پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۶ گویای آن است که استفاده ایرانیان از ICT در بخش‌های مختلف به گونه‌ای بوده که ایران با عدد ۳.۳ در رتبه شانزدهم زیرشاخص استفاده قرار دارد که نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییری نداشته است.

اینترنت

به گزارش ايسنا، آمارهای رسمی در بخش ICT بخش‌ها و جنبه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد که از این میان یکی از زیرشاخص‌ها مربوط به بحث استفاده کشورها از ICT می‌شود.

برای احصای رتبه کشورهای مختلف در این حوزه تلاش‌های سه گروه اصلی اشخاص، مؤسسات و دولت‌ها را به‌منظور افزایش ظرفیتشان برای استفاده از ICT اندازه‌گیری می‌کنند.

همچنین میزان بهره‌برداری آن‌ها از ICT در فعالیت‌های روزانه در ارتباط با دیگر گروه‌ها مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. به طور کلی نیز شاخص استفاده شامل سه رکن به شرح ذیل است:

در رکن استفاده شخصی؛ انتشار و نفوذ ICT در افراد را با شاخص‌هایی  نظیر تعداد مشترکین تلفن همراه، تعداد اشخاصی که از اینترنت استفاده می‌کنند، خانوارهای دارای کامپیوتر شخصی، خانوارهای با دسترسی به اینترنت، مشترکین باند پهن موبایل و ثابت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارزیابی می‌شود.

در رکن استفاده کسب‌وکارها؛ اندازه‌گیری استفاده از اینترنت در کسب‌وکارها مورد بررسی قرار گرفته و همچنین ظرفیت جذب تکنولوژی توسط بنگاه‌ها، ظرفیت آن‌ها  برای ابداع و تولید تکنولوژی‌های نوین و میزان آموزش کارکنان  ارزیابی می‌شود.

رکن استفاده دولت نیز دیدگاه‌هایی که دولت‌ها برای اجرای سیاست‌های ICT در جهت ارتقاء رقابت و رفاه شهروندانشان ترسیم کرده‌اند و همچنین تلاش‌هایی که دولت‌ها برای توسعه ICT و ارائه خدمات دولتی آنلاین می‌کنند را ارزیابی می‌کند.

در این میان در سال ۲۰۱۶ در زیر شاخص استفاده از اینترنت بعد از امارات متحده عربی با عدد ۶۴.۵، کشورهای  قطر، رژیم صهیونیستی، بحرین و عربستان سعودی به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم قرار دارند. ایران با عدد ۳.۳ در رتبه شانزدهم این زیر شاخص قرار دارد  که نسبت به سال ۲۰۱۵  تغییری  نداشته و پاکستان در رتبه آخر کشورهای منطقه است.  

در این زمینه ایران در حالی رتبه ۱۶ منطقه را به خود اختصاص داده که پس از کشورهای امارات متحده عربی، رژیم صهیونیستی، قطر، بحرین، عربستان سعودی، عمان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، کویت، اردن، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، لبنان و مصر قرار دارد.

البته از منظر استفاده شخصی رتبه ایران ۱۷، استفاده کسب و کارها ۱۸ و استفاده دولت ۱۵ اعلام شده است.

کد خبر 361481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha