شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

قبل از آنکه دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شود خیلی‌ها تصور می‌کردند که خاورمیانه اولویت اول رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیست و با سیاست دیوارهای بلند(انزواطلبی) حداقل تا چند ماهی سر و کله مقام‌های دولت او در این منطقه پیدا نمی‌شود.

عربستان

ترامپ اما با گذشت تنها 3هفته از آغاز رياست جمهوري خود و پس از قانون ممنوعيت ورود اتباع 7كشور مسلمان با فرستادن رئيس سيا به عربستان و تماس تلفني با نخست‌وزير عراق نخستين تحركات عملي خود را در اين منطقه به‌ويژه عليه ايران شروع كرده است.

كاخ سفيد در بيانيه‌اي درباره مذاكره ترامپ با حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق اعلام كرده كه دو طرف در تماس تلفني خود درباره آنچه «تهديد ايران در كل منطقه» عنوان شده گفت‌وگو كرده‌اند. دفتر نخست‌وزير عراق هم متن مشابهي را منتشر كرده اما در آن اشاره‌اي به مذاكره صورت گرفته درباره ايران نكرده است. براساس متن منتشر شده از سوي دولت عراق، ترامپ در اين مكالمه تلفني با تأكيد بر اينكه عراق از متحدان اين كشوراست بر همكاري بين آمريكا و عراق براي مقابله با تروريسم تأكيد كرده است. اين نخستين گفت‌وگوي ترامپ با العبادي از زمان شروع فعاليتش به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريكاست.

براساس اعلام كاخ سفيد ترامپ همچنين در اين تماس تلفني با تبريك موفقيت‌هاي نيروهاي عراقي در عمليات موصل بر تقويت آرايش و نيروهاي نظامي آمريكا در عراق تأكيد داشته است. ترامپ همچنين نخست‌وزير عراق را دعوت كرده كه براي ديداري رسمي به واشنگتن سفر كند.

پس از اين تماس نخست‌وزير عراق اعلام كرد كه اين كشور در هيچ درگيري منطقه‌اي و بين‌المللي مشاركت نمي‌كند. او در مصاحبه با تلويزيون دولتي اين كشور گفت: عراق تمايل زيادي به حفظ منافع ملي دارد و نمي‌خواهد بخشي از هر نوع منازعه منطقه‌اي و بين‌المللي باشد كه به بروز فاجعه در عراق و يا كل منطقه بينجامد.

مذاكره تلفني ترامپ و العبادي در حالي صورت گرفته كه عراق يكي از كشورهايي است كه ترامپ ورود اتباعش به آمريكا را ممنوع كرده است. دولت عراق اعلام كرده نخست‌وزير عراق بر اهميت بررسي اين مسئله و حذف نام عراق تأكيد كرده و ترامپ گفته است كه از وزارت امور خارجه در اين رابطه راهنمايي خواهد خواست. كاخ سفيد اما در بيانيه خود به گفت‌وگو در اين رابطه هيچ اشاره‌اي نكرده است.

  • اهداي مدال به عربستان

همزمان با تلاش ترامپ براي نزديكي بيشتر با دولت عراق، مايكل پومپئو رئيس سيا به رياض رفته تا با مقام‌هاي عربستان گفت‌وگوهاي مفصلي داشته باشد.رئيس سيا كه از آنكارا راهي عربستان شده در مراسمي به محمد بن نايف، وليعهد عربستان به‌خاطر آنچه تلاش‌هاي او در مبارزه با تروريسم خوانده شده مدال داد. وليعهد عربستان پس از دريافت مدال «جورج تنت» و قدرداني از اين اقدام اعلام كرده كه رابطه رياض و واشنگتن تاريخي و استراتژيك است.

در اين مراسم كه محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان و فرد قدرتمند اين كشور به‌عنوان جانشين وليعهد حضور داشت محمد بن نايف با تأكيد بر روابط مستحكم با آمريكا گفت: هر تلاشي براي ضربه زدن به اين رابطه شكست خواهد خورد. سلمان بن‌عبدالعزيز پادشاه عربستان به تازگي در تماس تلفني با ترامپ از او خواسته بود كه «رهبري جريان مبارزه با تروريسم در خاورميانه و كمك به ساخت آينده‌اي جديد در منطقه» را بر عهده بگيرد. مايكل پومپئو، رئيس سيا در واقع مأمور تقويب رابطه آمريكا با تركيه و عربستان سعودي شده كه به گفته برخي تحليلگران در رسانه‌هاي آمريكايي، محور اصلي آن تشكيل جبهه‌اي عليه ايران در منطقه خواهد بود.

 

کد خبر 361749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha