همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: ایالت هاوایی علیه فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر منع موقت ورود اتباع هفت کشور مسلمان و تعلیق مهاجرت به خاک آمریکا، اقامه دعوی کرد.

سی ان ان: ایالت هاوایی علیه رئیس جمهوری آمریکا اقامه دعوی کرد

سی ان ان روز سه شنبه گزارش داد: این اقامه دعوی توسط 'داگلاس چین' (Douglas Chin) دادستان کل ایالت هاوایی آمریکا علیه دولت ترامپ صورت گرفت.

سی ان ان گزارش داد: دادستان کل ایالت هاوایی فرمان اجرایی منع مهاجرتی به آمریکا را مغایر با قانون اساسی این کشور دانست.

بنابراین گزارش، دادستان کل هاوایی دراین باره به سی ان ان گفت: اکنون شاهد چرخش به سوی آمریکایی متفاوت هستیم، که هیچ یک از ما نسبت به آن احساس خوشایندی نداریم.

داگلاس چین که والدین وی خود از مهاجران به آمریکا به شمارمی روند به سی ان ان گفت: این فرمان از نظر من نقض قانون اساسی است و به نمایندگی از مردم ایالت خود باید کاری صورت می گرفت و صدای خود را (در اعتراض به آن) بلند می کردیم.

بنابراین گزارش دادستان کل ایالت هاوایی در مورخ چهارم فوریه برابر با 16 بهمن ماه در اعتراض به فرمان ضد مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا و ارائه دادخواست علیه این فرمان گفته بود: ما تنها به یک دلیل ساده این کار را انجام دادیم، هرفردی در آمریکا، ازجمله شخص رئیس جمهوری، باید مطیع قوانین و قانون اساسی باشد، فرمان اجرایی که جمعه گذشته (15بهمن ماه) توسط رئیس جمهوری صادر شد خانواده های ایالت هاوایی راازهم جدا کرد، ساکنان هاوایی را از سفر کردن منع ساخت و بر صنعت گردشگری این ایالت لطمه وارد کرد.

وی در ادامه گفته بود: این فرمان مبتنی بر(باورهای) مذهبی در هاوایی صادر شده و ناقض قانون اساسی آمریکا است.

دادستان کل ایالت هاوایی درمصاحبه امروز خود با سی ان ان گفت: فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا علیه، اصل، ملیت، و مذهب بود و در واقع برافراشتن پرچم قرمز است.

دادستان کال ایالت هاوایی همچنین دراین مصاحبه توییت رئیس جمهوری آمریکا که در آن حکم تعلیق فرمان اجرایی خود از سوی قاضی فدرال ایالت واشنگتن را مورد عتاب قرارداده و'جیمز روبارت' را 'به اصطلاح قاضی' خوانده است، درشت گویی ترامپ توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، حکم تعلیق موقت فرمان اجرایی ممنوعیت مهاجرتی دونالد ترامپ جمعه گذشته برابر با 15 بهمن ماه توسط جیمز روبارت قاضی فدرال سیاتل در ایالت واشنگتن صادر شد که توسط جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این مقام منصوب شده است.

این قاضی فدرال سیاتل گفت: موانع سفر اتباع این کشورها بصورت مستقیم برداشته می شود.

ترامپ چهارم فوریه(16 بهمن) در واکنش به تعلیق فرمان اجرایی خود توسط این قاضی فدرال در حساب کاربری توییترش نوشت:«نظر این به اصطلاح قاضی که اساسا اجرای قانون رااز کشور گرفت، مضحک است و بازگردانده خواهد شد.»

رئیس جمهوری آمریکا هشتم بهمن ماه فرمانی اجرایی را به امضا رساند که به موجب آن از ورود شهروندان هفت کشور عمده مسلمان جهان به خاک این کشور به مدت 90 روز جلوگیری می شود و ورود افراد با روادید پناهجوی نیز به مدت چهار ماه به حالت تعلیق در آمد.

این فرمان اعتراضات زیادی را در داخل آمریکا و حتی سایر کشورها برانگیخت و تعدادی از رهبران جهان آن را مغایر با کنوانسیون های بین المللی دانستند.

قراراست دادگاه تجدید نظر آمریکا روز سه شنبه درباره حمایت و یا رد فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا نظر دهد.

این دادگاه پیشتر و در روز یکشنبه گذشته با فوریت ابقای فرمان اجرایی منع مهاجرتی دونالد ترامپ مخالفت کرده بود.

کد خبر 361362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha