چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

پــس از بـازنـگـری دستورالعمل مربوط به فعالیت لیزینگ‌ها، با موافقت شورای پول و اعتبار، مجوز ورود لیزینگ‌ها به تأمین مالی مسکن صادر شد.

مسکن

آنطور كه حميد ابدالي، رئيس هيأت مديره انجمن ليزينگ، در نشست خبري اين انجمن مي‌گويد، اين مجوز از نقاط قوت دستورالعمل بازنگري شده است هرچند اين مجوز محدود به ليزينگ‌هاي غيربانكي بوده و بانكي‌ها از اين كار منع شده‌اند كه خود مي‌تواند در تأمين مالي معضلاتي ايجاد كند.

به گفته ابدالي هم‌اكنون دستورالعمل ليزينگ مسكن قابل اجراست و مي‌توانند در مورد آن اقدام كنند.بر اين ‌اساس، ليزينگ‌ها مي‌توانند تا سقف ٧٠درصد از قيمت كارشناسي‌شده مسكن را تسهيلات با سود ٢١درصد و دوره بازپرداخت 5‌ساله ارائه دهند. البته محمدهادي موقعي، دبيركل انجمن ليزينگ مي‌گويد:

نبايد اين انتظار بين مردم ايجاد شود كه مي‌توانند بلافاصله به ليزينگ‌ها مراجعه و از تسهيلات مسكن برخوردار شوند، چراكه در اين مورد هنوز مشكلاتي وجود دارد كه لاينحل باقي‌مانده است. به‌گفته او، متقاضيان مسكن انتظار دارند تسهيلاتي با نرخ سود پايين و دوره بازپرداخت طولاني دريافت كنند اما هم‌اكنون هيچ‌كدام از اين شرايط براي ليزينگ‌ها فراهم نيست.

موقعي معتقد است: ليزينگ‌ها به جاي تأمين مالي مسكن، بر ارائه خدمات مالي تمركز كنند، به‌گونه‌اي كه مالكان و انبوه‌سازان بتوانند با انجمن ليزينگ وارد مذاكره شده و در مورد ميزان تسهيلات و نوع آن در قالب ليزينگ مسكن به توافق برسند. دبيركل انجمن ليزينگ همچنين با اشاره به اينكه انتظارات در حوزه مسكن براي تأمين مالي مسكن اجتماعي خانه اولي‌ها و مسكن‌هاي لوكس است، اظهار مي‌كند: نبايد شعارهاي غيرعملي درباره ليزينگ مسكن بدهيم؛ ليزينگ‌ها فعلا با توجه به شرايطي كه وجود دارد نمي‌توانند در اين حوزه‌ها ورود كنند اما در مورد تسهيلات تكميلي ظرفيت موفقي وجود دارد.

  • ليزينگ‌ها محدود شدند

مجوز اخذ پيش‌دريافت يكي از نقاط قوت دستورالعمل جديد براي ليزينگ‌هاست كه عاملي براي افزايش توان مالي آنها خواهد بود و از سوي ديگر مدت اخذ مجوز ليزينگ‌ها و افزايش آن نيز مورد توجه قرار گرفته است اما بنا بر توضيحات ارائه شده، اين دستورالعمل نقاط ضعفي نيز دارد كه مي‌تواند نقاط قوت آن را تحت‌الشعاع قرار داده و به اعتقاد مديران انجمن ليزينگ، در مجموع موجب به عقب رانده شدن صنعت ليزينگ و كاهش رقابت خواهد شد.

به گزارش ايسنا، طبق اين آيين‌نامه تسهيلات اعطايي حداكثر معادل 5درصد حقوق صاحبان سهام خواهد بود كه اين موضوع موجب ايجاد اختلال در فعاليت ليزينگ‌ها و محدوديت آنها خواهد شد به‌گونه‌اي كه نمي‌توانند در امور ديگري مانند ليزينگ هواپيما يا بخش‌هاي مهم‌تر و بزرگ‌تر ورود پيدا كنند و نقش مؤثري داشته باشند.

همچنين اجازه فعاليت به همه واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب با محور فعاليت ليزينگ‌ و تسهيلات‌دهي در قالب كالاها موجب ايجاد هرج و مرج در فعاليت آنها خواهد شد. عدم‌گنجاندن ليزينگ‌هاي عملياتي در دستورالعمل جديد نيز ديگر نقطه ضعف آن به‌شمار مي‌رود درحالي‌كه ليزينگ‌ها مي‌توانند از دو طريق قرارداد اجاره به شرط تمليك و فروش اقساطي فعاليت كنند.

معوقات ليزينگ‌ها و ماليات بر ارزش افزوده هم يكي از نقدها به اين دستورالعمل بود. انجمن ليزينگ معتقد است با وجود رايزني‌هايي كه در اين سال‌ها انجام شده همچنان ماليات بر ارزش افزوده در صنعت ليزينگ اخذ مي‌شود. درحالي‌كه قرار بود ليزينگ‌ها با عنوان مؤسسه مالي شناسايي شوند كه در اين حالت مانند بانك‌ها از ماليات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد اما تاكنون سازمان امور مالياتي درباره‌ اين موضوع موافقتي نكرده است. همچنين معوق شدن بخشي از منابع ليزينگ‌ها و نبود سازوكار مناسب و ابزار قانوني براي دريافت اين معوقات هم از گلايه‌هاي انجمن ليزينگ در رابطه با دستورالعمل موجود است.

کد خبر 361406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha