همشهری آنلاین: با وجود شنیده شدن صدای پراکنده گلوله‌ها در آن سوی پل الجمهوری و سنک در بخش شرقی رودخانه دجله در اطراف میدان التحریر (محل برگزاری تظاهرات) اما منابع امنیتی محافظ در بخش غربی رودخانه دجله گفتند که شدت تظاهرات فروکش کرده و تظاهرکنندگان متفرق شده‌اند.

فروکش کردن تظاهرات و صداهای پراکنده گلوله ها در بغداد

به گزارش ايرنا، این منابع امنیتی عراقی که اقدام به تشکیل لایه های امنیتی در بخش غربی رودخانه دجله برای ممانعت از رسیدن تظاهرکنندگان به منطقه امنیتی سبز کرده اند، گفتند که نیروهای امنیتی عراق موفق به متفرق کردن تظاهرکنندگان شده اند.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی با استفاده از گازهای اشک آور تظاهرکنندگان را از میدان التحریر در مرکز بغداد متفرق کرده و تظاهرکنندگان ناچار به عقب نشینی شده اند.

با وجود این ، صداهای پراکنده گلوله ها و شلیک گازهای اشک آور همچنان در آن سوی رودخانه دجله به گوش می رسد اما نسبت به ساعات اولیه شروع هجوم تظاهرکنندگان به پل های الجمهوری و السنک، صدای این شلیک ها کمتر شنیده می شود.

نیروهای محافظ در منطقه 'کراده مریم' در جوار منطقه امنیتی سبز گفتند که هنوز برخی تظاهرکنندگان تلاش دارند از دیگر پل های موجود بر رودخانه دجله به ویژه پل سنک و الاحرار خود را به منطقه امنیتی سبز برسانند اما نیروهای امنیتی به آنها اجازه عبور نمی دهند.

  • مقتدا صدر تهدید کرد: پاسخ بعدی ما سخت تر خواهد بود

از سوي ديگر مقتدا صدر رهبر جریان صدر روز شنبه در واکنش به ممانعت نیروهای امنیتی عراق از ورود تظاهرکنندگان به اطراف منطقه امنیتی سبز در بخش غربی رودخانه دجله تهدید کرد، که پاسخ بعدی او سخت تر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مقتدا صدر در بیانیه ای کوتاه از تظاهرکنندگان خواسته است که از محل برگزاری تظاهرات، 'عقب نشینی تاکتیکی' کنند و گفت: 'پاسخ بعدی ما سخت تر خواهد بود.'

وی همچنین 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق را در قبال حمله به تظاهرکنندگان و تبعات بعدی آن مسئول دانسته است.

این درحالیست که گزارش های برخی رسانه های عراقی حاکیست که در تظاهرات امروز دستکم دو نفر که یکی از آنها خبرنگار است کشته شده و همچنین یک نیروی پلیس به قتل رسیده و هفت تن از نیروهای امنیتی نیز مجروح شده اند.

  • العبادی خواستار پایبندی تظاهرکنندگان به قانون و نظم عمومی شد

 نخست وزیر عراق نيز روز شنبه در بیانیه ای از تظاهرکنندگان خواست به قانون و نظم عمومی پایبند باشند و همزمان، تظاهرات مسالمت آمیز را حق قانونی مردم دانست.

به گزارش ایرنا، در بیانیه دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق، از قول وی آمده است: دولت خود را مسئول حمایت از تظاهرکنندگان و در همان حال مسئول حفاظت از اموال عمومی و خصوصی می داند.

وی همچنین خواستار پایبندی و التزام تظاهرکنندگان به قانون و نظم عمومی، درشرایطی که نیروهای عراقی در حال آزادسازی اراضی اشغالی کشور توسط داعش هستند، شده است.

تلاش یک گروه از تظاهرکنندگان برای عبور از پل جمهوری و رسیدن به دروازه سبز امنیتی در روز شنبه با مقاومت نیروهای امنیتی روبه رو شد.

در نتیجه فشار تظاهرکنندگان برای برچیدن موانع و مقاومت نیروهای امنیتی و درگیری های رخ داده، تعدادی از تظاهرکنندگان به علت استنشاق گاز اشک آور صدمه دیدند.

با این حال پلیس عراق اعلام کرد که یکی از نیروهایش بر اثر تیراندازی های صورت گرفته کشته و تعدادی نیز زخمی شده اند. هنوز عامل تیراندازی به سوی نیروهای پلیس اعلام نشده است.

این تجمع ساعاتی پیش و به دنبال درخواست مقتدا صدر از هوادارانش برای ترک منطقه ،خاتمه یافت.

این تظاهرات به دعوت مقتدا صدر برپا شد و هدف آن انحلال کمیسیون عالی انتخابات اعلام شده بود.

  • رییس پارلمان عراق: کمیسیون انتخابات به مجلس فراخوانده می شود

در همين حال در واکنش به تظاهرات روز شنبه هواداران صدر علیه کمیسیون عالی مستقل انتخابات، رییس پارلمان عراق گفت که به زودی رییس کمیسیون عالی مستقل انتخابات به مجلس فراخوانده می شود.

به گزارش ایرنا، 'سلیم الجبوری' در اظهار نظری که تلویزیون 'الاتجاه' عراق آن را منتشر کرد، گفت که به زودی رییس کمیسیون عالی مستقل انتخابات به پارلمان فراخوانده می شود.

وی خاطر نشان کرد که پارلمان عراق در چارچوب قانون اساسی به همه مطالبات مشروع تظاهرکنندگان رسیدگی می کند.

مقتدا صدر و جریان سیاسی منتسب به وی موسوم به جریان صدر، خواستار انحلال کمیسیون عالی مستقل انتخابات و تغییر قانون انتخابات که در 2013 به تصویب پارلمان عراق رسید، شده اند.

صدر کمیسیون مستقل انتخابات را به جانبداری سیاسی و فساد متهم کرده است و بر همین اساس امروز هواداران خود را به تظاهرات در میدان التحریر در مرکز بغداد کشاند که این تظاهرات به آشوب تبدیل شد.

نیروهای امنیتی عراق توانستند آشوب های ایجاد شده را مهار کرده و در حال حاضر آرامش به مرکز بغداد بازگشته و تظاهرکنندگان، میدان التحریر را ترک کرده اند.

کد خبر 361734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha