همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه جیمز کوک بقایای زمین لغزه زیردریایی بزرگی را با وسعت بیش‌از ۳۰برابر حجک صخره اورولو در سد بزرگ مرجانی استرالیا کشف‌ کردند.

مرجان

براساس گزارش ساينس الرت، بقایای این زمین‌لغزش که با نام Gloria Knolls Slide (لغزش تپه‌ماهورهای باشکوه) شناخته می‌شود، در 75 کیلومتری ساحل کوئینزلند شمالی در نزدیکی شهر اینیسفیل کشف شده‌است. طی این لغزش که 300 هزار سال قبل رخ داده است، 32 کیلومتر مکعب صخره رسوبی فروپاشیده ‌است.

قطعات بزرگ، تپه‌ماهورها و هزاران قطعه کوچک‌تر درفاصله 30 کیلومتری از محل اصلی لغزش پراکنده شده‌اند و تا عمق 1350 متری فرورفتگی کوئینزلند پیش رفته‌اند.

خوشه‌هایی از تپه‌ماهورها به‌وسیله نقشه‌برداری چندپرتویی سه‌بعدی کشف شده‌اند. در منطقه‌ای از فرورفتگی کوئینزلند که تقریبا تخت است 8 تپه ماهور وجود دارد که مانند تپه‌هایی با 100 متر ارتفاع و 3 کیلومتر طول هستند.

روند کشف به‌این‌صورت بود که ابتدا این تپه‌ها کشف شدند و در نقشه‌برداری‌های بعدی بقایای لغزش آشکار شد. بنابرگزارش phys.org، در نمونه آهکی از این تپه‌ماهور که در عمق 1170 متری قرار دارد، تعداد زیادی مرجان آب سرد زنده و فسیلی ، بادبزن دریایی، صدف، مرجان بامبو و نرم‌تنان یافت شده‌است. بعضي از این فسیل ها 302 هزار سال قدمت دارند، که نشان می‌دهد این لغزش که عامل به‌وجودآمدن این تپه‌ماهورها است باید خیلی قبل تر رخ داده باشد.

کد خبر 361829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha