همشهری آنلاین: نخستین بررسی جامعی که درباره جیرجیرک‌ها و ملخ‌های اروپا انجام شده نشان می‌دهد بیش از یک چهارم گونه‌های این حشرات در خطر انقراض قرار گرفته‌اند. این ارزیابی را بیش از ۱۵۰ محقق طی ۲ سال انجام داده‌اند.

احتمال انقراض جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها در اروپا

به گزارش ایرنا، به گفته اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت، این حشرات که به گروه "راست‌بالان" تعلق دارند بیش از دیگر انواعی که تحت بررسی قرار گرفتند در معرض خطر قرار دارند.

در اروپا حدود هزار گونه ملخ و جیرجیرک وجود دارد. در گزارش اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت آمده اگر حالا اقدام نکنیم شنیدن صدای جیرجیرک دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

راست‌بالان از جمله جیرجیرک، جیرجیرک شاخک دراز و ملخ در علف‌زارها زندگی می‌کنند و منبع غذایی مهمی برای پرندگان و خزندگان هستند و از بین رفتن آنها تمام زنجیره غذایی و زیست‌بوم (اکوسیستم) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این محیط زیست این حشرات هم به دلیل گسترش صنعت گردشگری و کشاورزی بی‌رویه در معرض نابودی است.

برخی گونه‌ها نیز به خصوص در یونان و جزایر قناری به دلیل آتش‌سوزی زیستگاه خود را از دست داده و جمعیتشان رو به انقراض رفته است.

ژان کریستف معاون اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت می‌گوید: برای نجات این حشرات از خطر انقراض باید از زیستگاه‌های آنها بیش‌تر مراقبت و محافظت شود. این کار باید با مدیریت پایدار علف‌زارها و مثلا با استفاده از روش‌های کشاورزی سنتی انجام شود.

اکسل هاچ‌کرچ رییس کمیته حفظ بی‌مهرگان اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت به بی‌بی‌سی گفت: اگر ملخ و دیگر راست بالان مثل جیرجیرک و جیرجیرک شاخک دراز از بین بروند، تنوع زیستی از بین می‌رود. این حشرات معیارهای خوبی برای ارزیابی تنوع زیستی در زیست‌بوم‌های باز هستند.

دانشمندان بیش از همه نگران گونه‌هایی هستند که فقط در محدوده خاصی زندگی می‌کنند مثل ملخ جلگه کرائو که فقط در منطقه کوچکی در جنوب فرانسه به نام جلگه کرائو زندگی می‌کند.

اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت نتیجه بررسی خود را نگران‌کننده خوانده و خواستار اجرای برنامه‌هایش در سراسر اروپا شده تا اطلاعات مربوط به جمعیت این حشرات به طور مرتب گردآوری و ارزیابی شود.

کد خبر 361694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha