رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: ۶هزار و ۳۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی حوضه آبریز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

دریاچه ارومیه

  اين درحالي است كه بيش از 100هزار هكتار اراضي كشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه قرار دارد كه نيازمند تجهيزات آبياري مدرن است. فرهاد سرخوش در حالي از تجهيز 6300هكتار از اراضي كشاورزي به آبياري تحت فشار خبر مي‌دهد كه در نقشه راه احياي درياچه اروميه كه هشتم تيرماه 93با تصويب هيأت دولت و امضاي رئيس‌‌جمهور لازم‌الاجرا شد، ذيل بند 1با عنوان « كنترل و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي» ‌آمده است: «كاهش 40درصدي از حقابه آب‌هاي سطحي و زيرزميني از طريق خريد توسط وزارت نيرو، در 2سال»‌ و درادامه نيز ذيل همين بند آمده است: «تهيه واجراي برنامه‌هاي افزايش بهره‌وري از 60درصد آب باقي مانده در بخش كشاورزي توسط وزارت جهاد كشاورزي». پيش از اين نيز در سال‌هاي 93و 94در مجموع 414كيلومتر عمليات انتقال آب با لوله پلي اتيلن به اجرا درآمده و 12هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي در شهرستان‌هاي آذربايجان غربي كه در حوضه آبريز درياچه اروميه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است. فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه يكي از مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه كاهش 40درصدي مصرف آب در بخش كشاورزي حوضه آبريز اين درياچه است، افزود: تجهيز 3هزار هكتار از اراضي به سيستم‌هاي آبياري تحت فشار در حال اجرا و 12هزار هكتار ديگر در دست مطالعه است.

وي اضافه كرد: در افق برنامه 10ساله احياي درياچه اروميه بيش از 100هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي 9شهرستان آذربايجان غربي كه در حوضه آبريز درياچه اروميه قرار دارند، به سيستم‌هاي آبياري تحت فشار مجهز مي‌شوند. سرخوش اظهار كرد: با اجراي طرح تجهيز زمين‌هاي كشاورزي به سيستم‌هاي آبياري تحت فشار تاكنون نزديك به 30ميليون مترمكعب در مصرف آب صرفه‌جويي شده و راندمان بهره‌برداري از آب در اين زمين‌ها حدود 50درصد افزايش يافته است. به گفته سرخوش، راندمـان بالاي مصرف آب تا 90درصد و افزايش رشد گياه و عملكرد آن، كاهش هزينه در آبياري، كاهش علف‌هاي هرز و مديريت صحيح منابع موجود از مزاياي آبياري تحت فشار به شمار مي‌رود.

کد خبر 361885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha