همشهری آنلاین: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست ولی عضویت در اتحادیه اروپا را به هر قیمتی نمی‌پذیریم و این یک خواسته و تصمیم استراتژیک برای ماست.

چاووش اوغلو: ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را به هر قیمت نمی پذیرد

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه‌های خبری ترکیه، وی شامگاه روز پنجشنبه در کنفرانس مؤسسه سلطنتی رئال الکائو در مادرید اسپانیا گفت: خواست ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا به معنای پذیرفتن هر امر دیکته شده‌ای نیست.

وی افزود: مطالبه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا یک خواست شخصی نیست و ما خواهان عضویت دائمی در این اتحادیه هستیم ولی اگر اتحادیه اروپا این امر را نمی خواهد، به صورت آشکار و صادقانه اعلام کند.

وی با اشاره به تغییر نیافتن موضع ترکیه در الحاق به اتحادیه اروپا بیان کرد: در اروپا برخی ها ارزش های مشترک انسانی را رد کرده و خواستار حصارکشی میان فرهنگ ها و ادیان هستند که این باور، اروپا را به قاره ای بیمار تبدیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما خواهان اروپایی هستیم که از زندگی مسالمت آمیز حمایت کرده و به تفاوت ها احترام بگذارد.

وی اضافه کرد: به رغم انتقادات، اروپا همچنان باثبات و دموکراتیک است و هر دو طرف ترکیه و اتحادیه اروپا باید سیاست های خود را بازنگری کرده و برای رفع مشکلات تلاش کنند.
چاووش اوغلو در ادامه مذاکرات صلح قبرس را فرصتی کم نظیر عنوان کرد و گفت: هنوز نمی توان این مذاکرات را ناموفق دانست چرا که ادامه تلاش کارشناسان به طور دوجانبه با اهمیت است و ما همچنان بر نتیجه بخش بودن آن امیدواریم.

وی اضافه کرد: تدابیر اتخاذ شده پس از کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه در کشورهای اروپایی تحریف می شود چرا که ترکیه کشور آزادی است و تمام انتخابات در ترکیه شفاف، دموکراتیک و عادلانه برگزار شده و این امر را شورای اروپا نیز تایید کرده است.

کد خبر 361608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha