شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: دهه فجر تمام شد، اما خاطره‌ها و تاریخ انقلاب همچنان جاری است.

انقلاب اسلامی ایران

به تعبیری، شاید حالا که جشن‌های این دهه را به اتمام رسانده‌ایم، فرصت بهتری باشد که بنشینیم و بر پایه کتاب‌های معتبر، تاریخ انقلاب را بخوانیم و درس بیاموزیم.

 اين كتاب‌ها، براي ما كه احتمالا فقط خاطرات انقلاب را شنيده‌ايم و سؤال‌‌هايي در مورد انقلاب برايمان پيش آمده است، پاسخ‌هاي فراوان و مستدلي دارد؛ اينكه جرقه‌ انقلاب كي زده شد و چه اتفاقاتي طي اين مسير افتاد تا انقلاب به ثمر رسيد؟ يا پس از اينكه مردم حرفشان را به كرسي نشاندند و مملكت را سپردند دست كسي كه دوستش داشتند، چه اتفاقي افتاد؟ ايران قبل و بعد از انقلاب چه تفاوتي با هم داشت و صدها سؤال ديگر.

  • خاطرات عزت شاهي

اين كتاب مجموعه‌‌اي از خاطرات مستند عزت‌الله مطهري معروف به عزت شاهي ا‌ست كه توانسته شكنجه‌هاي ساواك را تاب بياورد و از اين شكنجه‌ها جاني نه چندان سالم اما زنده به‌در ببرد. كتاب روايت او از زندان اوين و شكنجه‌هاي ساواك و مجاهدين خلق و مبارزات ايدئولوژيك به ضميمه اسناد و عكس است. اين خاطرات مستند از دقت و جامعيت بالايي برخوردار است و با شيوه تاريخي نوشته شده و پي‌نوشت‌هاي دقيقي ارائه داده كه مزيت بالايي براي كتاب به‌حساب مي‌آيد. «خاطرات‌ عزت‌شاهي» را انتشارات سوره مهر در 866 صفحه به چاپ رسانده و قيمت پشت جلد آن 32هزار و 900تومان است.

  • خاطرات مرضيه حديدچي (دباغ)

مرضيه حديدچي (دباغ) ازجمله زنان مبارز در سال‌هاي منجر به پيروزي انقلاب است كه فعاليت‌ها و حركت‌‌هاي سياسي خود را از سال1346 آغاز كرد و اين مبارزات را تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داد. او پس از پيروزي انقلاب هم فرمانده سپاه همدان، مسئول بسيج خواهران و نماينده مجلس شوراي اسلامي بود. اين كتاب با دست‌نوشته‌‌اي از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پيش گفتار در 5فصل با عناوين «سريان»، «هجرت»، «امواج»، «سياحت شرق» و «پيوست‌ها» تنظيم شده است. اين كتاب در 342صفحه چاپ شده و با قيمت 17هزار تومان به فروش مي‌رسد.

  • دايره‌المعارف انقلاب اسلامي ويژه نوجوانان

جلد اول دايره‌المعارف انقلاب اسلامي در سال۱۳۸۴ منتشر شده كه شامل 260مقاله از حرف الف تا ث است. در اين جلد مقاله‌هايي از آبادان تا بانو خديجه ثقفي همسر امام‌خميني(ره) مي‌خوانيد. جلد دوم شامل حرف ج تا حرف ش مي‌شود و دربردارنده 252 مقاله است. جلد سوم هم چند وقتي است كه منتشر شده و شامل حرف ص تا حرف ي است و به موضوعاتي مثل دفاع 8 ساله مردم ايران (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷) و برخي مفاخر فرهنگي و حوادث مهم تاريخي و موضوع‌هايي از جهان اسلام، به‌ويژه تاريخ تشيع پرداخته است. ناشر كتاب، انتشارات سوره مهر است. جلد اول در 290صفحه و قيمت 13هزار و 900، جلد دوم 405صفحه و قيمت 34هزار تومان و جلد سوم در 505صفحه و با قيمت 70هزار تومان به فروش مي‌رسد، اما اگر مي‌خواهيد دوره 3 جلدي را با هم بخريد مي‌توانيد اين كتاب را در يك پكيج و با قيمت 117هزار و 900تومان تهيه كنيد.

  • کتاب خاطرات حجت‌الاسلام حسنی، امام‌جمعه ارومیه

حجت‌الاسلام حسنی را می‌توان یکی از چهره‌های تأثیرگذار در رویدادهای انقلاب بخش شمال غرب کشور و مجموعه خاطرات او از انقلاب اسلامی را روایت تاریخ شفاهی روزهای پرشور قم و شهرهای شمال غرب کشور دانست. شجاعت مرحوم حسنی، امام جمعه شهر ارومیه در همه دوره‌های زندگی‌اش زبان‌زد بوده و این موضوع را می‌توان در خاطراتش هم جست‌وجو کرد. خودش در یکی از خاطرات مربوط به دوران پیش از انقلاب اسلامی می‌گوید: «ما را به شهربانی بردند، سرهنگی گفت که این شخص مخالف اعلیحضرت است. من گفتم: با شخص خاصي بد نیستم با اعمال خلاف شرع مخالفم. یک مرتبه یکی از پاسبان‌هاي شهربانی اسلحه‌اش را کشید و لوله آن را بیخ گوشم قرار دارد. همه جا سکوت بود. بدون اینکه خودم را ببازم لبخندی زدم و گفتم: من نصفم کردستانی است چون بزرگ شده کردستان هستم و با برادران کرد ارتباط دارم، نصف دیگرم آذربایجانی است چون تبار و زبانم آذری است. در کردستان معمول است كه می‌گویند: مرد نباید اسلحه بکشد. اگر کشید باید بزند و اگر نزد از زن کمتر است. می‌دانستم جرأت ندارد و می‌خواهد مرا بترساند. او با آن غرور و تکبرش، آتش گرفت. یکی دیگر بلند شد و سیلی محکمی به گوش من زد».

  • از دانشگاه تهران تا شكنجه‌گاه ساواك

كتاب «از دانشگاه تهران تا شكنجه‌گاه ساواك»، حاصل گفت‌وگويي طولاني با جلال رفيع است كه بيشتر حول محور زندان كميته مشترك و خاطرات تلخ و شيرين آن مي‌گذرد.‌ كتاب توسط متولي فعلي زندان (موزه عبرت ايران) تدوين و منتشر شده است. چيزي كه اين كتاب را خواندني كرده زبان طنز و شيرين جلال رفيع است. اين كتاب را موزه عبرت ايران در 264صفحه و با قيمت 2هزار و 200تومان منتشر كرده است.

  • انقلاب اسلامي و وضع كنوني عالم

اين كتاب براي نخستين بار در سال1361 چاپ شده و در 8 فصل روشنفكري و روشنفكران، عقل سياسي، رهبري در مشروطيت و انقلاب اسلامي‎، فلسفه و انقلاب، انقلاب اسلامي و برخي مسائل جهاني، امپرياليسم (استكبار دوره جديد) و انقلاب اسلامي است. البته اگر به دليل چاپ قديمي اين كتاب آن را پيدا نكرديد سراغ بقيه كتاب‌‌هاي دكتر داوري هم كه برويد خوراك فكري مناسبي براي تأمل در نسبت ما و دنياي مدرن در اختيارتان قرار مي‌گيرد هر چند كتاب‌هاي دكتر داوري معمولا ديرفهم هستند.

  • كتابي براي آشنايي كودكان با انقلاب

در كتاب «دانستني‌هاي انقلاب اسلامي براي كودكان» بچه‌ها با شخصيت‌هاي انقلابي، حوادث و مفاهيم انقلاب اسلامي آشنا مي‌شوند. اين كتاب با هدف آشنايي با شخصيت‌ها، حوادث و مفاهيم انقلاب اسلامي براي گروه‌هاي سني «ج» و «د» منتشر شده است. كتاب را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان چاپ كرده و با قيمت 6هزار و 300تومان به فروش مي‌رسد.

  • رمان‌خوان‌ها بشتابيد

خيلي‌ها حوصله خواندن كتاب‌هاي تاريخي را ندارند و ترجيح مي‌دهند تاريخ را در قالب يك رمان خوب بخوانند. اينجا چند نمونه خوب براي شما آورده‌ايم.

مفتون و فيروزه: رماني دوجلدي است و داستان آن در حال‌وهواي سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در شهر مشهد مي‌‌گذرد و براي نخستين بار در قالب يك درام بلند به شرح داستاني فعاليت‌هاي گروه‌هاي فعال هنري در شهر مشهد مي‌پردازد كه فعاليت آنها مورد تأييد مقام معظم رهبري نيز بوده است. در اين رمان و براي نخستين‌بار كاراكتر مقام معظم رهبري به‌عنوان يك شخصيت داستاني و براساس استنادات تاريخي، حضوري ويژه و قابل‌توجه دارد. اين كتاب را سعيد تشكري نوشته و انتشارات نيستان چاپ كرده است. قيمت يك دوره 2‌جلدي 60هزار تومان است.

اسماعيل: شرح مبارزات يك جوان و شيفتگي او نسبت به انسانيت، آزادگي و اسلام در داستان «اسماعيل» آمده است. اسماعيل جواني است كه تحولي را درون خود احساس مي‌كند. اين تحول در بستر انقلاب اسلامي شكل مي‌گيرد. علاقه او به نهضت و تلاش‌هايش براي پاگرفتن انقلاب تا زمان پيروزي در اين كتاب به تصوير كشيده شده است. رمان اسماعيل توسط امير‌حسين فردي نوشته شده است. انتشارات سوره مهر اين كتاب را در 300صفحه به چاپ رسانده و براي خريد اين كتاب بايد 6هزار و 900تومان پرداخت كنيد.

برج قحطي: اين رمان كه روايتگر فضاي بومي شهر يزد است خرده روايت‌هايي از عصر قاجار تا سال‌هاي منتهي به انقلاب اسلامي را براي خواننده بازگو مي‌كند. در «برج قحطي» با سرمايه‌داران و افراد صاحب نفوذ يزد به بهانه‌هاي مختلفي آشنا مي‌شويد و خيانت‌هايي كه در حق رعيت شده است را بيشتر درك خواهيد كرد. اين كتاب به نويسندگي هادي حكيميان و نشر شهرستان ادب منتشر شده است. اين كتاب 437 صفحه‌اي 22هزار تومان قيمت دارد.

کد خبر 361644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha