضربه مي‌زند، بنابراين بايد لغو شود. در مقابل، وزارت دادگستري به نمايندگي از دولت، حفاظت آمريكا از تروريسم و حملات تروريستي را مبناي دستور رئيس‌جمهور قرار داده و خواستار اجراي مجدد آن است. اجراي اين فرمان طي هفته گذشته باعث سرگرداني هزاران نفر از اتباع كشورهاي ايران، عراق، سوريه، يمن، سومالي، سودان و ليبي كه ورودشان به خاك آمريكا با محدوديت مواجه شده، بوده است.

بيش از 200نفر نيز پس از ورود به فرودگاه‌هاي آمريكا از سوي نيروهاي امنيتي آمريكا بازداشت شده يا تحت بازجويي قرار گرفته‌اند. در متن شكايت شركت‌هاي بزرگ آمريكايي آمده است:‌ «دستور رئيس‌جمهور با اصول اساسي نظام مهاجرتي آمريكا كه طي 50سال گذشته اعمال مي‌شده، در تناقض است.

اين دستور امكان بهره‌مند شدن از بهترين و با استعدادترين متخصصان را غيرممكن و روند اجراي پروژه‌هاي جاري در شركت‌هاي بزرگ آمريكا را مختل مي‌كند.» اين 100شركت آمريكايي در بيانيه‌اي همچنين به نقش مثبت مهاجران در اقتصاد آمريكا اشاره كرده‌اند. مخالفت با حضور مهاجران در آمريكا و ممانعت از ورود مسلمانان به اين كشور طي 19‌ماه رقابت انتخاباتي، يكي از شعارهاي اصلي ترامپ بوده است.

رئيس‌جمهور جديد آمريكا همچنين همانطور كه وعده داده بود، پس از ورودش به كاخ سفيد در چارچوب يك فرمان اجرايي ديگر دستور داد ديواري به طول 3هزار و 200كيلومتر در مرز ميان آمريكا و مكزيك كشيده شود. طي 10روزي كه از امضاي فرمان ترامپ مبني بر جلوگيري از ورود اتباع كشورهاي مسلمان مي‌گذرد، شركت‌هاي فناوري آمريكا جزو فعال‌ترين مخالفان آن بوده‌اند. گوگل نخستين شركتي بود كه به فرمان ترامپ واكنش نشان داد و فورا بيش از 100نفر از كارمندانش كه در سفر و در ديگر كشورها حضور داشتند را به آمريكا فراخواند تا بتواند از آنها در برابر اين فرمان حمايت كند.

شركت‌هاي بزرگ ديگري ازجمله شركت كافه‌هاي زنجيره‌اي استارباكس، ضمن اعتراض به سياست ترامپ در قبال پناهجويان، متعهد شده ‌است در طول 5سال آينده، 10هزار پناهجو را در شعبه‌هايش در سراسر جهان استخدام كند. در بيانيه شركت‌هاي آمريكايي آمده است كه مهاجران و فرزندان آنها در تاريخ آمريكا بيش از 200شركت بزرگ را پايه‌گذاري كرده‌اند كه سالانه درآمدي حدود 4.2تريليون دلار دارند؛ اپل، AT&T، گوگل، فورد، جنرال الكتريك، مك دونالد و ديزني ازجمله بزرگ‌ترين شركت‌هاي آمريكايي هستند كه از سوي مهاجران پايه‌گذاري شده‌اند.

  • كري و آلبرايت عليه ترامپ

گروهي از چهره‌هاي مطرح حزب دمكرات كه طي دهه‌هاي اخير مسئوليت‌هاي كليدي در دولت آمريكا داشته‌اند از دادگاه استيناف خواسته‌اند همچنان مانع اجراي فرمان ترامپ براي ممانعت از ورود مسلمانان به آمريكا شود. نام جان كري، وزير خارجه در دولت باراك اوباما، مادلين آلبرايت وزير خارجه در كابينه بيل كلينتون، سوزان رايس مشاور امنيت ملي اوباما و لئون پانتا وزير دفاع و رئيس سازمان سيا در دوره اوباما در ميان اين افراد ديده مي‌شود. در بيانيه آنها آمده كه دستور ترامپ، نيروهاي ارتش آمريكا را در معرض خطر قرار مي‌دهد و اقدامات آمريكا در مبارزه با تروريسم را با چالش روبه‌رو مي‌كند.

  • سندرز: ترامپ كلاهبردار است

برني سندرز، سناتور دمكرات آمريكايي، با «كلاهبردار» خواندن دونالد ترامپ، از انتصاب ميلياردرها در كابينه او به‌شدت انتقاد كرد. سندرز كه رقيب هيلاري كلينتون در رقابت‌هاي درون حزبي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بود، ديروز در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان گفت كه ترامپ شعار مخالفت با وال‌استريت سر مي‌داد اما «عملا» به نفع آنها كار مي‌كند. او گفت كه ترامپ در رقابت‌هاي انتخاباتي از مبارزه با فساد در وال‌استريت سخن گفته بود، درحالي‌كه اكنون تعدادي ميلياردر‌ را به‌عنوان اعضاي كابينه انتخاب كرده است. سندرز گفت:‌ «قصد بي‌احترامي ندارم، اما اين ترامپ يك كلاهبردار است.»

  • پيشنهاد نامزد رياست‌جمهوري فرانسه به آمريكايي‌ها

امانوئل ماكرون، وزير پيشين اقتصاد فرانسه و يكي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور به «محققان، دانشمندان و تجار» آمريكا پيشنهاد داده است براي در امان ماندن از اقدامات دونالد ترامپ، به فرانسه نقل مكان كنند و پناهندگي بگيرند. ماكرون طي سخناني در جمع هوادارانش گفت كه كشورش مي‌تواند پذيراي آن دسته از دانشمندان آمريكايي باشد كه روي موضوعاتي از قبيل تغييرات آب و هوايي، آلودگي هوا و انرژي‌هاي نو مشغول به تحقيق و فعاليت هستند اما به‌دليل سياست‌هاي جديد ترامپ، احتمالا پس از اين نتوانند روي پروژه‌هاي علمي خود كار كنند.

کد خبر 361255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha