مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: ۳سال پیش رضا کیانیان در نشستی با اظهار شگفتی از افزایش تماشاگر تئاتر در سال‌های اخیر گفت: «آقای قالیباف لطف کنید و سالن تئاتر بسازید، چون سالن سینما روی دور افتاده اما در این مدت سالن تئاتر ساخته نشده است.»

سالن تئاتر

در اين 3سال اتفاقات زيادي براي تئاتر افتاد و سالن‌هاي تئاتر در تهران رشد قابل‌توجهي داشت. بيش از 10مجموعه با ظرفيت 29سالن تئاتر ساخته شد و بيش از 5هزار و 500صندلي به مجموعه صندلي‌هاي تئاتر پايتخت افزوده شد. تا پيش از آن، عمده صندلي‌هاي تئاتر توسط مديريت شهري در فرهنگسراها ساخته شده بود. اما مراكز جديدي مانند تماشاخانه ايرانشهر، مركز نمايش‌هاي آييني باغ صبا، مركز تئاتر حرفه‌اي شهر و باغ كتاب با تكيه بر فعاليت‌هاي تئاتري ساخته شد.

تهران هم‌اكنون 123سالن نمايش دارد كه در زمينه تئاتر فعاليت مي‌كنند. تا پيش از يك دهه گذشته سالن‌هايي كه توسط شهرداري تهران ساخته شده بود، 38سالن كوچك بود اما طي يك دهه گذشته 10سالن بزرگ و تخصصي ديگر براي شهر احداث شده است. شهرداري تهران در حدود 40درصد از سالن‌هاي تهران را طي سال‌هاي گذشته احداث كرده است و اين رقم نسبت به ديگر نهادها، رقمي قابل‌توجه است.

  • اصفهان و رشد اندك

فعاليت براي ساخت سالن تئاتر در ديگر شهرهاي كشور چندان رونق نداشته‌است. اگرچه ساخت سالن سينما و تئاتر، هم به‌عهده مديريت شهري است و هم نيست، اما مديران شهري به‌ويژه در ديگر شهرهاي كشور رغبت چنداني براي ساخت سالن‌هاي تئاتر و افزايش تعداد صندلي‌هاي تئاتر ندارند. اصفهان در طول تقريبا يك دهه گذشته نتوانست در افزايش صندلي‌هاي تئاتر چندان قوي عمل كند. در سال 87تعداد سالن‌هاي تئاتر اصفهان 18سالن بود و هم‌اكنون اين كلانشهر يك‌ميليون و 800هزار نفري در مجموعه 18سالن تئاتر با ظرفيت تقريبي 4500صندلي دارد.

  • اهواز و تلاشي تازه

كلانشهر اهواز با جمعيت يك‌ميليون و 200هزار نفر هم‌اكنون 21سالن تئاتر با گنجايش حدود 6هزار صندلي دارد. در اين ميان مديريت شهري اهواز توانسته است 2سالن را به‌عنوان تالار تئاتر بسازد. آمفي‌تئاتر شهرداري و آمفي‌تئاتر فرهنگسراي شيرين‌شهر با گنجايش 800صندلي تنها اقدام مديريت شهري براي توسعه فضاهاي تئاتري كلانشهر اهواز بوده‌است. اگرچه در طول سال‌هاي گذشته مديريت شهري تلاش كرده است تا در برخي فضاهاي شهر ازجمله در جاده ساحلي كيانپارس، آمفي‌تئاتر روباز احداث كند، اما هنوز نتوانسته‌است اين فضاها را در اختيار شهروندان قرار دهد.

  • سالن‌هاي تازه براي شهر

مهم‌ترين مركز تئاتر تهران و كشور، مجموعه تئاترشهر است. اين مجموعه در سال 1346ساخته شد و داراي 5تالار بوده و گنجايش كلي آن حدود 1200صندلي ‌است.

تالار وحدت و تالار رودكي از ديگر تالارهاي شهر تهران براي فعاليت تئاتر بوده كه پيش از انقلاب ساخته شده‌است. اما ساخت سالن‌هاي تئاتر بعد از پيروزي انقلاب اسلامي روندي شتابان گرفت. با اين‌همه تا پيش از سال 84مجموعه ظرفيت ساخته شده توسط شهرداري تهران در قالب سالن‌هاي تئاتر فرهنگسراها حدود 10هزار صندلي بود.

از سال 84روند افزايش مراكز تخصصي تئاتر نه در قالب سالن‌هاي فرهنگسرايي كه به‌عنوان مجموعه‌هاي تخصصي به‌صورت جدي پيگيري شد و در حدود 5هزار و 500صندلي به مجموعه مراكز تخصصي تئاتر تهران افزوده شد. در سال 88تماشاخانه ايرانشهر در ضلع شمالي خانه هنرمندان به بهره‌برداري رسيد و به‌عنوان مركزي تازه براي اهالي تئاتر معرفي شد. بعد از اين تماشاخانه، نوبت به احداث مراكزي چون مركز تئاتر حرفه‌اي شهر، مركز نمايش‌هاي آييني باغ صبا رسيده است؛ مجموعه‌هايي كه توانسته است قطب‌هاي تازه‌اي در عرصه تئاتر كشور باشد.

منطقه نام مجموعه تعداد سالن تعداد صندلي
1 باغ و آمفي تئاتر باغ خسروشاهي 1 164
6 تماشاخانه ايرانشهر 2 494
7 مركز نمايش هاي آييني باغ صبا 6 800
15 پرديس تئاتر حرفه اي شهر (خاوران) 7 1800
1 بوستان اميرسليماني 1 70
3 باغ كتاب تهران 6 1320
6 بازسازي ك امل ايوان شمس 3 475
1 موزه انتظامي 1 83
1 مجموعه فرهنگي و تجاري البرز لشكرك 1 200
7 باغ موزه زندان قصر 1 102
جمع 29 5508
کد خبر 361889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha