همشهری آنلاین: گردش مالی مواد مخدر در دنیا ۱۵۰۰ میلیارد دلار است، درحالیکه سود ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز ۶۵۰ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۶ تنها در افغانستان ۴۸۰۰ تن مواد مخدر به دست آمده که این رقم ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رحمانی فضلی

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی در اولین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: مسئله اعتیاد یکی از موضوعات حاد آسیب‌های اجتماعی است تا جایی که در نیویورک و مقر سازمان ملل نیز معاونت مخصوص این آسیب شکل گرفته و اهمیت این مسئله در تمامی جوامع محسوس و مشهود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سازمان ملل پروتکل‌های بسیار زیاد و تفاهم نامه‌های متعددی برای مقابله با اعتیاد تدوین و تصویب شده است. بدین ترتیب باید بدانیم که امروز مسئله "اعتیاد" یک معضل جهانی است.

وزیر کشور در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد. این در حالی است که برخی از آمارها از حضور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برخی ۲ میلیون نفر معتاد در ایران صحبت می‌کنند که اگر همان ۲ میلیون نفر را هم در نظر بگیریم، براساس شیوع‌شناسی که اخیرا در کشور انجام شده نرخ اعتیاد در ایران نسبت به دنیا کمتر از ۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: سود ناشی از قاچاق هروئین در افغانستان در مسیر بالکان حدود ۲۸ میلیارد دلار است.

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: امسال حدود ۶۳۵ تن مواد مخدر در کشور کشف شده که این کشفیات طی هزار عملیات از مرزهای کشور تا قلب تهران به دست آمده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۴ درصدی کشفیات هستیم.

وی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در دنیا در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر ۱۵۰۰ میلیارد دلار است و سود ناشی از قاچاق اعتیاد حتی می‌تواند باعث فساد سیستم‌ها شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه عنوان کرد: در ایران هر ساله ۷۵۰ هزار نفر وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند که این شناسایی‌ها ۸۰ درصد از طریق مردم و NGO ها بوده و بخشی که به عنوان معتادان متجاهر شناخته می‌شوند نیز توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و یا سایر سیستم‌های قضایی شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: اما از این تعداد که با زحمت وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مانایی در پاکی دارند. این در حالیست که در دنیا نیز میزان مانایی در پاکی حدود ۲۰ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر که وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند، حدود ۲۰ نفر پاک می‌مانند و ۸۰ نفر دیگر مجددا به چرخه اعتیاد باز می‌گردند. در حال حاضر نرخ مانایی در پاکی در ایران نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: نمی‌توان تنها فقر را علت اعتیاد دانست. این در حالی است که شاهد آن هستیم که بیش از ۵۰ درصد از معتادین شاغل هستند. پس بیکاری را هم نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد از علل اعتیاد معرفی کرد.

رحمانی فضلی ادامه داد: در محافل دانشگاهی نیز شاهد رشد اعتیاد هستیم. بدین ترتیب عدم ادامه تحصیل و یا صرف تحصیل‌کردگی نیز نمی‌تواند از عوامل ایجادکننده و یا مانع اعتیاد باشد. این در حالی است که ما حتی شاهد رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان هستیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: سال گذشته در تهران و شهرهای بزرگ تصمیم به جمع‌آوری معتادان گرفتیم که نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی سرقت‌ها شد. این در حالی است که بیش از ۶۴ درصد از زندانیان ما به طور مستقیم و غیر مستقیم با اعتیاد و مواد مخدر ارتباط دارند.

وزیر کشور در ادامه با بیان آنکه بهترین راه برای جلوگیری از اعتیاد اتخاذ سیاست‌های "اجتماع محور" است گفت: امروز در راستای اتخاذ سیاست‌های اجتماع محور در دولت یازدهم دور یکدیگر جمع شده‌ایم، زیرا معتقدیم آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد را نمی‌توان جز به همکاری و مشارکت با مردم حل کرد و صد درصد کار را دولت نمی‌تواند انجام دهد. این در حالی است که همین امروز نیز ۸۰ درصد بار مسئولیت‌ها بر دوش دولت است، اما مردم باید پای کار بیایند و پیش از هر چیز مواظب خود و خانواده‌شان باشند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در حال حاضر در تهران حدود ۸ تا ۱۰ هزار ظرفیت برای معتادین متجاهر وجود دارد.

وی در ادامه با بیان آنکه انتظار داریم هر کس در دایره تاثیرگذاری خود نسبت به مقوله اعتیاد ایجاد حساسیت کند این در حالیست که مرز حساسی میان حساسیت‌ذایی و و ایجاد ناامیدی وجود دارد گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوع مواد مخدر در اشکال مختلف در دنیا وجود دارند این در حالیست که مصرف مواد مخدر صنعتی به گونه ایست که بسیاری از خانواده ها وقتی یکی از اعضای خانواده شان دچار مصرف می شود حتی تا ۶ ماه اول اصلا به فرد مشکوک نشده و آثاری را در وی مشاهده نمی کنند و با گذشت زمان شاهد آثار تخریبی در فرد مصرف کننده می شوند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه هر فرد در حیطه نفوذ خود باید نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر ایجاد حساسیت کند گفت: امروز نیاز است که هم کودکان متوجه حجم آسیب و بلای اعتیاد شوند و هم خانواده ها بیش از پیش حواسشان به یکدیگر باشد.

وزیر کشور در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید در عرصه مبارزه با مواد مخدر هوشیار عمل کنیم گفت: به هر حال قاچاقچیان هم به دنبال سودهای چند صد میلیونی و چندین میلیاردی خود هستند و از روش های جدید غافل نمی‌شوند . به همین دلیل نیاز است که ما در امر مبارزه با مواد مخدر همواره هوشیار عمل کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی را با هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در حوزه مبارزه با مواد مخدر به فال نیک می گیریم گفت: باید با همفکری و مشارکت اجتماعی به این نتیجه برسیم که در بسیاری از حوزه ها برای مقابله و مبارزه با اعتیاد چه کنیم. برای مثال در بحث تحصیل کرده‌ها باید چه کار کنیم؟ وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی را چگونه سازماندهی کنیم؟ چرا که این قشر می‌فهمند و تحصیل کرده‌اند و با این حال باز هم به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند. و یا باید بدانیم فردی که شاغل است چرا به مصرف مواد گرایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: دوستان حاضر در جلسه هر پیشنهاد و طرحی را که دارند می‌توانند به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کنند و امیدوارم بتوانیم هر کدام در حد توان خود در کاهش این آسیب موثر عمل کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به ارائه گزارش ویژه آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گزارش آسیب های اجتماعی که اعتیاد یکی از آنهاست تقدیم مقام معظم رهبری شده است و همان گزارش منجر به ابلاغ دستور ایشان در خصوص کاهش آسیب ها شد. تا جایی که جلسه ای با تمامی مسئولین قوا و مسئولین لشکری و کشوری حاضر در عرصه مبارزه با مواد مخدر برگزار و در جلسه اول، گزارش ها ارائه شد.

وی افزود: در پایان جلسه دوم با مقام معظم رهبری پنج اولویت از جمله اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و مناطق حاد بحرانی در دستور کار قرار گرفتند و به ترتیب به عنوان اولویت‌های تصمیم گیری در نظر گرفته شدند.

وزیر کشور در ادامه به جلسه سوم مسئولین کشوری با مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: جلسه سوم با فاصله‌ای شش ماه پس از جلسه دوم برگزار و گزارش اقدامات به ایشان ارائه شد. در جلسه چهارم رهبری با وجود آنکه اقدامات انجام شده را مثبت ارزیابی کردند، اما متذکر شدند که با خواسته مردم فاصله داریم و باید بیش از پیش در این حوزه ورود داشته باشیم.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: در حال حاضر در حوزه آسیب‌های اجتماعی تقسیم کار ملی صورت گرفته است و جلسه پنجم مسئولین با مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار خواهد شد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین عنوان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که هر ماه مواد مخدر با شکل و شمایل مختلف نظیر تمبر، آدامس، شکلات و غیره در دنیا توزیع می شوند. این در حالی است که شاهد آن هستیم که در شبکه های اجتماعی مختلفی مواد مخدر به فروش رسیده و توزیع می شود. با این حال با وجود آنکه این معضلات در کل دنیا وجود دارد باید برای حل آنها یک عزم و اراده ملی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر شامگاه شنبه ۲۳ بهمن ماه نخستین نشست هم اندیشی و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را با هنرمندان، ورزشکاران و خیرین در مجتمع شقایق تهران برگزار کردند و در این جلسه چهره های مطرحی چون علی نصیریان، ایرج راد، پوران درخشنده، مجید صالحی، فرهاد اصلانی، پروانه معصومی، امین زندگانی و ... حضور داشتند.

کد خبر 361833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha