همشهری آنلاین: ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران وقوع سیل برای هشت استان کشور از فردا (دوشنبه ۲۵ بمهن) تا جمعه پیش‌بینی کرده است.

سیل

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب بر اساس پیش‌بینی بارش و جریان‌های سیل، وضعیت سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد را در خطر وقوع سیلاب شدید اعلام کرد.

همچنین هرمزگان و خوزستان در خطر وقوع سیلاب و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و گیلان در معرض وقوع سیلاب تشخیص داده شده است.

بر اساس اعلام اداره‌های هواشناسی استان‌ها و مراجع بین‌المللی پیش‌بینی جهانی هواشناسی و همچنین پیش‌بینی مدل‌های بارش روان آب شرکت توسعه منابع آب و نیرو و موسسه تحقیقات آب، چشمه‌های باران‌زا و توده‌های جوی از صبح فردا (دوشنبه) تا جمعه (29 بهمن ماه) در سطح کشور تداوم داشته و موجب بارش قابل توجه خواهد شد.

برپایه این گزارش، از روز دوشنبه تا جمعه این هفته بارش‌هایی (بطور عمده بالای 100 تا 200 میلیمتر) در ایستگاه‌های مبنای برخی از استان‌ها پیش بینی می‌شود؛ بر این اساس استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با اولویت نخست در معرض خطر وقوع سیلاب شدید، استان‌های هرمزگان و خوزستان با اولویت دوم در معرض وقوع رخداد سیلاب و استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان و گیلان با اولویت سوم در معرض خطر احتمالی وقوع سیلاب طبقه بندی شد.

از نظر دِبی‌های پیش‌بینی در رودخانه‌ها، زمان مشابه این بارندگی مربوط به بهمن ماه سال 1389 است که تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجه به‌همراه داشته است.

مهمترین رودخانه‌های در معرض وقوع سیلاب جنوب کشور از جمله رودخانه «زهره و مند» است.

با مقایسه در ایستگاه شاخص «امامزاده جعفر» در خصوص بارندگی دِبی متوسط روزانه هزار مترمکعب بر ثانیه است که دِبی لحظه‌ای معادل آن در بعضی از نقاط رودخانه به بالاتر از 2 هزار مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.

براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود سیلاب لحظه‌ای در بعضی از مقاطع در رودخانه زهره، به بیش از 2 هزار مترمکعب بر ثانیه برسد که در این زمینه بر اساس اطلاعات شرکت آب و نیرو سد «چم شیر» تا حدود 2800 مترمکعب بر ثانیه، امکان عبور سیلاب در مقطع سد و در مقطع بند انحرافی چم شیر 1800 مترمکعب بر ثانیه را دارد که در اثر بروز سیلاب بالاتر از این اعداد احتمال خسارت وجود دارد که لازم است اقدام های مراقبتی برای کاهش خسارات انجام شود.

سدهای مهم در مدار بهره برداری در معرض ورود سیلاب شامل سدهای «سلمان فارسی»،‌ «چشمه عاشق» در استان فارس، «رئیسعلی دلواری» در استان بوشهر و «شمیل و نیان» در استان هرمزگان است.

برپایه این گزارش، با تصمیم ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب مقرر شد ستاد مدیریت بحران استان‌های اعلام شده به سرعت جلسات کمیته‌های مدیریت بحران را برگزار واطلاع رسانی به حاشیه نشینان رودخانه‌ها و مجاری تخلیه سیلاب، رفع انسداد و گلوگاه‌های موضعی در مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لایروبی مجاری شهری در جهت افزایش ظرفیت آبگذری مسیل‌های داخل شهر، ترمیم سیل بندها و مراقبت از تاسیسات و بویژه تاسیسات آبی در معرض سیلاب، خارج کردن ماشین آلات داخل بستر رودخانه‌ها و آمادگی به کار برای مقابله با سیلاب و ایجاد دیواره‌های حفاظتی توسط دستگاه‌های متولی در مناطق مسکونی سیل گیر که از نظر ارتفاعی پایین تر از تراز سطح زمین هستند را در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر 361841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha