یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

تظاهرات طرفداران مقتدی‌صدر طی ماه‌های اخیر در عراق مسئله‌ای تازه و جدید نیست اما این بار با به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها و کشته شدن حداقل ۷نفر آتش اختلاف‌ها در این کشور شعله‌ورتر شده است.

مقتدا صدر طرفداران خود را به آرامش دعوت کرد

براساس اعلام پليس عراق شنبه شب، با به خشونت كشيده شدن تظاهرات حاميان مقتدي صدر 5نفر از معترضان و 2نفر از نيروهاي امنيتي كشته و براساس آمار مختلف بين 180تا 320نفر هم زخمي شده‌اند.

هواداران مقتدي‌صدر، رهبر جريان صدر عراق روز شنبه به دعوت او از سراسر اين كشور در ميدان التحرير بغداد تجمع كردند و خواستار انحلال كميته انتخابات شدند. زماني كه معترضان تلاش داشتند از ميدان التحرير وارد منطقه امنيتي الخضرا شوند نيروهاي پليس واكنش نشان دادند و درگيري‌ها بالا گرفت. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي پليس ضدشورش عراق از شليك گلوله‌هاي پلاستيكي و گاز اشك‌آور براي متفرق كردن جمعيت و عقب راندن آنها استفاده كرده‌اند.

برخي منابع اما از شليك گلوله‌هاي جنگي خبر داده‌اند كه عامل آن مشخص نيست. نيروهاي امنيتي معترضان را متهم به استفاده از سلاح گرم و گلوله‌هاي جنگي مي‌كنند. الخضرا منطقه تحت حفاظت نيروهاي امنيتي و محل استقرار ساختمان‌هاي مهم دولتي ازجمله پارلمان عراق است. حدود 9‌ماه قبل هم حاميان مقتدي صدر در تظاهراتي مشابه بدون واكنش نيروهاي امنيتي به ساختمان پارلمان حمله كرده ودست به تخريب اين محل زدند.

مقتدي صدر كميسيون انتخابات را به طرفداري از جناح نوري مالكي، نخست‌وزير سابق و از رهبران شيعه اين كشور متهم مي‌كند و به همين‌خاطر با استفاده از طرفداران خود قصد انحلال اين كميسيون را دارد. كميسيون انتخابات عراق روز گذشته از دولت اين كشور خواست تا از دفاتر و كارمندان اين كميسيون در بغداد و ديگر استان‌ها محافظت كند.

رئيس اين كميسيون هم با رد اتهام‌‌ها اعلام كرد همچنان در مقام خود باقي خواهد ماند. روز گذشته هم گزارش‌هايي از حمله افراد مسلح به دفتر كميسيون انتخابات منتشر شد كه تا لحظه تنظيم خبر منابع مستقل آن راتأييد نكردند. مقتدي صدر در واكنش به كشته شدن طرفداران خود با اعلام اينكه «خون آنها به هدر نخواهد رفت» نشان داده كه درصدد واكنش متقابل احتمالي است.

حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق دستور انجام تحقيقات كامل درباره درگيري‌ها ميان نيروهاي عراقي و تظاهركنندگان را داده و نوري مالكي، معاون رئيس‌جمهور عراق بدون اشاره به نام جريان صدر اعلام كرده جريان‌هايي درصدد تلاش براي تفرقه‌افكني و جلوگيري از به نتيجه رسيدن مقابله با داعش در كشور هستند. برخي كشورهاي عربي منطقه ازجمله عربستان همواره در تلاش براي ايجاد اختلاف ميان گروه‌هاي شيعه بوده‌اند اما شعله‌هاي اين آتش حالا مي‌تواند حتي آسيب بيشتري از داعش به آينده عراق وارد كند.

کد خبر 361877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha