یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

‌گزارش تفریغ بودجه سال ۹۴ در جلسه غیرعلنی ۲۴ بهمن شورای شهر تهران ارائه شد و پس از آن اعضای شورا نظرات خود را در این رابطه بیان کردند.

شورای شهر

اينطور كه غالب اعضاي شوراي شهر تهران عنوان كردند، اين گزارش به‌موقع و به‌روز تهيه شده‌ است. اين گزارش نشان مي‌دهد كه بودجه اجرا شده چقدر براساس لايحه‌ مصوب شورا هزينه شده است. رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در جريان ارائه اين گزارش هم اعلام كرد كه در مجموع درآمدها و منابع در سال94 حدود 110درصد محقق شده است. به گفته عليرضا دبير، تفريغ بودجه سال94 شهرداري نسبت به سال93 بسيار بهتر و بلكه عالي‌‌تهيه شده است.

دبير با يادآوري اينكه بودجه مصوب در سال94 رقمي معادل 17219ميليارد تومان، معادل 64درصد نقد و 36درصد غيرنقد بوده است، گفت: طبق گزارش تفريغ بودجه در بخش تحقق منابع و درآمد در سال94 رقمي معادل 11904ميليارد تومان نقد و 7208ميليارد تومان غيرنقد معادل 69درصد نقد و 31درصد غيرنقد است. در بخش هزينه‌اي نيز رقمي معادل 11207ميليارد تومان نقد و 6571ميليارد تومان غيرنقد، معادل 65درصد نقد و 35درصد غيرنقد است؛ يعني اينكه در مجموع درآمدها و منابع در سال94 حدود 110درصد محقق شده است.

در ادامه جلسه محسن سرخو با تقدير از اينكه كميسيون بودجه توانسته است تفريغ بودجه سال94 را در سال95 ارائه كند، گفت: شهرداري در جريان تفريغ، بودجه هزار و 400ميليارد تومان مازاد درآمد داشته كه بايد در اصلاحيه بودجه سال95 ‌قيد شود. وي ضمنا پيشنهاد داد كه اين درآمد در اولويت‌هاي شهري هزينه شود.

محمد سالاري نيز با تقدير از اينكه كميسيون برنامه و بودجه توانسته تفريغ بودجه را به‌روزرساني كند، گفت: آقاي دبير قول داده بود كه اين به‌روزرساني را انجام دهد و امروز شاهد عملي‌شدن اين قول هستيم. وي درخصوص مازاد درآمد نيز پيشنهاد داد كه اگر مازاد درآمد از فروش املاك ساير منابع غيرنقدي شهري تأمين مي‌شود اصلا اجازه استفاده از آن داده نشود. رضا تقي‌پور، عضو كميسيون برنامه و بودجه اما در همين خصوص گفت: امكان دارد كه اين مازاد درآمد متاثر از موضوعات مربوط به سال‌هاي پيشين باشد كه بايد براي برنامه‌ريزي درخصوص آن، اين موضوع مشخص شود. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز اعلام كرد: اين مازاد بر درآمد عمدتا ناشي از اجراي پروژه‌هاي مشاركتي است كه به‌عنوان سرمايه‌هاي شهر محسوب نمي‌شوند.

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران اما درباره بررسي تفريغ بودجه سال94 بر اين نظر بود كه حسابرسي شركت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداري وجود ندارد و اين يكي از چالش‌هاي اصلي اين گزارش محسوب مي‌شود. رحمت‌الله حافظياز رياست شورا خواست تا بررسي آن را يك‌ماه به تعويق بيندازد تا كميسيون‌ها گزارش را بررسي كنند و از مسئولان شهرداري بخواهند درباره ايرادات توضيحات لازم را ارائه دهند.

  • متخلفان به دادگاه معرفي مي‌شوند

عليرضا دبير در پايان بررسي اين گزارش اظهار داشت: نسبت بودجه هزينه‌اي و سرمايه‌اي در سال96 واقعي شده؛ به‌گونه‌اي كه 38درصد بودجه هزينه‌اي و 62درصد سرمايه‌اي تعيين شده است. همچنين اسناد نكول شده به ميزان 1300ميليارد تومان احصا شد كه براي سال96 بودجه 990ميليارد توماني به آن اختصاص داده شد.

وي با اعلام ارسال گزارش تفريغ براي وزارت كشور اظهار داشت: بودجه شهرداري تهران با بهره‌گيري از اين گزارش تدوين مي‌شود و همچنين به‌عنوان ابزاري براي قوي‌ترشدن ذيحسابان در مناطق به‌كار گرفته مي‌شود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران هم در پاسخ به سؤالي درخصوص طريقه نظارت بر ذيحسابان اظهار داشت: تاكنون چندين شهردار منطقه به‌علت تخلفات به دادگاه معرفي شده‌اند و اگر ذيحسابان نيز تخلف كنند، به‌طور حتم به دادگاه معرفي مي‌شوند. در نهايت اين گزارش با رأي اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد.

جدول

کد خبر 361878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha